Näin elää autotehtaan nostama Uusikaupunki – kerrostalon kaikki asunnot myytiin kolmessa päivässä

Julkaistu:

Uudenkaupungin autotehdas on palkannut syksyn jälkeen 700 työntekijää. Tänä vuonna tarve kasvaa tuhannella. Risto Laine on ollut tehtaalla töissä jo vuodesta 1984. ”Nyt on taas hyvä mieli.”
Tasainen ihmisvirta kiertää keskiviikkona kahden jälkeen täpötäyden parkkipaikan reunaa. Aamuvuoro Uudenkaupungin autotehtaalla on vaihtumassa iltavuoroon.

Vain pari tuntia aiemmin Valmet Automotive on ilmoittanut Helsingissä pidetyssä tiedotustilaisuudessa jälleen uudesta yhteistyösopimuksesta Mercedes-Benzin emoyhtiön Daimlerin kanssa. Uudessakaupungissa ryhdytään rakentamaan Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven kompaktimallia, jota ei vielä ole edes julkistettu.

Viime syksyn jälkeen noin 700 työntekijää palkanneen autotehtaan työvoimatarve kasvaa entisestään. Puhutaan noin tuhannesta lisätyöpaikasta. Jatkossa parkkipaikkaa kiertää entistä isompi joukko työväkeä.

Autotehtaan portilla työvuoroonsa kiirehtivät työntekijät ovat jo kuulleet uutisen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Positiivisia, hyviä uutisia, iloitsee Risto Laine.

Hän on ollut autotehtaalla töissä vuodesta 1984 asti. Laine on kokenut tehtaan nousut ja laskut. Työvuosiin on mahtunut muutama lomautus, mutta aina työt ovat lopulta jatkuneet. Hitsaajana aloittanut Laine toimii nyt prosessihoitajana.

– Olen täältä kotoisin ja oma talo on tässä lähellä. Nyt on taas hyvä mieli. Toivotaan, että uusia työtekijöitä saadaan. Töitä riittää.

Asta Heikuralla työuraa autotehtaalla on takana tasan kolme vuosikymmentä. Myös Heikuran aviopuoliso ja perheen kolme poikaa ovat tehtaalla töissä.

– Hyvä, että olen työssä kiinni vielä tällä iällä. Jos putoaisin kortistoon, sinne jäisin, Heikura pohtii tehtaan hyviä työllisyysnäkymiä henkilökohtaisesta vinkkelistä.

Tuhansia työhakemuksia

Nuorta väkeä kävelee tehtaanportista sisään huomattavan paljon. Yksi heistä on parikymppinen, Huittisista kotoisin oleva Samu Sulander. Ajoneuvoasentajaksi kouluttautunut Sulander on ollut töissä tehtaalla vasta kolme viikkoa.

– Kävi hyvin, kun sain kämpän varattua ihan tästä läheltä. Muutan viikon päästä. Tulin tänne, kun Huittisista ei löytynyt töitä, Sulander kertoo.

Koeaikaa on viikko jäljellä. Jos sopimus sen jälkeen syntyy, kuten Sulander uskoo, hänestä tulee pysyvästi uusikaupunkilainen.

Autotehtaan työvoimantarve on suuri, mutta kovaa on ollut myös kiinnostus työpaikkoja kohtaan.


– Viime vuoden ensimmäisessä haussa haimme 250:tä henkilöä, saimme noin 2600 hakemusta. Seuraavaksi haimme 500:aa ja hakemuksia tuli 2400, viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertoo.

Hakijoita on ympäri Suomen. Työnhaussa on se hyvä puoli, että kaikkea ammattitaitoa ei tarvitse olla valmiina. Valmet Automotive on Suomen ainoa henkilöautotehdas eikä rekrytoinneissa edes oleteta, että työnhakijat ovat valmiiksi koulutettuja.

– Päinvastoin. Etsimme hyviä tyyppejä, joilla on tiettyjä ominaisuuksia, joka mahdollistaa sen, että voimme itse kouluttaa heidät hyviksi autonrakentajiksi.

– Olemme korkean teknologian yritys. Tarvitsemme maailman parhaita autonrakentajia, joita itse koulutamme, mutta myös maailmaluokan osaajia moniin, varsinkin suunnittelupuolen tehtäviin.

