Autoilija, varaudu tähän: ruuhkamaksut tulevat, ajaminen kallistuu?

Julkaistu:

Liikennettä on uudistettava, vaikka liikenneministeriön laaja paketti kaatui. Asiantuntijat pohtivat, mitä muutoksia on odotettavissa.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) uudistus kaatui rytinällä, mutta teiden korjaustarpeet ja liikenteen päästöpaineet eivät katoa. Mihin autoilijan on syytä varautua liikenneuudistuksen nolosta kohtalosta riippumatta? Taloussanomat selvitti asiaa liikenteen asiantuntijoilta.

Auton käyttö kallistuu

Autoilusta pitää jatkossa maksaa yhä enemmän käytön mukaan, vaikka autoverosta ei luovuta Bernerin mallilla eli kertarytinällä. Autovero voi siis keventyä jatkossakin asteittain, ja polttoaineveron korotuksia on odotettavissa.

Jos hallitus jatkaa autoveron alentamista, ainoa tapa on laskea veroa asteittain – samaan tapaan kuin asuntolainojen korkovähennysoikeutta on leikattu kymmenen vuoden aikana, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.

– Siinä on tietysti se heikkous, että ilmastovaatimukset vaativat myös nopeita uudistuksia.

– Autoilijan tulee varautua siihen, että vähäpäästöisten autojen verotus ja käyttökustannukset alenevat eniten, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Myös Kuntaliitossa toivotaan autoveron alentamista, mutta niin, että se ei samalla kannusta useamman auton hankintaa ja autoilun lisäämistä. Polttoaineverotus on tärkeää, koska se on erittäin kustannustehokas keino ohjata auton käyttöä ja kerätä rahoitusta, liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna sanoo.

Lisää progressiota?

Sähköautojen myynti on tunnetusti vaisua Suomessa, mutta vähemmän tunnettu ongelma on, että autokannan uusiminen ei olekaan niin tehokas päästöjen vähentäjä kuin on toivottu.

Hiilidioksidipäästöissä, samoin kuin typen oksideissakaan testisyklin mukainen päästötaso ei kerro totuutta, Tampereen teknillisen yliopiston uudistuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen sanoo.

Euroopassa tehtävien testisyklien perusteella arvioidaan ajoneuvojen päivittäisiä päästöjä.

– Oikea oktaanikulutuksen lasku ei ole ollut läheskään niin nopeata kuin virallisissa päästölukemissa, Liimatainen huomauttaa.

Liimataisen mukaan ministeriön pitää kehittää autoverotukseen malli, joka suosii aidosti vähäpäästöisiä autoja. Siihen auttaisi autoveron nykyistä voimakkaampi progressio asteikon alapäässä. Nykyään asteikko ”taittuu” 100 gramman kilometritason jälkeen eikä selvää veroetua näy, vaikka auto päästäisi 70 gramman sijaan 30 grammaa.

Ruuhkamaksuista seuraava vääntö?

Helsingin seudun liikenne HSL piti Bernerin ehdotuksessa hyvänä, että se avasi pääkaupunkiseudun kunnille mahdollisuuden tiemaksujen kehittämiseen. Helsingin seudulla on tutkittu tienkäyttömaksuja jo useamman kerran.

Ministeriön uudistushanke antanee HSL:lle lisäpontta tuoda pääkaupunkiseudulle ruuhkamaksut jossain vaiheessa, vaikkakin käyttöönotto edellyttää kuntien yksimielisyyttä. Myös maksujen määristä ja tuottojen saajista on luvassa vielä kovia kiistoja.

HSL:n tekemän selvityksen mukaan tiemaksut vähentävät päästöjä tehokkaasti ja tasaavat liikennettä pois ruuhka-ajoista. Jos tiemaksut otetaan käyttöön, ne koskevat viidennestä aamuruuhkassa liikkuvia ja henkilöautoilijoista 40 prosenttia. Keskimääräinen kustannus olisi työmatka-autoilijalle 340 euroa vuodessa.

Kuntaliitto kannattaa tienkäyttömaksuja, koska ne olisivat tehokas keino ”ohjata kulkutapavalintoja ja kerätä lisärahoitusta seudullisesti järkeviin liikennehankkeisiin”.

Infrahankkeet eduskuntaan

Pitkät, noin 12 vuoden tienpidon, infraohjelmat pitäisi asiantuntijoiden mukaan siirtää eduskunnan päätettäviksi.

– Uskon, että jaksotusasia pitää viedä eteenpäin, koska se pitää Hornetien takia ratkaista joka tapauksessa. Hävittäjähankinnasta syntyy jatkokysymys, miksei jaksottamista käytettäisi isoissa infrahankkeissakin, Holm sanoo.

Hän esitti ajatusta jo vuonna 2009 valtion Infra Oy:tä käsitelleessä selvityksessä johtaessaan Pellervon taloustutkimusta.

Jaksottaminen tarkoittaa, että kustannukset voisi kirjata poistoina budjettiin, kuten yritykset tekevät tilinpidossa. Aikaväli voisi olla vaikka 10–20 vuotta eli selvästi yli viiden vuoden budjettiraamin.

– Sen voi tehdä yhtiö- tai rahastomuodossa, kuten Ara (Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus) toimii. Ruotsi on käyttänyt tätä jo vuosikymmeniä valtion sisäisenä rahastona, kun se jaksottaa inframenoja yli budjettikehysten.

