Tästäkö kaikki lähti? Näin Bernerin esitys syntyi

Julkaistu:

Liikenneministeri Anne Bernerin uudistusten osia on käsitelty jo aiemmissa selvityspapereissa, mikä ilmeisesti tuntui riittävän rivakalle ministerille.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) lyttyyn haukuttua raporttia pidetään radikaalina. Uutta siinä oli enemmänkin poikkeuksellinen virkamiesvalmistelu.

Liikenneyhtiön perustaminen ei ole uusi asia, vaan hanketta on pohjustanut kaksikin keskustelua herättänyttä selvitystyötä. Pellervon taloustutkimuksen tuolloinen toimitusjohtaja Pasi Holm esitti jo vuonna 2009 valtion Infra Oy:n perustamista. Valtionyhtiö – tai rahastomalli – olivat tuolloin keskustan, kokoomuksen ja Sdp:n ajama hanke isoille rakennusinvestoinneille.

Infra Oy:n oli määrä ottaa luottoja valtion nimellä samoin kuin seuraajaehdokkaansa, Bernerin ehdottaman Live Oy:n. Holm esitti myös, että jos ruuhka- tai tienkäyttömaksuja tulee, niitä voisi ohjata budjettiin, rahastoon ja myös suoraan Infra-yhtiöön. Autoveron korvaamiseen Holm ei sohaissut.

– Isot infrahankkeet eivät yleensä mahdu budjetin kehykseen. Koska niiden ei haluta myöskään syrjäyttävän esimerkiksi peruspalveluita, hankkeet tehdään usein pätkissä ja ne kestävät vaikka kuinka kauan, Taloustutkimus Oy:n nykyinen tutkimusjohtaja Holm kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ajatukseni oli, kuten Bernerillä, että isoja hankkeita voisi jaksottaa kuten yrityksissä, niin että kustannukset voisi kirjata poistoina vaikka 10–20 vuoden aikana.

Infra Oy oli silti suppeampi ja selkeämpi kuviona, sillä siihen ei sisältynyt esimerkiksi tieomaisuuden yhtiöittämistä.

Keskustassa hankkeelle oli kannatusta, ja kokoomuskin oli Holmin mukaan lähellä hyväksyä hankkeen. Myös demareista moni kannatti sitä. Vuonna 2010 ratkaisun aikaan kokoomus halusi keskustavetoiseen hankkeeseen vielä omia lisäehdotuksia, sitten vihreät.

– Esitys alkoi kasvaa kuin lumipallo ja hallituspuolueet totesivat, että annetaan olla, Holm muistelee.

Kului kaksi vuotta ja virisi uusi, aiempaa laajempi selvitys, jossa käsiteltiin nyt myös laajemmin käyttömaksuja ja veromuutoksia. Vuoden 2013 lopulla elinkeinoelämän vaikuttaja Jorma Ollilan työryhmä esitti, kuten Berner, että kiinteät verot muuttuisivat käytön mukaan perustuviksi.

Ollilan ryhmän ehdotus herätti arvostelua, kuten myös autojen seurantajärjestelmä, mutta kritiikki ei yltänyt lähellekään Bernerin kohtaamaa myrskyä. Vasemmistoliiton silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen kertoi tuolloin, että Kokoomus ja sdp eivät innostuneet verotuksen uudistamisesta liikenteessä.

Työryhmässä ihmeteltiin touhua

Ministeriöistä valtiovarainministeriö on suhtautunut uudistushankkeisiin varauksella vaatien tarkempaa arvioita kokonaisvaikutuksista. Ollilan raporttiinkin valtiovarainministeriö jätti vastustavan lausuman. Liikenne- ja viestintäministeriössä uudistushankkeisiin, digitalisaatioon ja sen bisnesmahdollisuuksiin on suhtauduttu innostuneesti.

Kului kaksi vuotta. Uusi liikenneministeri Berner asetti työryhmän, jonka piti selvittää liikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinoiden kehittämistä.

Keväällä hallitus päätti, että Berner alkaa selvittää myös Infra Oy:tä, joka on ollut jo aiemmin keskustan vaaliohjelmissa ja kirjattuna myös nykyiseen hallitusohjelmaan. Syntyi Live-työryhmä, joka oli liikenne- ja viestintäministeriön alainen.

Polttoaineiden markkinoiden kehittämistä pohtinut raportti paketoitiin kasaan viime vuoden marraskuussa. Sitten alkoi poikkeuksellinen vaihe. Polttoainetyöryhmä kutsuttiin vielä koolle 18. marraskuuta asti, ja sille alettiin esitellä laajoja uudistuksia liikenneverkkoyhtiöstä ja käyttömaksuista.

– Ne eivät kuuluneet koko harjoitukseen, ja Live-työryhmä oli jo tekemässä omaa työtään. Operaatio tuntui täysin muodolliselta, eikä työryhmässä ollut mahdollisuuksia vaikuttaa ennalta lukkoon lyödyn tuntuisiin ratkaisuihin, kertoo eräs työryhmässä mukana ollut jäsen.