Tehtaan henkilöstö on itse suunnitellut sen, miten autot rakennetaan. Lopputulos on sama, tehdään A- tai GLC -sarjan mersut sitten Saksassa tai Suomessa, mutta ne tehdään eri tavalla.

Uudessakaupungissa automaatioaste hitsaamossa on yli 90 ja maalaamossa yli 80 prosenttia, mutta kokoonpano on periaatteessa täysin käsityötä.

Taito tehdä laatua on yksi keskeinen syy autotehtaan kovaan nousuun.

– Pitkälti kaikki perustuu osaamiseen ja laatuun, jonka pystymme asiakkaalle tarjoamaan. Konkreettinen syy nykyiseen menestykseen on se, että olemme päässeet hyvään yhteistyöhön Daimlerin kanssa.

Sopimuksen pituutta Mäki ei voi kertoa, mutta sanoo, että kyse on useista vuosista. Palkoista Mäki ei ole ihan yhtä vaitonainen.

– Palkoista on hankala sanoa, koska palkkarakenne on sellainen, että siinä otetaan huomioon monenlaisia lisiä. Viesti minkä haluamme palkoista antaa on se, että yhden kahden työvuoden jälkeen palkka on noin 30 000 euroa.

Kuusi kaksiota kahdessa päivässä

Kaupungin keskustassa tunnelma on tyystin toisenlainen kuin autotehtaan portilla. Kaduilla kävelee muutama ihminen. Monet liikehuoneistoista ovat tyhjillään. Siellä täällä on vuokrattavana- tai myytävänä-kylttejä.


Tori keskellä kaupunkia on täysin tyhjä. Yksinäinen kaupungin työntekijä asettelee vaalimainoksia paikoilleen. Kuntavaaleja enemmän kaupunkilaisia puhuttavat nyt kuitenkin autotehtaan hyvät uutiset.

– Onhan se selvä, että ne vähän mieltä nostavat, Kari Heikkinen tuumaa työnsä ohessa.

– Keskustassa on nyt paljon tyhjiä liiketiloja. Kai autotehtaan menestys tännekin jotain yrityksiä tuo.

Jos jossain autotehtaan ulkopuolella, niin asuntojen kysynnässä kehityksen käänne näkyy jo.

– Kaikki pienemmät kerrostaloasunnot menevät nopeasti kaupaksi. Muun muassa eilen myimme kaksi kaksiota, kiinteistövälittäjä Mikko Nordberg kertoo.


Asuntokauppa vilkastui heti, kun Valmet Automotiven ensimmäinen ilmoitus isosta rekrytoinnista tuli viime syksynä. Nordberg myi kuusi kaksiota kahdessa päivässä.

– Siinä oli asuntoja, jotka olivat olleet myytävänä kahdeksan yhdeksän kuukautta. Ostajat olivat pääsääntöisesti sijoittajia.

Vaikka kysyntä on jo nyt kiihtynyt, todellista buumia odotellaan ensi syksystä, kun työpaikkoja ryhdytään koeaikojen jälkeen hiljalleen vakinaistamaan. Siihen asti uudet työntekijät mieluummin vuokraavat kuin ostavat asunnon.

– Kaikki mitä saamme vuokrattavaksi, menee saman tien. Yhteydenottoja tulee ihan valtavasti. Tällä hetkellä meillä on vuokralle tarjolla vain kaksi rivitaloasuntoa Vehmaalla, ja niistäkin toinen varattu.

Vehmaalta Uuteenkaupunkiin on matkaa kolmisenkymmentä kilometriä. Kysyntä laajenee väistämättä naapurikuntiin, koska Uudessakaupungissa ei yksinkertaisesti ole tarjolla riittävästi asuntoja. Myytävien asuntojen hinnat ovat jo lähteneet hienoiseen nousuun. Sijoittajien hankkimat asunnot päätyvät vuokramarkkinoille.

– Meillä on ollut tilanteita, että asunto on ensin myyty, saman tien tehty toimeksiantosopimus vuokraamisesta ja vuokrattu. Valmetin tilanne on meille tosi hieno, ja tietenkin myös koko kaupungille.

