Pikaruokaketju McDonald’s jatkaa ravintoloidensa sulkemista Suomessa. Viime vuoden syksyllä ovensa laittoi säppiin kahdeksan ravintolaa, ja tämän vuoden aikana on lopettanut toiset kahdeksan. (Lista jutun lopussa.)
Yhteensä Suomesta on reilussa vuodessa lähtenyt joka viides ”Mäkkäri”, sillä 81 ravintolasta on jäljellä 65.
Tänä vuonna suljetuista ravintoloista kolme sijaitsi Helsingissä: heti alkuvuodesta lakkautettiin Malmin McDonald’s, toukokuussa ketju lähti Iso-Roobertinkadulta ja lokakuussa sulkeutui ydinkeskustassa Sokoksen yhteydessä sijainnut suosittu ravintola.
Lisäksi Salo ja Heinola ovat menettäneet tänä vuonna ainoan Mäkkärinsä, ja sekä Vaasassa että Turussa kahdesta ravintolasta toinen on suljettu.
Vuodenvaihteessa Tampereen Keskustorilta lähti Suomen vanhin McDonald’s, ja tänä vuonna jäljelle jääneistä kuudesta ravintolasta on lopetettu yksi.
Uusia sulkemisia ei tällä hetkellä ole tiedossa, ja talousjohtaja Olli Johanssonin mukaan yhtiö etsii uusia liiketoimintapaikkoja.
Lähes kaikki ravintolat franchise-yrittäjillä
McDonald’sin strategia näyttää selvältä: ketju hankkiutuu eroon itse omistamistaan ravintoloista.
Suomen 65 ravintolasta viisi on yhtiön omistuksessa, ja loput 60 kuuluvat franchise-yrittäjille. Vielä vuoden 2015 alussa yhtiö omisti 12 ravintolaa.
Omien ravintoloiden karttamisesta kertoo sekin, että yhtiö osti tämän vuoden alussa eläköityneeltä McDonald’s-yrittäjältä Kai Laaksoselta seitsemän ravintolaa, joista se on myöhemmin tänä vuonna myynyt pois kolme ja sulkenut kaksi.
Kilpailu pikaruoka-alalla on kiristynyt. McDonald’sin suurin kilpailija Hesburger on menestynyt sitä paremmin, ja oman osansa markkinasta ovat napanneet Burger Kingin ja Friends & Brgrsin kaltaiset uudet tulokkaat.
Yli 9 miljoonan tappiot
McDonald’s on tehnyt Suomessa miljoonatappioita jo ennen kilpailun kiristymistä.
Viime vuonna tappiota kertyi poikkeuksellisen paljon, 9 miljoonaa euroa. Toimintakertomuksen mukaan yli 7 miljoonaa siitä selittävät arvonalenemisiin ja sulkemiskustannuksiin liittyvät kertaluonteiset erät.
Talousjohtaja Johansson sanoo, että vuonna 2016 McDonald’sin myynnin kehitys on ollut Suomessa parempaa kuin kertaakaan aiemmin 30 vuoden aikana.
– McDonald’s-brändin tulevaisuus Suomessa näyttää erittäin valoisalta, Johansson vakuuttaa.
Verosuunnittelu loppuu?
Emoyhtiön suuret tappiot eivät kerro kaikkea McDonald’sin menestyksestä Suomessa, sillä franchise-yrittäjät ovat menestyneet täällä melko hyvin.
Suomalaisten tai muiden eurooppalaisten McDonald’s-yrittäjien maksamat lisenssimaksut ja rojaltit eivät ole jääneet Suomen emoyhtiölle, vaan ne on kierrätetty verotussyistä Luxemburgiin.
Joulukuun alussa McDonald’s kertoi, että se aikoo purkaa Euroopan komission hampaisiin joutuneen verosuunnittelujärjestelyn.
Kesän 2015 jälkeen suljetut McDonald’s-ravintolat:
Helsinki Sokos
Helsinki Iso-Roba
Helsinki Kontula
Helsinki Malmi
Vantaa Tikkurila Prisma
Lohja
Salo
Turku Itäharju
Riihimäki
Kouvola Veturi
Lahti Trio
Heinola
Tampere Keskustori
Tampere Prisma
Vaasa Keskusta
Iisalmi