Berner uudesta liikennemallista: ”Se joka käyttää, maksaa”

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli liikenneverkkouudistuksen.

19.1.2017 12:01

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää, että uusi valtionyhtiö alkaa vastata valtion liikenneverkon kunnosta ja kehittämisestä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan taustalla on vastata liikenneverkon rahoitusongelmaan.

Hänen mukaansa valtion varat eivät riitä ylläpitämään eikä kehittämään liikenneverkkoa.

Berner korosti torstaina tiedotustilaisuudessa, että kyse ei ole yksityistämisestä. Liikenneverkkoyhtiöstä tulisi osakeyhtiö, josta valtio omistaisi 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia.

– Tämä itsessään luo esteitä yksityistämiselle, Berner sanoi.

Hän nosti esiin keskusteluissa esiin nousseet huolet siitä, onko yhtiö demokraattisen päätöksen ulkopuolella. Berner korosti, että yhtiön pitää olla yhteiskunnallisessa ohjauksessa, koska kyse on luonnollisesta monopolista.

Yhtiötä säädeltäisiin lailla, valtion omistajaohjauksella ja kannustimilla, jotka ohjaavat yhtiön toimintaa yhteiskunnan kannalta haluttuun suuntaan. Liikenne- ja viestintäministeriö vastaisi yhtiön omistajaohjauksesta.

Yhtiölle olisi tarkoitus määritellä lailla ja viranomaismääräyksillä palvelutaso ja kohtuullinen hinnoittelu. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin on tarkoitus valvoa toteutumista, mikä vaatii ministeriön mukaan isoja panostuksia uuteen valvontaan.

Yhtiöittäminen koskisi vain valtion omistamaa liikenneverkkoa, jonka osuus Suomen teistä on 17 prosenttia.

– Meidän liikenneverkon ylläpitäminen on kallista, ja on selvää, että meillä on syntynyt investointivajetta ja meidän korjausvelkamme on kasvanut. Puhumme käytännössä haja-asutusalueiden tieverkosta ja siihen liittyvästä panostuskyvystä ja rahoituskyvystä.

Selvityksen reunaehdot ovat Bernerin mukaan olleet selkeät: valtiontaloudelle muutoksen pitäisi olla budjettineutraali, kansalaisten kustannusten ja verorasitteen ei pitäisi nousta ja maksun käyttöönottoa pitää kompensoida veronkevennyksin. Lisäksi yksityisyydensuoja olisi turvattava, elinkeinoelämän kustannusten ei pitäisi nousta ja ympäristötavoitteet pitäisi täyttää.

Rahoituksessa suunta on verojärjestelmän sijasta käyttäjä maksaa -tyyppiseen suuntaan. Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, ja se tarjoaisi valtakunnallisia kiinteitä aikaan perustuvia maksuja eli esimerkiksi vuosi- tai kuukausimaksuja. Palveluoperaattorit voivat paketoida Bernerin mukaan maksun muihin palveluihin, kuten liikennevakuutusmaksuihin.

– Voidaan myös kehittää seuraavia malleja, jotka voivat olla myös kilometripohjaisia.

Tällöin vaaditaan kuitenkin paikantamiseen perustuvia palveluita, jotka vaativat kuluttajan suostumuksen. Paikannusta tarvitaan muun muassa siihen, että tiedetään, liikkuuko auto liikenneverkkoyhtiön tiellä, kunnallisella tiellä vai yksityisellä tiellä.

– Se, joka käyttää, maksaa, Berner summasi.

Lisäksi enemmän päästöjä tuottavalla autolla ajava maksaa enemmän kuin vähäpäästöisellä autolla liikkuva.

Seuraavaksi selvitys lähtee luonnoksena lausuntokierrokselle, minkä jälkeen tulee poliittisen päätöksenteon aika, Berner sanoi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?