Hotellikin täyttyy

Aquarius-hotellin toimitusjohtaja Toni Tyrjy istuu toimistossaan. Päivän uutiset ovat saaneet hänetkin hyvälle tuulelle.

– Olen tullut tähän 1987 ja nähnyt eri automerkkien tulon ja menon. Ensin on ollut kova säpinä, muutaman vuoden päästä tiputtu tyhjän päälle, ja sama alkaa uudelleen. Nyt uskon, että autoteollisuuden selkäranka ei enää täällä katkea, Tyrjy sanoo.


– Siitä kertoo se, että kiinalaiset ostivat osan tehtaasta. Eivät ne sijoita, jolleivät tiedä, että raha poikii. Se on aivan varma asia. Uusien robottien hankinta ja muut investoinnit tarkoittavat, että jatkuvuutta on. Enää emme putoa.

Kiinalaisilla Tyrjy viittaa akkuteknologiaan erikoistuneeseen yritykseen Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), joka tammikuusta alkaen on omistanut 22 prosenttia Valmet Automotivesta.

Jatkuvuuteen hän luottaa niin vahvasti, että rakennutti hotellinsa läheisyyteen kerrostalon. Kaksikymmentäneljä asuntoa meni viime kesänä kaupaksi kolmessa päivässä.

– Torstain lehdessä kun oli ilmoitus, lauantaina myytiin viimeinen asunto.

Hotellille kuumin sesonki on nyt, kun tehtaalla on paljon ulkopuolista väkeä.

– Uuden automerkin julkaiseminen vaikuttaa aina siten, että tehtaalla alkaa kova säpinä. Tehdään uudet linjat, tehtaalle tulee erikoisosaajia, henkilökuntaa koulutetaan. On henkilöitä, jotka tarvitsevat majoituksen viikoksi tai kuukaudeksi ja käyttävät sen tähden hotellipalveluja. Kun linjasto on valmis, työt alkavat ja tilanne rauhoittuu.

Tiet ja radat kuntoon

Tehtaan iltapäivän vuoronvaihtoon on vielä pari tuntia aikaa. Kaupunginjohtaja Atso Vainion on helppo hymyillä. Hän juuri kuullut Valmet Automotiven päivän tiedotustilaisuuden hyvät uutiset.

– Tehdas pyörii nyt niin, että on viisipäiväinen työviikko ja kaksi vuoroa. Aika paljon kertoo se, että he siirtyvät kuusipäiväiseen työviikkoon ja kolmeen vuoroon. Se on valtava muutos, Vainio toteaa.

– Se on pähkinänkuoressa isoin muutos, plus tietysti tuhat uutta työpaikkaa.


Kaupungille positiiviset uutiset ovat ilon aihe, mutta tarkoittavat myös haasteita.

– Pelkät työpaikat eivät tuo elinvoimaa. Tarvitaan muutakin. Meidän tapauksessa muun muassa parempia liikenneyhteyksiä. Eivät ne nytkään ole huonot, mutta junaradan sähköistys ja henkilöliikenneyhteys Turkuun ovat meille isoja kysymyksiä.

Maanteiden kunto huolettaa sekin. Rekkaliikenne tehtaalle on nyt jo kasvanut ”valtavaksi” ja lisää liikennettä on luvassa. Keskeinen tekijä on Vainion mukaan E8-tielle johtava Kantatie 43, jolle kohdistuu suuri rasitus.

– Kyse ei ole pelkästään siitä, miten Uusikaupunki hyötyy autotehtaan tilanteesta vaan myös miten muu Suomi siitä hyötyy. Yksi asia on meille valtavan tärkeä satama. Esimerkiksi jos Kantatietä 43 parannettaisiin, pääsisimme paremmin osallisiksi sisämaan tavaravirtoihin.

Kaupungin sisällä joudutaan pohtimaan päivähoidon, koulujen ynnä muiden palvelujen riittävyyttä. Vuorotyö tarkoittaa lapsiperheille päivähoidollisia haasteita.

– Meillä avautuu uusi 75-paikkainen päiväkoti elokuussa. Se riittää näillä näkymin ensivaiheessa. Lisäksi teemme uudelleenjärjestelyjä.

Asuntopulaan helpotusta ovat tuomassa väliaikaiset moduuliasunnot, joita rakennetaan vappuun mennessä sata ja loput 300 juhannukseksi. Jos tarvetta ilmenee, mahdollisuudet ovat 200 lisäasuntoon.

