Talouspoliittinen ministerivaliokunta on päättänyt rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle, liikenne- ja viestintäministeriö kertoo. VR:n yksinoikeudesta luovutaan ensi vuosikymmenellä, ja uudistus toteutetaan vaiheittain.
Liikenne on tarkoitus kilpailuttaa käyttösopimusmallilla, jonka on tarkoitus turvata palvelujen saatavuus koko maassa, ministeriö kertoo tiedotteessaan. Se tarkoittaa, että kilpailua ei avata avoimella pääsyllä, vaan valtio kilpailuttaa tiettyjä sopimuksia
Kilpailun avaaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä, jossa tavoitteena on aloittaa kilpailutettu liikennöinti 2020-luvun alkupuolella.
VR-yhtymästä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö ja kiinteistöyhtiö. Järjestelyt on tarkoitus tehdä mahdollisimman pian. Kalusto siirretään kalustoyhtiöön vaiheittain sitä mukaa, kun kalustoa tarvitaan kilpailutetun liikenteen operoimiseksi.
– Mitään yksityistämistä ei tapahdu, eikä valtion omaisuutta myydä, Berner korostaa.
Henkilöstö siirretään uusiin valtionyhtiöihin vanhoina työntekijöinä.
Bernerin mukaan maakuntauudistus tukee tulevaa rautatieuudistusta. Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä.
Ei lainsäädännöllisiä esteitä
Bernerin mukaan Suomessa ei ole lainsäädännöllisiä esteitä henkilöliikenteen kilpailuttamiselle. Kysymys on sopimusneuvotteluista VR:n kanssa, sillä VR:llä on tällä hetkellä yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka.
Berner sanoo, että uudistuksen tavoitteena on huolehtia, että henkilöliikenteeseen syntyy hintakilpailua. Myös matkustajamääriä halutaan nostaa.
LVM asettaa työryhmiä valmistelemaan uudistusta. Työryhmiin otetaan mukaan alan keskeiset toimijat, kuten VR ja HSL. Bernerin mukaan valmisteluun menee noin vuosi.
Lintilä: Liikenteen viimeinen monopoli puretaan
Omistajaohjauksesta vastaava elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) uskoo, että VR:n asema säilyy vahvana senkin jälkeen, kun rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle.
Lintilän mukaan VR on hyvässä kunnossa ja suomalainen raideliikennejärjestelmä on hinta-laatusuhteeltaan Euroopan kärkeä.
Lintilä sanoo, että rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisella puretaan liikenteen viimeinen monopoli. Hänen mukaansa kilpailun avulla on tarkoitus lisätä junaliikennettä.