Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

Oma asiointi -verkkopalvelussa työttömäksi ilmoittautuvan on tehtävä myös palvelutarpeen arviointi.

Julkaistu: 20.9.2017 12:10

Lukuisat työttömät ovat viime kuukausina menettäneet tukia, koska heidän työnhakunsa on katkennut vain muutamassa päivässä.

Taloussanomiin otti elokuussa yhteyttä 55-vuotias opettaja, joka oli ilmoittautunut heinäkuun alussa työttömäksi työnhakijaksi te-palveluiden Oma asiointi -nimisessä nettipalvelussa.

Hän oli reilu viikko ilmoittautumisensa jälkeen saanut kirjeen, jossa kerrottiin hänen työnhakunsa katkenneen.

Opettaja ilmoittautui uudestaan työttömäksi, mutta työnhaku katkesi jälleen muutama päivä myöhemmin.

Samankaltaisen kohtalon oli kokenut sunnuntaina Helsingin Sanomien mielipidepalstalle kirjoittanut nimimerkki Lyhytaikaisesti työtön, jonka työnhaku oli katkennut vain päiviä työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen. Kirjoittaja kertoi ”sappensa kiehuneen”.

Sappi puolestaan ”maistui suussa” Kymen Sanomien toimittajalla, joka kirjoitti tiistaina kolumnissaan joutuneensa vastaaviin ongelmiin määräaikaisen työsuhteensa päätyttyä.

Työnhaun katkeaminen vaikuttaa työnhakijan toimeentuloon, sillä työttömyystukea voi saada vain niiltä päiviltä, jolloin työnhaku on ollut voimassa.

Taloussanomiin yhteyttä ottanut opettaja laskee menettäneensä etuuksia noin 2 000 euron edestä.

Edellä kuvatut tarinat eivät ole yksittäistapauksia.

Työ- ja elinkeinotoimiston asiakkaan täytyy olla yhä aktiivisempi.

Työnhakuun tehtiin heinäkuun alussa uudistus, josta tiedotettiin yhdellä lyhyellä uutisella te-toimistojen kotisivuilla.

Huomiotta jäänyt muutos on aiheuttanut sekaannusta, jonka vuoksi lukemattomat työttömät ovat menettäneet ainakin osan tuistaan.

Työnhaku katkeaa, jos ei tee määrättyjä tehtäviä

Suomen hallitus haluaa uudistaa julkista työnvälitystä ohjaamalla työnhakupalveluita aiempaa enemmän verkkoon ja painottamalla työnhakijoiden omaa aktiivisuutta ja velvoitteita.

Osana uudistusten sarjaa te-palveluiden sähköistä Oma asiointi -palvelua muutettiin niin, että työttömäksi ilmoittautuvan henkilön työnhaku on voimassa vain muutaman päivän ajan.

Tämä pätee sellaisiin työnhakijoihin, joilla ei ole seuraavan kolmen kuukauden sisällä tiedossa esimerkiksi varmaa työpaikkaa.

Työnhakunsa jatkamiseksi näiden työnhakijoiden on joidenkin päivien sisällä tehtävä palvelussa niin sanottu palvelutarpeen arviointi, jossa heiltä kysytään kysymyksiä heidän osaamisestaan, toiveistaan ja muista työnhakuun vaikuttavista seikoista.

Samaten heidän on määräaikaan mennessä hyväksyttävä te-toimiston ehdotus tai tehtävä oma ehdotuksensa henkilökohtaisesta työllistymissuunnitelmasta.

Jokainen saa tiedon edellä kuvatuista tehtävistä heti ilmoittauduttuaan verkkopalvelussa työnhakijaksi, mutta kaikki eivät ole järjestelmää ymmärtäneet.

Noin kymmenen prosenttia käyttäjistä ei syystä tai toisesta ole pystynyt toimimaan annettujen ohjeiden mukaisesti, sanoo Kirsti Ukkonen ely-keskusten ja te-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksesta Kehasta.

Työnhakuja katkesi heinäkuussa ennätysmäärä – vastuu jäänee työttömälle

Heinäkuun alussa tehdyn uudistuksen aiheuttama sekaannus näkyy myös tilastoissa: työnvälitystilaston mukaan yli 14 000 työnhakua katkesi siihen, ettei henkilö uusinut työnhakuaan.

Edellisten vuosien heinäkuussa ja tämän vuoden aiempina kuukausina vastaava luku on liikkunut 6 000–9 000:n tienoilla.

Vaikka koko muutos ei välttämättä selity sähköisten palvelujen muuttumisella, Kehan Ukkonen vahvistaa, että lukuisten työnhakijoiden työnhaku on katkennut verkkopalvelussa annettujen tehtävien tekemättä jättämisen vuoksi.

Työnhakijat voivat jälkikäteen hakea oikaisua menettämistään työttömyyskorvauksista, mutta liikoja ei kannata toivoa – lain mukaan vastuu työnhaun uusimisesta on työnhakijalla itsellään.

Palveluun raportoitava myös työnhaun etenemisestä

Keha-keskus kertoo lisänneensä saadun palautteen perusteella asiakkaille annettavaa ohjeistusta. Oma asiointi -palvelun parantamista jatketaan edelleen.

Kirsti Ukkosen mukaan esimerkiksi lokakuun loppupuolella palvelua uudistetaan niin, että työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautunutta varoitetaan vielä palvelusta uloskirjautumisen yhteydessä tehtävien tekemättä jättämisen johtavan työnhaun keskeytymiseen.

Sähköinen asiointi ei rajoitu palvelutarpeen arviointiin ja työllistymissuunnitelman tekoon. Työnhakijoiden on myös päivitettävä palveluun tietoja työnhaun etenemisestä.

Te-toimistot voivat esimerkiksi velvoittaa työtöntä hakemaan johonkin avoimeen työpaikkaan, ja haun etenemisestä pitää raportoida sähköiseen palveluun.

Tieto haettavasta työpaikasta lähetetään kuitenkin työnhakijalle myös kirjeitse, joten Oma asiointi -sivua ei tarvitse kytätä jatkuvasti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?