Kerrostalohankkeita on vireillä kolmetoista. Rakentamisen pitäisi käynnistyä osan kohdalla jo tänä vuonna.

– Noin puolet on vuokra-asuntotaloja. Tilanne on radikaalisti parempi kuin marraskuussa, kun autotehdas tuli ensi kerran esiin isoilla uutisilla. Se sai aikaan sen, että vihdoin rakennusliikkeet innostuivat.

Palvelujen osalta kulut ovat Vainion arvion mukaan ainakin pari vuotta suuremmat kuin ennakoitavissa olevat lisääntyvät verotulot ja kasvavat valtionosuudet.

– Kaupungin talous tulee mahdollisesti notkahtamaan, mutta olemme toiveikkaina, että se tulee takaisin pienellä viiveellä. Se on hankaluus, jonka otamme ilolla vastaan. Jos näillä eväillä ei pärjää, niin ihme on. Tämä kortti on pakko katsoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Sairaan lapsen yksinhuoltajalla oli velkaa 560 000 euroa – velkojen syy oli kaataa velkajärjestelyn

    2. 2

      Lonkeroiden ja nelosoluiden myynti paisui – alkoholin kulutus kasvoi vain vähän

    3. 3

      Hoivayhtiöiden voittoja halutaan nyt kilvan rajoittaa – se voi kaatua näihin ongelmiin

    4. 4

      Kommentti: Pikavippialan uusin tulokas on poikkeuksellisen hävytön – tällä menolla velkaa on koko suvulla

    5. 5

      Kaisa Hietalan lähtö yllätti – miksi Nesteen ”pelastaja” joutui lähtemään?

    6. 6

      Hoiva-alan kiinteistöyhtiö Suomen Hoivatilat kohensi tulostaan ja liikevaihtoaan

    7. 7

      Anne Berner saamassa ainakin 5 800 euroa/kk uudesta pankkipestistä

    8. 8

      Sähkönkulutus oli tammikuussa suurempi kuin koskaan

    9. 9

      Yrittäjä vaati 400 000 euroa sopimuksen rikkomisesta – sai 500 euroa liikennemerkistä

    10. 10

      Kilpailu- ja kuluttajavirasto perää järeämpiä aseita pikavippifirmojen valvontaan: ”Keinot ovat 70-luvulta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sairaan lapsen yksinhuoltajalla oli velkaa 560 000 euroa – velkojen syy oli kaataa velkajärjestelyn

    2. 2

      Yrittäjä vaati 400 000 euroa sopimuksen rikkomisesta – sai 500 euroa liikennemerkistä

    3. 3

      Anne Berner saamassa ainakin 5 800 euroa/kk uudesta pankkipestistä

    4. 4

      Kommentti: Pikavippialan uusin tulokas on poikkeuksellisen hävytön – tällä menolla velkaa on koko suvulla

    5. 5

      Kaisa Hietalan lähtö yllätti – miksi Nesteen ”pelastaja” joutui lähtemään?

    6. 6

      Ruotsin televisio: Swedbankissa epäillään Danskeen kytkeytyvää miljardien rahanpesua

    7. 7

      Sähkönkulutus oli tammikuussa suurempi kuin koskaan

    8. 8

      HS: Uusi pikavippiyhtiö markkinoi lainoja avoimesti luottotietonsa menettäneille

    9. 9

      Vesa Vihriälä siirtyy työelämäprofessoriksi

    10. 10

      Hoivayhtiöiden voittoja halutaan nyt kilvan rajoittaa – se voi kaatua näihin ongelmiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    2. 2

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    3. 3

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    4. 4

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    5. 5

      Sairaan lapsen yksinhuoltajalla oli velkaa 560 000 euroa – velkojen syy oli kaataa velkajärjestelyn

    6. 6

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    7. 7

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    8. 8

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    9. 9

      Tuhansia hoitajia on paennut muille aloille – ”Työajan pitäisi mennä hoitamiseen, mutta...”

    10. 10

      Yrittäjä vaati 400 000 euroa sopimuksen rikkomisesta – sai 500 euroa liikennemerkistä

    11. Näytä lisää