Suomella on edessään pitkä tie, jos se haluaa menestyä kansainvälisessä kilpailussa. Näin sanoo Business Insider -lehden haastattelussa Bruce Oreck, joka toimi Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläänä vuosina 2009–2015.
Kasvuyritystapahtuma Slush ja peliyhtiö Supercell ovat hänen mukaansa askeleita oikeaan suuntaan, mutta niihin ei pidä tukeutua liikaa.
– Slushin ja Nokian kaltaiset ilmiöt saavat ihmiset ajattelemaan, että ”wau, olemme maalissa”. Todellisuudessa emme ole koskaan maalissa, vaan jahtaamme koko ajan kovempaa vauhtia kiitävää junaa. Heti kun ajattelemme päässeemme perille, olemme haavoittuvaisia, Oreck kuvaa Business Insiderille.
Suomeen asumaan jääneen entisen suurlähettilään mukaan suomalaista yritysmaailmaa vaivaa yhä tietynlainen kaavamaisuus:
– Heitä se Excel-taulukko, näytä se kaava, anna se data, Oreck kuvaa.
Slushin ja Supercellin kaltaiset yksittäiset onnistumiset eivät hänen mielestään riitä, vaan markkinointitaitoja pitäisi kohentaa kaikkialla yhteiskunnassa.
”Yrittäjyyskulttuurin vallankumous” on yhä kesken, nykyisin Aalto-yliopistossa opettava Oreck sanoo.