Finlayson aloittaa alennusmyynnin vain naisille – useita yhteydenottoja tasa-arvovaltuutetulle - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Finlayson aloittaa alennusmyynnin vain naisille – useita yhteydenottoja tasa-arvovaltuutetulle

Finlayson aloittaa runsaan viikon kestävän kampanjan, jossa naiset maksavat euron ostoksesta 0,83 euroa. Miehet maksavat sen sijaan tuotteista normaalin hinnan. Finlaysonin mukaan erotus lahjoitetaan tasa-arvotyöhön.

–Tiedämme, että kampanja voi synnyttää myös närää, mutta velvollisuutemme on puhua tästä epäkohdasta välittämättä siitä, pahoittaako joku mielensä, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila sanoo yhtiön tiedotteessa.­

24.8.2017 16:35

Finlaysonin kampanjassa naisille tarjotaan syyskuussa runsaan viikon ajan ostokset edullisemmin kuin miehille, ja hintojen välinen erotus lahjoitetaan tasa-arvotyöhön Naisasialiitto Unioni ry:lle.

Finlayson tiedottaa, että se pitää epäreiluna tilannetta, jossa naisten keskipalkka on edelleen merkittävästi miesten keskipalkkaa pienempi. Käytännössä naisen euro on noin 0,83 euroa, kun vertaillaan miesten ja naisten keskipalkkoja, tiedotteessa todetaan.

Kampanjan ajan naiset maksavat euron ostoksistaan Finlaysonin myymälöissä ja verkkokaupassa 0,83 euroa. Miehet maksavat täyden hinnan. Näin ollen esimerkiksi 70 euroa maksavasta pussilakanasetistä naiset maksavat 58 euroa.

Sosiaalisessa mediassa kampanja ehti jo synnyttää joissakin huolta naisten ja miesten epätasa-arvoisesta kohtelusta hinnoittelussa. Tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara kertoo, että myös valtuutetun kansliaan on tullut ”useita” yhteydenottoja kampanjasta.

– Yhteydenottojen pohjalta lähdemme asiaa selvittämään. Kysymme Finlaysonilta vielä yksityiskohtaisemmat tiedot kampanjasta ja heidän näkemyksensä. Sen jälkeen annamme asiasta näkemyksen, että miten tässä on suhteessa tasa-arvolakiin toimittu, Maarianvaara kertoo.

Hän ei ota kantaa vielä Finlaysonin kampanjaan, mutta kertoo, että joissain tapauksissa lainsäätäjä on katsonut, ettei sukupuoleen perustuvat alennukset riko lakia.

– Esimerkiksi pienet alennukset äitien- tai isänpäivän yhteydessä isille tai äideille ovat olleet tällaisia. Näissä hinnoittelu ei yleensä ole ollut lainvastaista.

Maarianvaaran mukaan on sinänsä hyvä, että miesten ja naisten välistä palkkatasa-arvoa nostetaan eri tahojen toimesta esille.

– Kampanjan toteutustapa on se, mikä meidän täytyy selvittää.

”Ei pysyväksi jäävä toimintamalli”

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila sanoo, että yrityksessä on oltu kampanjaa suunniteltaessa tietoisia tasa-arvovaltuutetun aiemmista kannanotoista, joiden mukaan hinnoittelu ei saa perustua sukupuoleen. Se kiellettiin tasa-arvolaissa vuonna 1987.

– Tietenkin me sitä mietimme. Tämä ei ole pysyväksi jäävä toimintamalli. Emme kuvittele, että pystymme ratkomaan miehen ja naisen välisen palkkaepätasa-arvon syviä rakenteellisia syitä. Tarkoitus on muistuttaa, että tämä epäkohta olisi hyvä ratkaista, Kurttila sanoo.

– Koska teemme tämän kampanjanomaisesti, niin päätimme ottaa harkitun riskin, Kurttila jatkaa.

Mies ei siis saa alennusta?

– Ei tietenkään. Ainoastaan, jos on mies, joka tuntee olevansa nainen, niin se on ihan ok.

Kampanja julkistetaan ensin Tukholmassa tänään torstaina alkavilla Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi järjestettävillä kaupunkifestivaaleilla. Suomessa se alkaa syyskuun alussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?