Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

Työ- ja elinkeinoministeriö budjetoi työttömien haastatteluita varten 5 miljoonaa euroa ”tulosperusteisten ostopalvelujen hankintaan”.

8.12.2016 15:56

Ensi vuoden alusta työttömien ohella myös yksityisten yritysten suorituspaineet kasvavat, kun työttömien työnhakijoiden kolmen kuukauden välein käytävät haastattelut alkavat. Haastatteluihin valmentamaan haetaan nyt nimittäin sparraajia, konsultteja ja rekrytointiasiantuntijoita, jotka paiskivat omasta puolestaan töitä tulosperusteisella palkkauksella.

Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan te-palveluiden tehostamiseen ja haastatteluiden järjestämiseen varatusta 17 miljoonasta eurosta käytetään 5 miljoona euroa ”tulosperusteisten ostopalvelujen hankintaan.” Myöhemmin näiden ostopalveluiden hankintaan budjetoidaan toiset 5 miljoonaa euroa.

Mitä nämä tulosperusteiset ostopalvelut sitten ovat? TEM:in kehitysjohtaja Elisabet Heinonen kertoo Taloussanomille, että palvelut liittyvät muun muassa työnhaun tukemiseen, valmennukseen, sparraamiseen ja osaamisen kartoittamiseen. Varsinaisia haastatteluita tai työllistymissuunnitelmia eivät yksityiset silti tee, kuten jo aiemmin ilmoitettiin.

– Nämä ovat palveluita, jotka tukevat meidän viranomaistyötä ja haastatteluita. Tavoite on, että saadaan sellaista tukea, jota ei löydy viranomaispuolelta.

Heinonen kertoo, että mahdollisten yritysten skaala on laaja.

– Sehän on laidasta laitaan, kun haastatteluiden määrä on niin suuri, yli miljoona vuodessa.

– Mukana on ainakin liikkeenjohdon konsulttifirmoja, jotka tarjoavat työnhaun tukeen ja valmennukseen liittyviä palveluita sekä henkilöstövuokrausyrityksiä, joiden liikeidea on tämä työllistäminen.

Näiden yritysten tarkoitus on siis tukea varsinaiset määräaikaishaastattelut tekevää viranomaista ja saada asiakkaansa sellaiseen kisakuntoon, että hän työllistyy. Jos näin käy, asiakasta sparranneet yritykset saavat valtiolta täyden palkkion, muussa tapauksessa vain osan siitä.

– Palveluntarjoaja saa tietyn palkkion alkukartoituksesta mutta suurimman palkkion, jos asiakas työllistyy. Silloin on kannuste hyvään lopputulokseen, Heinonen sanoo.

Osa työllistymisen vastuusta siis jää yksityisille yrityksille, vaikka ne eivät teekään viranomaispäätöksiä.

– Ostopalvelujen käytön tavoitteena on palveluiden joustavuuden ja asiakaslähtöisyyden lisääminen, toteaa oikeus- ja työministeri Jari Lindström tiedotteessa.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

– Nyt, kun näitä palveluntarjoajia on laajempi määrä, niin asiakkaat voivat valita niistä itselleen parhaat mahdolliset. Kyllähän se lisää asiakaslähtöisyyttä ja valinnanvapautta, kun voi valita itselleen parhaan palveluntuottajan, Heinonen vastaa.

Tarkennus 9.12. kello 11.54: Jutussa on tarkennettu kohtaa, jossa kerrotaan ulkopuolisten yritysten roolista määräaikaishaastatteluissa. Yritykset tukevat työnhakijaa työllistymisessä, ei vain haastatteluihin valmistautumisessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?