Nordealta epäilyttävä kirje – pankki selittää: ”Kaikki pankit tekee tätä” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nordealta epäilyttävä kirje – pankki selittää: ”Kaikki pankit tekee tätä”

Julkaistu: 3.4.2017 19:32

Nordean Suomen sivuliike on lähettänyt joillekin Ruotsissa asuville suomalaisasiakkailleen kirjeen, joka herättää epäilyksiä huijausyrityksestä. Nordean mukaan asiakastietojen kysely kuten henkilötodistuksen kopion pyytäminen kirjeitse on ihan normaalia pankkien toimintaa.

Sveriges radion Sisuradio kertoi viikonloppuna Nordean joillekin ruotsinsuomalaisille lähettämästä asiakaskirjeestä, joka herätti kirjeen vastaanottaneessa Asta Kuutissa suuria epäilyksiä huijauksesta. Nordea on kuitenkin vahvistanut kirjeen olevan aito.

Kirjeessä pyydetään pankin asiakkaalta muun muassa kopioita henkilöpapereista ja verotustiedoista.

Pyydämme apuasi, jotta voimme toimittaa veronviranomaisille oikeat tiedot. Nordean tietojen perusteella verotukselllinen asuinvaltiosi saattaa olla muu kuin Suomi, kirje alkaa Sveriges radion kirjeestä julkaiseman kuvan mukaan.

Kirjeessä on näppäinvirheitä.

Kirjettä Taloussanomille kommentoinut Nordean tiedottaja Marko Mettenranta sanoo, ettei kirje ole poikinut asiakaspalveluun kuin joitain yhteydenottoja.

Tarkkaa tietoa yhteydenottojen määrästä hänellä ei ole.

Mettenrannan mukaan Nordean tietojenkeruutapa on normaalia pankkien toimintaa.

– Kaikki pankit tekee tätä asiakastietojen päivitystä ja keräämistä. Asiakastietoja päivitetään yleensä silloin, kun asiakas on itse yhteydessä pankkiin: tapaamisissa, asiakkaan soittaessa puhelimitse asiakaspalveluun, verkkopankissa tai kirjeitse.

Sveriges radio kertoo, että kirje on aiheuttanut epäilyksiä muun muassa siksi, koska kirje vaikuttaa kopiokoneessa kopioidulta.

– Kaikki kirjeemme on kopioituja ja tulostettu jollain koneella, Mettenranta naurahtaa.

Hänen mukaansa ruotsinsuomalaisille lähetetyssä kirjeessä on Nordean nykyinen logo, johon on tehty noin vuosi sitten hienosäätöä.

– Asiakkaan mielessä on saattanut olla vielä se vanha logo, Mettenranta miettii syitä hämmennykselle.

Hänen mukaansa on kuitenkin hyvä, että asiakkaat ovat nykypäivänä valveutuneita.

– Kirjeessä on Nordean asiakaspalvelun puhelinnumero, johon voi ottaa yhteyttä, jos kirje herättää kysymyksiä, Mettenranta neuvoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?