– Iso kuva säilyisi, ja painotukset olisivat ennakoitavia. Infraohjelman rahoitus irrotettaisiin talousarviovalmistelussa omaksi kehykseksi. Kun tienpito ja kehittämisen suunta olisi pitkäjänteisempää, Suomi pystyisi tehokkaammin hakemaan myös EU-rahoitusta, Vilkuna sanoo.

Idea sai viime viikolla ainakin perussuomalaisista kannatusta. Valtiovarainministeriö ei ole aiemmin innostunut asiasta.

– Ruotsissa parlamentaarinen investointiohjelma yhdistettynä joustavampaan rahoituskehykseen on johtanut meitä paljon parempaan lopputulokseen. Yksi tapa on harkita budjetin ulkopuolista rahastoa, johon osa verotuotosta ohjataan. Tämä on valtiontaloudellisesti varmasti vaikein tehdä valtiovarainministeriön vastustuksen takia, Nieminen huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tältä näyttää Postin kohutussa pikarekrytoinnissa – Eliel sai kuulla lakosta vasta jonottaessaan sisään

    2. 2

      Finnair aikoo vaihtaa koneitaan vähemmän päästöjä tuottaviin – maksaa jopa 4 miljardia euroa

    3. 3

      Ilmailualan unioni pidensi tukilakkoaan neljään viikkoon – JHL:n tukilakko pysäyttää junien huoltoa ja töitä ratapihoilla

    4. 4

      A-Katsastus aloitti yt-neuvottelut – toimitusjohtaja Kivikoski: Alalla ylikapasiteettia

    5. 5

      Paljon puhuva näky kilpailijan varastossa: näin joulupakettien lähettäjät alkoivat vältellä Postia

    6. 6

      Eläkeläisten rikkain joukko saa jopa 24 000 euroa kuukaudessa – katso tästä, mihin ryhmään itse kuulut

    7. 7

      Ulkopolitiikka-lehti: Baltian maat riitelevät Rail Balticasta, Vesterbacka pitää kiinni Tallinna-tunnelista

    8. 8

      Telia sai EU-komission hyväksynnän Bonnier-kaupalle

    9. 9

      Posti mainostaa rekrytointitapahtumaa keskellä lakkoa

    10. 10

      OP:n yt-neuvottelut päättyivät, potkut enintään 290:lle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eläkeläisten rikkain joukko saa jopa 24 000 euroa kuukaudessa – katso tästä, mihin ryhmään itse kuulut

    2. 2

      Tältä näyttää Postin kohutussa pikarekrytoinnissa – Eliel sai kuulla lakosta vasta jonottaessaan sisään

    3. 3

      Paljon puhuva näky kilpailijan varastossa: näin joulupakettien lähettäjät alkoivat vältellä Postia

    4. 4

      Hämmennys Postin lajittelukeskuksen aitaan leikatusta aukosta jatkuu – työntekijä: sisään pyrkivät valikoitiin nimilistan perusteella

    5. 5

      Posti mainostaa rekrytointitapahtumaa keskellä lakkoa

    6. 6

      OP:n yt-neuvottelut päättyivät, potkut enintään 290:lle

    7. 7

      Finnair aikoo vaihtaa koneitaan vähemmän päästöjä tuottaviin – maksaa jopa 4 miljardia euroa

    8. 8

      Postilakko toi nimettömän uhkailun Paltan some-tileille – ”Henkilöön menevä uhkailu ei kuulu työelämään”

    9. 9

      Ulkopolitiikka-lehti: Baltian maat riitelevät Rail Balticasta, Vesterbacka pitää kiinni Tallinna-tunnelista

    10. 10

      JHL:n tukilakko iskee rautateiden tavaraliikenteeseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Avioero teki Annelista, 72, miljonäärin ja tulokuningattaren – ex-mies sai ehdottoman vankeustuomion

    2. 2

      Erkki tilasi lämpöpumpun, sitten alkoi farssi: tutuksi tulivat perintätoimisto, juristit, haastemies ja käräjäoikeus

    3. 3

      Maksatko aina suoraan tililtä? Asiantuntija kertoo, missä tilanteissa kannattaisi hyödyntää luottoa

    4. 4

      Laskut ja korvaukset, joulukortit, paketit, lehdet – näin kuukauden postilakko vaikuttaisi arkeen

    5. 5

      Nikosta, 29, tuli parissa vuodessa miljonääri tuurilla – ”Niitä jaettiin käytännössä ilmaiseksi kaikille”

    6. 6

      ”Japanin Ikeaksi” kuvattu Muji avaa jättimyymälän Suomeen – 500 lahjakassin tekstissä piilee yllättävä Suomi-vitsi

    7. 7

      Vantaalainen Albion, 25, kirjoitti nimensä vero­koneeseen ja yllättyi – näin paljon vartijana ja pysäköinnin­valvojana työskennellyt tienasi

    8. 8

      Sipilä pesee hallituksen kädet laittomiksi todetuista kikyistä – SAK:n puheenjohtaja tyrmistyi

    9. 9

      Järvenpään K-Citymarket on valittu maailman parhaaksi ruokakaupaksi – ”Teimme sen!”

    10. 10

      Yritti miljonääriksi 500 päivässä – näin tienasi Lauri Salovaara: ”En koe, että minun pitää nostaa palkkaa”

    11. Näytä lisää