Tästäkö kaikki lähti? Näin Bernerin esitys syntyi

Julkaistu:

Liikenneministeri Anne Bernerin uudistusten osia on käsitelty jo aiemmissa selvityspapereissa, mikä ilmeisesti tuntui riittävän rivakalle ministerille.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) lyttyyn haukuttua raporttia pidetään radikaalina. Uutta siinä oli enemmänkin poikkeuksellinen virkamiesvalmistelu.

Liikenneyhtiön perustaminen ei ole uusi asia, vaan hanketta on pohjustanut kaksikin keskustelua herättänyttä selvitystyötä. Pellervon taloustutkimuksen tuolloinen toimitusjohtaja Pasi Holm esitti jo vuonna 2009 valtion Infra Oy:n perustamista. Valtionyhtiö – tai rahastomalli – olivat tuolloin keskustan, kokoomuksen ja Sdp:n ajama hanke isoille rakennusinvestoinneille.

Infra Oy:n oli määrä ottaa luottoja valtion nimellä samoin kuin seuraajaehdokkaansa, Bernerin ehdottaman Live Oy:n. Holm esitti myös, että jos ruuhka- tai tienkäyttömaksuja tulee, niitä voisi ohjata budjettiin, rahastoon ja myös suoraan Infra-yhtiöön. Autoveron korvaamiseen Holm ei sohaissut.

– Isot infrahankkeet eivät yleensä mahdu budjetin kehykseen. Koska niiden ei haluta myöskään syrjäyttävän esimerkiksi peruspalveluita, hankkeet tehdään usein pätkissä ja ne kestävät vaikka kuinka kauan, Taloustutkimus Oy:n nykyinen tutkimusjohtaja Holm kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ajatukseni oli, kuten Bernerillä, että isoja hankkeita voisi jaksottaa kuten yrityksissä, niin että kustannukset voisi kirjata poistoina vaikka 10–20 vuoden aikana.

Infra Oy oli silti suppeampi ja selkeämpi kuviona, sillä siihen ei sisältynyt esimerkiksi tieomaisuuden yhtiöittämistä.

Keskustassa hankkeelle oli kannatusta, ja kokoomuskin oli Holmin mukaan lähellä hyväksyä hankkeen. Myös demareista moni kannatti sitä. Vuonna 2010 ratkaisun aikaan kokoomus halusi keskustavetoiseen hankkeeseen vielä omia lisäehdotuksia, sitten vihreät.

– Esitys alkoi kasvaa kuin lumipallo ja hallituspuolueet totesivat, että annetaan olla, Holm muistelee.

Kului kaksi vuotta ja virisi uusi, aiempaa laajempi selvitys, jossa käsiteltiin nyt myös laajemmin käyttömaksuja ja veromuutoksia. Vuoden 2013 lopulla elinkeinoelämän vaikuttaja Jorma Ollilan työryhmä esitti, kuten Berner, että kiinteät verot muuttuisivat käytön mukaan perustuviksi.

Ollilan ryhmän ehdotus herätti arvostelua, kuten myös autojen seurantajärjestelmä, mutta kritiikki ei yltänyt lähellekään Bernerin kohtaamaa myrskyä. Vasemmistoliiton silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen kertoi tuolloin, että Kokoomus ja sdp eivät innostuneet verotuksen uudistamisesta liikenteessä.

Työryhmässä ihmeteltiin touhua

Ministeriöistä valtiovarainministeriö on suhtautunut uudistushankkeisiin varauksella vaatien tarkempaa arvioita kokonaisvaikutuksista. Ollilan raporttiinkin valtiovarainministeriö jätti vastustavan lausuman. Liikenne- ja viestintäministeriössä uudistushankkeisiin, digitalisaatioon ja sen bisnesmahdollisuuksiin on suhtauduttu innostuneesti.

Kului kaksi vuotta. Uusi liikenneministeri Berner asetti työryhmän, jonka piti selvittää liikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinoiden kehittämistä.

Keväällä hallitus päätti, että Berner alkaa selvittää myös Infra Oy:tä, joka on ollut jo aiemmin keskustan vaaliohjelmissa ja kirjattuna myös nykyiseen hallitusohjelmaan. Syntyi Live-työryhmä, joka oli liikenne- ja viestintäministeriön alainen.

Polttoaineiden markkinoiden kehittämistä pohtinut raportti paketoitiin kasaan viime vuoden marraskuussa. Sitten alkoi poikkeuksellinen vaihe. Polttoainetyöryhmä kutsuttiin vielä koolle 18. marraskuuta asti, ja sille alettiin esitellä laajoja uudistuksia liikenneverkkoyhtiöstä ja käyttömaksuista.

– Ne eivät kuuluneet koko harjoitukseen, ja Live-työryhmä oli jo tekemässä omaa työtään. Operaatio tuntui täysin muodolliselta, eikä työryhmässä ollut mahdollisuuksia vaikuttaa ennalta lukkoon lyödyn tuntuisiin ratkaisuihin, kertoo eräs työryhmässä mukana ollut jäsen.

