Tästäkö kaikki lähti? Näin Bernerin esitys syntyi

Julkaistu:

Liikenneministeri Anne Bernerin uudistusten osia on käsitelty jo aiemmissa selvityspapereissa, mikä ilmeisesti tuntui riittävän rivakalle ministerille.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) lyttyyn haukuttua raporttia pidetään radikaalina. Uutta siinä oli enemmänkin poikkeuksellinen virkamiesvalmistelu.

Liikenneyhtiön perustaminen ei ole uusi asia, vaan hanketta on pohjustanut kaksikin keskustelua herättänyttä selvitystyötä. Pellervon taloustutkimuksen tuolloinen toimitusjohtaja Pasi Holm esitti jo vuonna 2009 valtion Infra Oy:n perustamista. Valtionyhtiö – tai rahastomalli – olivat tuolloin keskustan, kokoomuksen ja Sdp:n ajama hanke isoille rakennusinvestoinneille.

Infra Oy:n oli määrä ottaa luottoja valtion nimellä samoin kuin seuraajaehdokkaansa, Bernerin ehdottaman Live Oy:n. Holm esitti myös, että jos ruuhka- tai tienkäyttömaksuja tulee, niitä voisi ohjata budjettiin, rahastoon ja myös suoraan Infra-yhtiöön. Autoveron korvaamiseen Holm ei sohaissut.

– Isot infrahankkeet eivät yleensä mahdu budjetin kehykseen. Koska niiden ei haluta myöskään syrjäyttävän esimerkiksi peruspalveluita, hankkeet tehdään usein pätkissä ja ne kestävät vaikka kuinka kauan, Taloustutkimus Oy:n nykyinen tutkimusjohtaja Holm kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ajatukseni oli, kuten Bernerillä, että isoja hankkeita voisi jaksottaa kuten yrityksissä, niin että kustannukset voisi kirjata poistoina vaikka 10–20 vuoden aikana.

Infra Oy oli silti suppeampi ja selkeämpi kuviona, sillä siihen ei sisältynyt esimerkiksi tieomaisuuden yhtiöittämistä.

Keskustassa hankkeelle oli kannatusta, ja kokoomuskin oli Holmin mukaan lähellä hyväksyä hankkeen. Myös demareista moni kannatti sitä. Vuonna 2010 ratkaisun aikaan kokoomus halusi keskustavetoiseen hankkeeseen vielä omia lisäehdotuksia, sitten vihreät.

– Esitys alkoi kasvaa kuin lumipallo ja hallituspuolueet totesivat, että annetaan olla, Holm muistelee.

Kului kaksi vuotta ja virisi uusi, aiempaa laajempi selvitys, jossa käsiteltiin nyt myös laajemmin käyttömaksuja ja veromuutoksia. Vuoden 2013 lopulla elinkeinoelämän vaikuttaja Jorma Ollilan työryhmä esitti, kuten Berner, että kiinteät verot muuttuisivat käytön mukaan perustuviksi.

Ollilan ryhmän ehdotus herätti arvostelua, kuten myös autojen seurantajärjestelmä, mutta kritiikki ei yltänyt lähellekään Bernerin kohtaamaa myrskyä. Vasemmistoliiton silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen kertoi tuolloin, että Kokoomus ja sdp eivät innostuneet verotuksen uudistamisesta liikenteessä.

Työryhmässä ihmeteltiin touhua

Ministeriöistä valtiovarainministeriö on suhtautunut uudistushankkeisiin varauksella vaatien tarkempaa arvioita kokonaisvaikutuksista. Ollilan raporttiinkin valtiovarainministeriö jätti vastustavan lausuman. Liikenne- ja viestintäministeriössä uudistushankkeisiin, digitalisaatioon ja sen bisnesmahdollisuuksiin on suhtauduttu innostuneesti.

Kului kaksi vuotta. Uusi liikenneministeri Berner asetti työryhmän, jonka piti selvittää liikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinoiden kehittämistä.

Keväällä hallitus päätti, että Berner alkaa selvittää myös Infra Oy:tä, joka on ollut jo aiemmin keskustan vaaliohjelmissa ja kirjattuna myös nykyiseen hallitusohjelmaan. Syntyi Live-työryhmä, joka oli liikenne- ja viestintäministeriön alainen.

