Kommentti: Ruuhka Kiinan taivaalla pahenee - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kommentti: Ruuhka Kiinan taivaalla pahenee

Lennot ovat Kiinassa kroonisesti myöhässä, pitkälti ilmatilaa kontrolloivan armeijan takia. Samaan aikaan lentomatkustamisen määrä kasvaa. Yhtälö on vaikea.

2.1.2017 14:10

Finnairin lento Shanghaista Helsinkiin lähti jouluaaton aattona ainakin puoli tuntia myöhässä. Se ei ollut yllätys. Lento oli kuudes nousuni Kiinasta muutaman kuukauden aikana, eikä yksikään lennoista ole tainnut päästä ilmaan ajoissa.

Jos pitää ajoissa ilmaan pääsyä mittarina, Kiinan lentokentät ovat maailman kehnoimpia. Lentoliikenteen tilastoja keräävä FlightStats arvioi viime vuonna 188 suuren ja keskisuuren kentän aikatauluissa pysymistä. Kehnoimmin pärjänneiden 20 joukossa oli 12 Manner-Kiinan kenttää – myös kaikki neljä, joilta olin itse lentänyt. Näillä kentillä lennoista nousi ajoissa ilmaan alle 60 prosenttia koneista. Helsinkiin lensin Shanghain Pudongista, joka oli vertailussa sijalla 185, ja mistä koneista nousi ajoissa ilmaan alle 52 prosenttia.

Vertailun vuoksi: Helsinki–Vantaalta lähtevistä koneista ajoissa matkaan pääsi saman vertailun mukaan 92 prosenttia koneista. Sillä sijoittui neljänneksi parhaaksi.

Lentojen jatkuva myöhästely turhauttaa matkustajia, ja pahimmillaan tämä on näkynyt hyökkäyksinä henkilökuntaa kohtaan. Joulukuun alussa Kiinassa nähtiin erikoinen näytelmä, kun pilotti hermostui jatkuvaan myöhästelyyn Yunnanin maakunnassa Kiinan lounaisosissa. Turhautunut lentäjä oli usuttanut matkustajat ulos koneesta protestoimaan myöhästymistä. Kiinan sosiaalisessa mediassa julkaistulla videolla matkustajat kävelevät koneen ympärillä lentokentällä, ottavat selfieitä ja pelaavat kiinalaista sulkajalkapalloa.

Yksi suurimmista syistä jatkuviin myöhästelyihin on, että Kiinan taivaalla on vähän tilaa. Kiinan armeija nimittäin kontrolloi neljää viidesosaa ilmatilasta. Kaupalliselle lentämiselle jää rippeet.

Tietysti lennot myöhästelevät myös esimerkiksi huonon sään takia – joskin Kiinassa se on laajempi käsite kuin meillä. Saasteet ovat olleet viime aikoina poikkeuksellisen pahoja Pohjois-Kiinassa, ja joulun alla niiden vuoksi jouduttiin perumaan satoja lentoja. Koneita ei myöskään päässyt laskeutumaan normaaliin tapaan.

Matkaileva keskiluokka kasvaa

Samaan aikaan ruuhka Kiinan taivaalla pahenee, sillä Kiinan keskiluokka kasvaa ja matkailun suosio lisääntyy. Yksistään viime vuoden alkupuoliskolla kiinalaiset lentoyhtiöt kuljettivat 230 miljoonaa matkustajaa, China Daily kertoo. Määrä kasvoi vajaat 11 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta.

Kiinan kaupalliseen lentämiseen käytettävän laivaston koon uskotaan kaksinkertaistuvan 20 vuoden aikana. Kiinassa sijoittaakin nyt tuntuvasti rahaa kaupallisen lentämisen kehittämiseen. Maa aikoo rakentaa viime vuonna julkistetun viisivuotissuunnitelman aikana 66 uutta lentokenttää, mikä kasvattaa lentokenttien määrän 272:een vuoteen 2020 mennessä.

Matkailun kasvupotentiaalista kertoo paljon se, että vuonna 2014 vain neljällä prosentilla kiinalaisista oli passi, mutta silti maa ohitti jo vuonna 2012 Yhdysvallat ja Saksan maana, josta matkustetaan eniten ulkomaille.

Kiinan taivaalle on siis todella odotettavissa lisää ruuhkaa. Matkustajana voi vain toivoa, että siviili-ilmailulle saadaan lisää tilaa. Taivaan tukkoisuus on haitaksi myös Kiinan taloudelle. Professori Li Xiaojin Civil Aviation University of Chinasta arvioi kiinalaislehti China Dailylle vuonna 2013, että jos armeija luovuttaisi kymmenen prosenttia ilmatilastaan kaupalliselle ilmailulle, se voisi kasvattaa Kiinan bruttokansantuotetta runsaalla 30 miljardilla eurolla.

Kiinan talouden kehitystä vastaan jurnuttaa yleisellä tasolla joukko vanhoja rakenteita, joita on vaikeaa muuttaa, ja armeijan määräysvalta ilmatilaan kuulunee samaan joukkoon. Armeija on vallakas – mutta myös oikukas. Tästä kielii kiinalaisen komentajan valitus vuodelta 2014 siitä, että kaupunkilaisten lintujen kasvatus ja kauko-ohjattavat lentokoneet sotkevat armeijan harjoituksia ja moraalia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?