Suomessa 3500 autoa, Ruotsissa 50000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomessa 3500 autoa, Ruotsissa 50000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

Julkaistu: 19.9.2017 6:04

Suomessa on vähän tarjolla kaasuautomalleja ja kaasuasemia on harvassa. Gasum aikoo jatkaa investointeja suunnitellusti, vaikka sähköautot ovat nyt olleet enemmän esillä.

Valtiollinen kaasuyhtiö Gasum ei aio vetäytyä investointisuunnitelmistaan, vaikka sähkö näyttää olevan eniten esillä, kun puhutaan autojen ympäristöystävällisistä voimanlähteistä. Ei, vaikka kaasuautoja ei juuri arkiliikenteessä näy.

Selkänojaa Gasumin investoinneille tarjoaa hallitus, joka aikoo karsia liikenteen päästöjä roimasti lähivuosina. Liikenne tuottaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Yksi keino niiden vähentämiseen on kaasu.

Hallituksen ilmasto- ja energiastrategiassa on tavoite lisätä kaasuautojen määrää 50 000 ajoneuvoon vuoteen 2030 mennessä.

– Suomessa on asiantuntijoiden mukaan biokaasupotentiaalia periaatteessa noin kolmannes maantieliikenteen käyttämästä energiasta, toteaa Gasumin johtaja Jukka Metsälä uutistoimisto Startelille.

Suomeen on tullut tänä vuonna useampi Gasumin kaasujakeluasema, viimeksi elokuussa Jyväskylään, missä tarjotaan sekä maa- että biokaasua.

– Tavoitteena on käynnistää tänä vuonna yhteensä kymmenen uuden aseman rakentaminen, ensi vuonna tahti jatkuu varmaan samanlaisena, toteaa Metsälä.

Paineistettu maakaasu käy myös kuorma-autoihin. Raskaamman liikenteen käyttöön tarkoitettua nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä saa tässä kuussa jo neljältä Gasumin asemalta eli Jyväskylästä, Turusta, Vantaalta ja Helsingistä.

Biokaasun tarjonta kasvuun?

Suomalaiset ovat lämmenneet kaasuautoille hitaasti, vaikka päästöt ja käyttökustannukset jäävät bensiiniautoilua pienemmiksi. Kaasun loppuessa matkaa voidaan jatkaa bensalla.

Tämä johtuu toisaalta pienestä autovalikoimasta, toisaalta taas harvahkosta kaasuasemaverkosta. Gasumin pohjoisin asema sijaitsee nyt Jyväskylässä.

Suomen pohjoisin kaasutankkausasema avattiin äskettäin Oulussa, missä biokaasua tarjoaa Oulun Jätehuolto. Biokaasua saadaan teollisuuden ja yhdyskuntien biojätteistä ja lietteistä sekä muusta eloperäisestä aineksesta. Näitä ovat karjan lanta, peltobiomassa tai vaikkapa puutarhajätteet. Biokaasua mainostetaankin uusiutuvana polttoaineena.

Parhaillaan Gasumin kampanjassa tarjotaan uuden tai käytetyn kaasuauton ostajalle biokaasua kuukausikohtaiseen kiinteään 89 euron kuukausihintaan. Tämä edellyttää Gasumin omaa maksuaikakorttia eli GasCardia.

– Kasvu on ollut hyvää ja kiinnostus on lisääntynyt. Uusia asiakkaita on saatu paljon. Kesään mennessä määrä oli jo tuplasti sen mitä koko viime vuonna, Metsälä kertoo.

Biokaasumarkkinoilla on Gasumin lisäksi myös pienempiä toimijoita. Esimerkiksi EcoEnergyn biokaasulaitos jalostaa Äänekosken uudelta biotuotetehtaalta saatavaa biokaasua liikennekäyttöön. EcoEnergyn taustalla on kierrätyskonserni Envor Group.

Autoja yhä vaisusti

Uusien kaasuautojen tarjonta on suhteellisen vähäistä. Malleja on pääasiassa Volkswagen-konsernilla, joskin kaasuautojen maahantuontia on myös esimerkiksi Opelilla.

– Arvioisin, että Suomessa on tällä hetkellä noin 3 500 kaasuautoa, Ruotsissa noin 50 000, Metsälä sanoo.

Hänen mukaansa Suomen markkinoilla on ollut klassinen ”muna vai kana -ongelma”. Toisaalta tietoisuutta kaasuautoista voidaan lisätä kampanjoimalla.

– Kun kysyntä kasvaa, uskon että myös Suomen markkinoille tuodaan lisää kaasuautomalleja. Enemmänkin saisi toki olla.

Volkswagenien maahantuojan VV-Auton merkeistä Suomessa myydään tällä hetkellä Audi-, Seat- ja Volkswagen-hyötyajoneuvoja kaasuautoversioina. Volkswagen-henkilöautojen kohdalla neuvottelut myynnin aloittamisesta ovat VV-Auton mukaan vielä kesken.

Käytettynä ajoneuvoa ulkomailta hankittaessa valikoima laajenee selvästi. Muun muassa käytettyjä kaasu-Volvoja on tarjolla lähinaapuri Ruotsissa. Vielä suurempi valikoima on tarjolla etelämpänä Saksassa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?