Laajeneva Motonet palkkaa lisää väkeä ja työhakemuksia on tuhatmäärin – hakijoissa paljon korkeakoulutettuja - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Laajeneva Motonet palkkaa lisää väkeä ja työhakemuksia on tuhatmäärin – hakijoissa paljon korkeakoulutettuja

Autojen varaosaketjut Motonetit AD VaraosaMaailma imevät myyntiväkeä töihin. Joukossa on aiempaa enemmän alanvaihtajia ja akateemisia.

9.1.2017 11:27

Kauppaketju Motonet ja AD VaraosaMaailma vankentaa markkinaosuuttaan autojen varaosa- ja työkalujen ja vapaa-ajan tuotteissa. Uusien tavaratalojen rekrytointeihin työpaikkahakemuksia tuli sadoittain.

Syyskuussa päättyneen tilikauden aikana ketjut omistava Broman Group palkkasi 192 uutta henkilöä pysyviin kokoaikaisiin työsuhteisiin.

Konsernin toimitusjohtaja Harri Broman arvioi Taloussanomille, että uudella tilikaudella laajentuminen yhä jatkuu, mutta viime vuotta hitaampana. Uutta väkeä yhtiö palkkaa Bromanin arvion mukaan vajaat sata tänä vuonna.

– Meillä on ollut todella paljon hakijoita kaikkiin uusiin yksiköihin.

Isoin hakijamäärä oli lähes 700 henkeä Torniossa. Mikkelissä ja pääkaupunkiseudulla hakijoita oli lähes 500.

– Päällikkötason tehtävien hauissa huomionarvoista on, että heidän joukossaan on paljon aiempaa enemmän korkeasti koulutettuja, kaikki mahdolliset yliopistotutkinnot ja jatkoa ehkä päälle. Ja todella kovalla työhistorialla olevia hakijoita myös.

Kaikki eivät suinkaan ole työttömiä, vaan hakevat esimerkiksi toiselta työnantajalta tai alalta.

Täysammattilaisia hakijoiden joukossa on vähän.

– Aika pitkälle oman itse koulutamme uuden henkilöstön. Suurin tuotekokonaisuuteemme on autoon liittyvät tuotteet, ja sen alan koulutusta ei ole missään. Autoasentajan on, ja sillä taustalla tuleekin usein henkilöitä, joille annamme muun lisäkoulutuksen.

Syömme toisten markkinaosuuksia

Kuluneena vuonna Broman Group teki historiansa suurimmat investoinnit avattuaan muun muassa viisi kokonaan uutta Motonet-tavarataloa Suomeen ja yhden Tallinnaan.

Tänä vuonna uusia tavarataloja Motonet avaa Bromanin mukaan ainakin Kokkolaan ja Keravalle. Lappeenrannassa ja Hämeenlinnassa yhtiö muuttaa uusiin isompiin tiloihin.

Viime tilikaudella konsernin liikevaihto kasvoi 16 prosenttia 304 miljoonaan euroon, ja liikevoitto pysyi edellisvuoden tasolla 36 miljoonassa eurossa.

Kasvua avitti osaltaan autojen varaosamarkkina, joka alkoi elpyä 2015 lopulla ja viime vuonna laskettuaan kolme edellisvuotta 2013–2015. Tilastoluvut saadaan maaliskuussa, mutta Bromanissa arvioidaan, että koko maassa kasvua oli seitsemän prosenttia.

– Se on merkittävästi, vaikka ei vielä paikkaa kolmen vuoden miinuksia. Kasvun taustalla oli erittäin kova talvi 2016 vaihteessa. Se hajotti kalustoa aika paljon, ja sen johdosta alan tuotteita myytiin hyvin lähes koko vuosi.

Rakentamisen nousu näkyy työkalujen myynnissä, ja myös kalastustarvikkeet ja moottoripyörien varusteiden kauppa kävi vilkkaasti.

Kaikki ovat viime vuosina pyrkineet laajentamaan tarjontansa vapaa-ajan, pienraudan, elektroniikan, ja kova kilpailu näkyy erilaisten edullisten sisäänheittotuotteiden mainonnassa. Kilpailijoita ovat myös Biltemat, Clas Ohlsonit ja Tokmannit, ja varsinaisella autovaraosapuolella lukuisat pienemmät liikkeet.

Motonetit kilpailevat muun muassa 27 tavarataloa Suomessa omistava Hong Kong -ketjun kanssa, jonka myynnissä kasvava kilpailu alkaa näkyä. Liikevaihto putosi helmikuussa päättyneellä tilikaudella kymmeneksen ja yhtiö on ajautunut maksuvaikeuksiin.

– Emme ota kantaa muiden tekemisiin, mutta otetaan nyt esimerkiksi kalastus, joka bisneksenä on noin 50 miljoonan kokoluokkaa. Siitä ei riitä kovin monelle toimijalle jaettavaa, vaikka kasvaisi.

– On selvää, että toinen toisiltamme osuuksia otamme, sillä missään tuoteryhmässä markkinassa ei ole yhtä paljon kasvua kuin meillä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?