Arvio: Robottiautoista tulossa arkea nopeammin kuin ihmiset tajuavatkaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Arvio: Robottiautoista tulossa arkea nopeammin kuin ihmiset tajuavatkaan

Konsulttiyhtiön mukaan vuonna 2030 Yhdysvalloissa ajetuista kilometreistä neljännes hoituu automaattisesti.

Tässä ihmetellään Googlen itseohjautuvaa autoa.

10.4.2017 18:11

Konsulttiyhtiö Boston Consulting Group (BCG) arvioi, että itseajavissa autoissa ollaan suuren muutoksen kynnyksellä.

Yhtiö arvioi, että vuonna 2030 Yhdysvalloissa ajetuista kilometreistä neljännes hoituu automaattisesti. Tämä tarkoittaisi noin 1 500 miljardia kilometriä.

– Autoteollisuus on valtavan muutoksen kynnyksellä ja se muutos on täällä nopeammin kuin ihmiset tajuavat, kertoi BCG:n osakas Justin Rose yhtiön tiedotteessa.

Muutos ei tarkoita pelkästään autojen automatisointia vaan koko liiketoimintamallin muutosta. Jo nyt monet toimijat, kuten suomalainen Maas Global ja saksalainen BMW ovat tuoneet markkinoille autoilun palveluna.

Tässä mallissa ihmiset eivät omista autoa, vaan ostavat auton – tai laajemmin myös julkisen liikenteen – käyttöoikeutta esimerkiksi kuukausimaksulla.

– Miljoonille amerikkalaisille, jotka asuvat suurissa kaupungeissa, seuraava ajoneuvo, jonka he ostavat, voi olla heidän viimeinen ostamansa ajoneuvo. Autonvalmistajille tämä tarkoittaa, että niillä on edessään liiketoimintamallin perustavanlaatuisin haaste viimeiseen vuosisataan, Rose toteaa.

Autovalmistajat ovatkin kiireellä kehittämässä itseajavien autojen tekniikkaa. Myös Googlen emoyhtiö Alphabet on kehittänyt tekniikkaa jo useamman vuoden.

Uber vaikeuksissa

Taksialalle tunkeutunut Uber on puolestaan vaikeuksissa oman itseohjautuvan teknologian kehittämisen kanssa. Alphabet on haastanut Uberin oikeuteen ja syyttää, että yhtiön itseohjautuva teknologia perustuu Alphabetilta varastettuun teknologiaan.

Oikeudenkäynti aloitettiin viime viikolla. Uberin asianajajilla on saatujen tietojen mukaan edessään vaikea tehtävä todistaa, että Uber ei ole hyödyntänyt varastettua teknologiaa.

Uber ei siis ilmeisesti yritäkään kiistää, että Alphabetiltä lähtenyt insinööri ei olisi varastanut tietoja. Alphabetissä työskennellyt insinööri perusti robottiautoja kehittävän yhtiön nimeltä Otto. Uber osti tämän yhtiön viime vuonna 680 miljoonalla dollarilla.

Uberin toimitusjohtaja Travis Kalanick pitää ilmeisen tärkeänä, että Uber ehtii pääsemään teknologiansa kanssa markkinoille vähintään ensimmäisten joukossa. Esimerkiksi elokuussa 2016 Kalanick kertoi verkkosivusto Business Insiderin haastattelussa itseohjautuvien ajoneuvojen olevan yhtiölle ”eksistentiaalinen” kysymys.

Myös Otton ostamista Kalanick on kuvannut ”eksistentiaaliseksi liikkeeksi”.

Kehittelytyö pysähtyy?

Asian tärkeys Uberille kävi ilmi myös oikeudenkäynnin aikana, kun tapauksen tuomari väläytti mahdollisuutta pysäyttää Uberin itseohjautuvien autojen kehittely kunnes oikeudenkäynnin päätös saadaan.

Uberin lakimiesten mielestä tämä haittaisi Uberin mahdollisuutta jatkaa toimintaansa elinkelpoisena yhtiönä.

Toimitusjohtaja Kalanickin pelkona ilmeisesti on, että jos Uberilla ei ole omaa itseohjautuvan auton teknologiaa, muut autonvalmistajat eivät salli kuskittomien autojensa kommunikoida Uberin sovelluksen kanssa vaan kehittävät omat kyytivälityksen sovelluksensa. Näin Uber suljettaisiin ulos markkinoilta.

Vaikka itseohjautuvat autot eivät tulekaan vielä lähivuosina olemaan valtavirtaa, voisi tämä Uberin sulkeminen ulos itseohjautuvien ajoneuvojen järjestelmistä tehdä yhtiön kannattamattomaksi tulevaisuudessa.

Uber ei ole vielä kertaakaan tehnyt historiansa aikana vuositasolla voittoa. Tieto siitä, että Uber voisi jäädä ilman tulevaisuuden tuottoja, voi olla yhtiölle aidosti henkiinjäämiskysymys.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?