Polttoaineiden markkinoiden kehittämistä pohtinut raportti paketoitiin kasaan viime vuoden marraskuussa. Sitten alkoi poikkeuksellinen vaihe. Polttoainetyöryhmä kutsuttiin vielä koolle 18. marraskuuta asti, ja sille alettiin esitellä laajoja uudistuksia liikenneverkkoyhtiöstä ja käyttömaksuista.

– Ne eivät kuuluneet koko harjoitukseen, ja Live-työryhmä oli jo tekemässä omaa työtään. Operaatio tuntui täysin muodolliselta, eikä työryhmässä ollut mahdollisuuksia vaikuttaa ennalta lukkoon lyödyn tuntuisiin ratkaisuihin, kertoo eräs työryhmässä mukana ollut jäsen.

Mutta kun Ollilan raportti oli keskustelunavaus, Bernerillä ja liikenneministeriön edustajilla paperi alkoi ”karata roolista”. Esiselvitys siitä, aletaanko liikenneuudistusta selvittää, alkoi lähentyä lakiesitystä, työryhmän jäsen arvioi.

Holm uskoo, että eräs syy autoveron uudelleen mukaan ottamiselle johtuu ilmapiirin muutoksesta. Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteista on muutamassa vuodessa tullut lisää painetta, ja autokantaa pitäisi nopeasti uudistaa. Maakuntauudistus lisäsi kierroksia.

Työryhmässä eriävän mielipiteen jättivät valtiovarainministeriö, öljyala ja St1. Työ- ja elinkeinoministeriö täydensi kannanotolla, jossa kyseenalaistettiin vahvasti toimenpiteiden vaikutusarvioinnin puutetta. Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan Liveä ja liikennekaarta ei käsitelty työryhmässä siten, että niihin voisi ottaa kantaa.

– Se (toimintatapa) herätti paljon vastustusta ja hämmennystä niissäkin työryhmän jäsenissä, jotka olivat alkuperäisen mietinnön kannalla. Yleensä kuunnellaan ja haetaan yhteistä näkökulmaa. En ole urallani ollut yhdessäkään vastaavassa työryhmässä, jossa jäseniä kuultiin näin vähän, työryhmän jäsen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    2. 2

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    3. 3

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    4. 4

      ”Taloyhtiöstä voi tulla pikavippaaja asuntosijoittajalle”

    5. 5

      Rovion kurssi kääntyi nousuun – romahti torstaina

    6. 6

      Metsä Group haluaa ostaa puita omistajajäseniltään – täkynä tuplabonukset

    7. 7

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    8. 8

      325 000 euron vuositulot ja pitää itseään keskiluokkaisena – näin asuinpaikka vaikuttaa

    9. 9

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    10. 10

      Finnairin osakkeella tehtiin iso kauppa pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      325 000 euron vuositulot ja pitää itseään keskiluokkaisena – näin asuinpaikka vaikuttaa

    2. 2

      Rovion kriisi: puhelinpalaveri vihaisille sijoittajille – osake syöksynyt jo lähes 50 prosenttia

    3. 3

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    4. 4

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    5. 5

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    6. 6

      Lintuja kynitään vihaisesti pörssissä – Rovioon iski Siperian pakkanen: jo -48 %

    7. 7

      Ulkomaiset jättipankit myyvät Rovion osakkeita – suomalaiset piensijoittajat ostavat

    8. 8

      ”Taloyhtiöstä voi tulla pikavippaaja asuntosijoittajalle”

    9. 9

      Analyytikko: Rovion pudotus odotettua rajumpi

    10. 10

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    2. 2

      Tällaisia ovat sopeutumiseläkettä nostavan Suvi Lindénin bisnekset

    3. 3

      Yrittäjä joutui ulosottoon summasta, jolla saa käytetyn Corollan: maksanut 5 vuodessa yli 60 000 euroa – eikä velka ole lyhentynyt

    4. 4

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    5. 5

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    6. 6

      Yksi asia unohtuu talvella – 3 vinkkiä: Näin suojelet arvokasta ilmalämpöpumppuasi

    7. 7

      Yhden Kari Voutilaisen tekemän rannekellon hinnalla saa kymmenen Rolexia

    8. 8

      Katso keskipalkat 15 eri toimialalla – ”63–64 % suomalaisista saa pienempää palkkaa kuin keskiarvo”

    9. 9

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    10. 10

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    11. Näytä lisää