Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

Björn Wahlroosin maalailemien uhkakuvien mukaan jo viiden vuoden kuluttua kaupoissa ei nähdä kassahenkilökuntaa lainkaan. Kaupan alalla tilannearvio on toinen.

19.8.2017 11:26

Sampo-konsernin, UPM:n sekä Nordean hallitusten puheenjohtaja Björn Wahlroosin mielestä parhaillaan käynnissä oleva teknologinen muutos korvaa etenkin alemman keskiluokan työpanoksen suurelta osin jo lähitulevaisuudessa.

Wahlroos arvioi, että pelkästään kaupan alalla vaarassa on noin 140 000 ihmisen työpaikat.

– Viiden vuoden sisällä meillä on teknologia, joka ei ainoastaan korvaa tätä työpanosta, vaan on itse asiassa sitä parempi. New Yorkissa on jo kauppa, joka lukee suoraan luottokortin taskusta ja asiakkaan ei tarvitse kuin poimia ostokset mukaan ja kauppa laskuttaa jälkikäteen. Tällä on dramaattinen vaikutus erittäin suureen ihmisjoukkoon, Wahlroos sanoi Kauppakamarin järjestämässä paneelikeskustelussa Finlandia-talossa viime torstaina.

Wahlroos uskoo, että kaupan kassoilla palvelevat ihmiset menettävät työnsä.

SOK:n strategiajohtajalle Sebastian Nyströmille digitalisaation ja robotiikan tuomien muutosten pohtiminen on päivittäinen osa työnkuvaa. Hän ei näe, että kaupan kassoilta loppuisi työt lähitulevaisuudessa.

– Meillä on nyt enemmän töissä ihmisiä kuin viime vuonna. Meillä on tällä hetkellä työvoimapula. Ottaisimme mielellämme enemmän ihmisiä töihin kuin mitä me saamme tällä hetkellä, Nyström kertoo.

Töitä löytyisi muun muassa uusille myyjille siitä huolimatta, että itsepalvelukassoja kaupoissa lisätään.

Hänen mukaansa esimerkiksi verkkokaupan puolella kauppa tekee paljon enemmän työtä nyt kuin muutamia vuosia sitten, kun tuotteita keräillään ja toimitetaan asiakkaiden koteihin. Nyströmin mukaan kaupoissa työnkuva muuttuu, mutta ei häviä.

Samaa mieltä on Keskon K-Supermarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki. Hän sanoo, että digitalisaatio toki muuttaa maailmaa ja työtä – myös kaupoissa.

– Sen laineet lyövät ilman muuta kauppaan. Kaupan ala on jo muuttunut digitalisaation ja nettikaupan myötä voimakkaasti. Digitalisaatio on nostanut kaupassa osaamisen vaateita, hän sanoo.

Sääksmäen mukaan tarve palvelulle kuitenkin kasvaa esimerkiksi liha- ja kalatiskeillä.

– Meidän strategiassa on vahvistaa tällaisia kaupan palveluelementtejä. Se maailma vaatii käsiä. Kassatoiminnot ovat vain yksi osa kaupan kokonaisuutta.

Leviämistahti riippuu asiakkaista

Sääksmäen mukaan tällä hetkellä joka viikko noin 400 000 Keskon asiakasta valitsee kaupassa itsepalvelukassan. Itsepalvelukassoja on jo 90 K-ruokakaupassa. Keskossa itsepalvelukassojen käyttö lisääntyy sitä mukaa, kun kauppojen määrä kasvaa.

– Osa asiakkaista pitää sitä hyvänä palveluna. Miten tämä tulee leviämään, riippuu asiakkaista ja toisaalta teknisestä ja lainsäädännöllisestä kehityksestä. Joidenkin kauppojen asiakaskunta ei ole ottanut itsepalvelukassaa omakseen, kun sitä on kokeiltu.

Nyströmin mukaan automaattikassat ovat S-ryhmän asiakkaiden mieleen, mutta muutostahti ei ole radikaali.

– Paljonhan meiltä pyydetään, että automaattikassoja tulisi ja niitä paljon kiitellään. Isojen ostosten tekeminen automaattikassalla on silti aika haasteellista. Näemme, että uusia ratkaisuja kassoille tulee, mutta eivät ne aiheuta tällaista massamuutosta, me näemme maltillisemman muutostahdin, Nyström sanoo.

– Meidän mielestä teknologialla on paljon positiivisia vaikutuksia kaupan alalle, mutta ei tällainen työpaikkojen häviäminen ole horisontissa, hän jatkaa.

Nyström ei kuitenkaan halua paljastaa, kuinka paljon esimerkiksi ensi vuonna itsepalvelukassoja asennetaan lisää S-ryhmän kauppoihin.

– Niitä mietitään aina tapauskohtaisesti. Sellaisia lukuja emme ole julkistaneet.

Keskon Sääksmäen mukaan Keskossa ei ole asetettu mitään tavoitelukumäärää itsepalvelukassoille tuleviksi vuosiksi.

Ei säästä työtunteja

Sekä S-ryhmän että Keskon myymälöissä viittä itsepalvelukassaa valvoo yksi työntekijä.

Nyströmin ja Sääksmäen mukaan kassojen läpivirtausta tarkasteltaessa perinteisen kassan ja itsepalvelukassojen tehokkuus eivät juurikaan eroa toisistaan.

– Sellaista johtopäätöstä ei voi vetää, että yksi työntekijä korvaisi viisi, Nyström sanoo.

Sääksmäki puolestaan huomauttaa, ettei kauppa säästä automaattikassojen avulla työtunteja. Ne vain vapauttavat käsipareja toisaalle kuten palvelutiskien taakse.

”Niin pitkälle ei pysty näkemään”

Wahlroosin villeimpien visioiden mukaan Suomessakin on pian kauppoja, joissa ei tarvita myyjiä lainkaan. Ensimmäinen täysin myyjätön kauppa avattiin Suomessa viime helmikuussa.

Keskossa ei tällaista Sääksmäen mukaan suunnitella.

– Sellaista kehityspolkua ei tällä hetkellä ole, että suunnitelmissa olisi täysin miehittämätön kauppa, Sääksmäki sanoo.

Nyströmin mukaan uudet kokeilut kuten myyjätön kauppa saavat aina paljon huomiota, mutta kestää pitkään ennen kuin ne alkavat toimia käytännössä saati yleistyvät.

Hän uskoo, että on vielä pitkä matka siihen päivään, jolloin Suomessa kaupoissa puoletkin kassoista olisi itsepalvelukassoja.

– Niin pitkälle ei pysty näkemään, Nyström sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?