Mutta kun Ollilan raportti oli keskustelunavaus, Bernerillä ja liikenneministeriön edustajilla paperi alkoi ”karata roolista”. Esiselvitys siitä, aletaanko liikenneuudistusta selvittää, alkoi lähentyä lakiesitystä, työryhmän jäsen arvioi.

Holm uskoo, että eräs syy autoveron uudelleen mukaan ottamiselle johtuu ilmapiirin muutoksesta. Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteista on muutamassa vuodessa tullut lisää painetta, ja autokantaa pitäisi nopeasti uudistaa. Maakuntauudistus lisäsi kierroksia.

Työryhmässä eriävän mielipiteen jättivät valtiovarainministeriö, öljyala ja St1. Työ- ja elinkeinoministeriö täydensi kannanotolla, jossa kyseenalaistettiin vahvasti toimenpiteiden vaikutusarvioinnin puutetta. Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan Liveä ja liikennekaarta ei käsitelty työryhmässä siten, että niihin voisi ottaa kantaa.

– Se (toimintatapa) herätti paljon vastustusta ja hämmennystä niissäkin työryhmän jäsenissä, jotka olivat alkuperäisen mietinnön kannalla. Yleensä kuunnellaan ja haetaan yhteistä näkökulmaa. En ole urallani ollut yhdessäkään vastaavassa työryhmässä, jossa jäseniä kuultiin näin vähän, työryhmän jäsen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ex-hoitaja pärjää eläkkeellään Portugalissa – syö ravintolassa liki päivittäin, silti rahaa jää säästöön

    2. 2

      Asuntosijoittaja Tellervo Uotilalla on lähes 20 sijoitusasuntoa – erityisesti yksi niistä tuottaa loistavasti

    3. 3

      Ilkka Herlin povaa vaikeita aikoja suomalaisille: ”Kasvun rajat on saavutettu”

    4. 4

      Sama raha riittää pidempään Portugalissa – katso, mistä joudut pulittamaan enemmän Suomessa

    5. 5

      Orpo tyrmäsi Ykkösaamussa eläkeläisten lisärahat: "Minä en sellaista lupausta voi antaa"

    6. 6

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    7. 7

      Taksijohtaja varoittaa uudesta ilmiöstä: lyhyt pikkujoulumatka saattaa sisältää ison hintalapun – ”Kannattaa skarpata hiukan”

    8. 8

      Kommentti: Britannian talous on pian pulassa, mutta syy ei ole brexit

    9. 9

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    10. 10

      ”Tyydyttäväkuntoinen” mökki olikin umpilaho – kauppakirjan yksi merkintä tuli ostajalle todella kalliiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-hoitaja pärjää eläkkeellään Portugalissa – syö ravintolassa liki päivittäin, silti rahaa jää säästöön

    2. 2

      Asuntosijoittaja Tellervo Uotilalla on lähes 20 sijoitusasuntoa – erityisesti yksi niistä tuottaa loistavasti

    3. 3

      Sama raha riittää pidempään Portugalissa – katso, mistä joudut pulittamaan enemmän Suomessa

    4. 4

      Kommentti: Britannian talous on pian pulassa, mutta syy ei ole brexit

    5. 5

      Ilkka Herlin povaa vaikeita aikoja suomalaisille: ”Kasvun rajat on saavutettu”

    6. 6

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    7. 7

      Orpo tyrmäsi Ykkösaamussa eläkeläisten lisärahat: "Minä en sellaista lupausta voi antaa"

    8. 8

      Taksijohtaja varoittaa uudesta ilmiöstä: lyhyt pikkujoulumatka saattaa sisältää ison hintalapun – ”Kannattaa skarpata hiukan”

    9. 9

      Näin tienasivat eläkeläiset maailmalla – Pekka, 71, Portugalin eläkkeistä: ”Kuva on erilainen, kun vuorineuvosten eläkkeet irrotetaan”

    10. 10

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen tyrmistyi, kun kylpyhuoneeseen ilmestyi putkiremontissa 16 sentin kynnys – nyt taloyhtiötä odottaa kallis lasku

    2. 2

      Ex-hoitaja pärjää eläkkeellään Portugalissa – syö ravintolassa liki päivittäin, silti rahaa jää säästöön

    3. 3

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    4. 4

      Välittäjä vaati kauppakirjaan ratkaisevan ehdon – mökkiseikkailu maksoi ostajalle 200 000 euroa

    5. 5

      Tässä on Suomen pienin eläke – pärjäisitkö tällä summalla?

    6. 6

      ”Tyydyttäväkuntoinen” mökki olikin umpilaho – kauppakirjan yksi merkintä tuli ostajalle todella kalliiksi

    7. 7

      Yksin asuvan menoihin riittää 1130 e/kk pk-seudun ulkopuolella – katso, paljonko eri kotitaloudet tarvitsevat rahaa elämiseen

    8. 8

      Trokarit iskivät Fazerin uutuuteen – laatikollisesta suklaata pyydetään 299 euroa

    9. 9

      Näin tienasivat eläkeläiset maailmalla – Pekka, 71, Portugalin eläkkeistä: ”Kuva on erilainen, kun vuorineuvosten eläkkeet irrotetaan”

    10. 10

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    11. Näytä lisää