Mutta kun Ollilan raportti oli keskustelunavaus, Bernerillä ja liikenneministeriön edustajilla paperi alkoi ”karata roolista”. Esiselvitys siitä, aletaanko liikenneuudistusta selvittää, alkoi lähentyä lakiesitystä, työryhmän jäsen arvioi.

Holm uskoo, että eräs syy autoveron uudelleen mukaan ottamiselle johtuu ilmapiirin muutoksesta. Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteista on muutamassa vuodessa tullut lisää painetta, ja autokantaa pitäisi nopeasti uudistaa. Maakuntauudistus lisäsi kierroksia.

Työryhmässä eriävän mielipiteen jättivät valtiovarainministeriö, öljyala ja St1. Työ- ja elinkeinoministeriö täydensi kannanotolla, jossa kyseenalaistettiin vahvasti toimenpiteiden vaikutusarvioinnin puutetta. Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan Liveä ja liikennekaarta ei käsitelty työryhmässä siten, että niihin voisi ottaa kantaa.

– Se (toimintatapa) herätti paljon vastustusta ja hämmennystä niissäkin työryhmän jäsenissä, jotka olivat alkuperäisen mietinnön kannalla. Yleensä kuunnellaan ja haetaan yhteistä näkökulmaa. En ole urallani ollut yhdessäkään vastaavassa työryhmässä, jossa jäseniä kuultiin näin vähän, työryhmän jäsen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinkiläisnaisen Visa-kortin käyttö loppui tylyyn viestiin – syypää löytyy pankkien ulkopuolelta

    2. 2

      Köysirata Tampereen keskustasta Särkänniemeen? Hurja idea nytkähti eteenpäin

    3. 3

      Huippumerkki Burberry polttaa yli 30 miljoonan euron edestä vaatteita joka vuosi – ei halua myydä niitä alennuksella

    4. 4

      Telia ostaa MTV:n – kaupassa mukana Cmore ja Ruotsin TV4

    5. 5

      Satonäkymät ovat heikot, meneillään kolmas huono viljavuosi

    6. 6

      Tutkimus: Täällä ovat asuntosijoittamisen parhaat apajat – pääkaupungilla ei asiaa kärkiviisikkoon

    7. 7

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    8. 8

      Tällaiseksi suomalainen köyhyys on muuttunut – Hursti: Avuntarvitsijoiden määrä kymmenkertaistui

    9. 9

      Stora Enso paransi tulostaan reippaasti – kiristynyt puutilanne ei pilannut kasvua

    10. 10

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläisnaisen Visa-kortin käyttö loppui tylyyn viestiin – syypää löytyy pankkien ulkopuolelta

    2. 2

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    3. 3

      Telia ostaa MTV:n – kaupassa mukana Cmore ja Ruotsin TV4

    4. 4

      Huippumerkki Burberry polttaa yli 30 miljoonan euron edestä vaatteita joka vuosi – ei halua myydä niitä alennuksella

    5. 5

      Näyttävätkö pihapuusi tältä? Ota heti yhteys Eviraan – tuhoisan kasvitaudin pelätään leviävän Suomeen

    6. 6

      Tällaiseksi suomalainen köyhyys on muuttunut – Hursti: Avuntarvitsijoiden määrä kymmenkertaistui

    7. 7

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    8. 8

      Tutkimus: Täällä ovat asuntosijoittamisen parhaat apajat – pääkaupungilla ei asiaa kärkiviisikkoon

    9. 9

      Köysirata Tampereen keskustasta Särkänniemeen? Hurja idea nytkähti eteenpäin

    10. 10

      Nordea pesee kasvojaan kotipaikan vaihdosta seuranneen kuohunnan jäljiltä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    2. 2

      Helsinkiläisnaisen Visa-kortin käyttö loppui tylyyn viestiin – syypää löytyy pankkien ulkopuolelta

    3. 3

      Kuolinpesän myymä talo oli valtava katastrofi – Oikeus purki kaupan, 90 000 euron kulut perillisille

    4. 4

      Kokousvieraat hehkuttivat suomalaisia mansikoita ja herneitä – kesätyöntekijä Emman nopea toiminta ratkaisi kaiken

    5. 5

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    6. 6

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    7. 7

      Näistä koostuu Helsingin huippukokouksen miljoonalasku – ”Hyvä panos-tuotos-suhde”

    8. 8

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    9. 9

      Näyttävätkö pihapuusi tältä? Ota heti yhteys Eviraan – tuhoisan kasvitaudin pelätään leviävän Suomeen

    10. 10

      Kuluttajaliitto tympääntyi: Jatkuville alennusmyynneille on tultava loppu – ”Meneillään on kissa-hiiri -leikki”

    11. Näytä lisää