Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

Ymmärrys Lufthansan lentäjien lakkoilulle alkaa olla Saksassa lopussa.

Lufthansan lentäjät osoittivat mieltään keskiviikkona Frankfurtissa.

3.12.2016 8:45

Saksalaisen lentoyhtiön Lufthansan lentäjien lakkoilulle ei näy vieläkään loppua. Yritys ei ole halunnut suostua lentäjien ammattiliiton VC Cockpitin vaatimuksiin yli 20 prosentin palkankorotuksista viiden vuoden ajalta, varsinkin kun heille on taattu muutenkin automaattisesti yli 3 prosentin vuotuinen ikälisä. Nyt myös pilottien kenttäkollegat ovat asettuneet heitä vastaan.

Lentäjät ovat organisoineet lakkoja Lufthansalla aika-ajoin jo vuosikaudet, vain päivän varoitusajalla. Sen on mahdollistanut sopimukseton tila vuodesta 2011 lähtien. He ovat myös kieltäytyneet sovittelusta, koska eivät ilmeisestikään halua sitoa käsiään palkkaratkaisuun, vaan kyetä vaikeuttamaan yritystä tämän halpalentoja tarjoavan tytäryhtiön Eurowingsin ja sisäisen kilpailun organisoimisessa.

VC Cockpit kiistää virallisesti pyrkivänsä vaikuttamaan yrityksen johtamiseen, mikä sille ei kuulukaan. Palkkavaatimuksiaan se pitää maltillisina ja väittää niiden edustavan alan kansainvälistä keskitasoa.

Lufthansan lentäjän lähtöpalkka on 73 000 euroa vuodessa ja lisät päälle. Keskiansio on 160 000 euroa ja ylimmässä palkkaluokassa bruttopalkka lisineen voi kohota 250 000 euroon.

Julkisuudessa on ihmetelty Lufthansan noin 5 000 pilotin mittatikkua. Heidän palkkansa ovat alansa huippua, lukuun ottamatta joitain luksuslentoyhtiöitä. Alasta riippumattakin heidän palkkansa ovat kovia. Sen toteamista he pitävät “kateuskeskusteluna“. Nyt myös lentokenttähenkilökunta pitää lentäjien asennetta ylimielisenä ja muista piittaamattomana.

Lentokenttäväkeä edustava työpaikkaneuvosto Frankfurt am Mainissa organisoi keskiviikkona mielenosoituksen pilottien lakkoa vastaan. Lentäjät ajavat sen mukaan etujaan kollegojensa kustannuksella ja korotuksilla, jotka ovat kenttähenkilökunnan koko kuukausipalkan luokkaa. Kenttäväen mukaan lentäjät vaarantavat koko yrityksen ja sen tulevaisuuden.

Lakkoilevat pilotit ovat saaneet kuulla kunniansa myös talouselämän edustajilta. Siemensin toimitusjohtaja Joe Kaeser on syyttänyt lentäjiä maan talouden laatua ja luotettavuutta symbolisoivan ”Marke Deutschlandin” vahingoittamisesta. Työnantajien keskusliiton BDA:n johtaja Ingo Kramer on moittinut lentäjiä asiakkaiden kiusaamisesta ja työpaikkojen vaarantamisesta.

Julkisuudessa ei ole juuri löytynyt ymmärtämystä pilottien vaatimuksille ja tavalle ajaa niitä lävitse. Työntekijöiden ja heidän ammattiliittojensa lakko-oikeutta ei silti ole asetettu kyseenalaiseksi, mutta pilottien pienen itsevaltaisen ja pöyhkeän avainryhmän tavoitteiden oikeudenmukaisuus kylläkin. He ovat työntekijöitä, mutta vain vähän solidaarisia muita kohtaan.

Lufthansan lentäjien viime viikolla alkaneissa lakoissa, joista se on ilmoittanut aina vain reilun päivän tai parin varoitusajalla, yli puoli miljoonaa matkustajaa on menettänyt lentonsa.

Yrityksen johto on pahoitellut palvelujensa katkeamista ja valittanut päivittäisiä miljoonatappioitaan. Se on tehnyt palkkatarjouksia, jotka VC Cockpit on tähän asti heti hylännyt. Viimeisimmässä esityksessään yritys tarjoaa kahdessa vaiheessa yhteensä 4,4 prosentin palkankorotusta: tälle vuodelle 2,5 prosenttia ja ensi vuodelle 2 prosenttia – eli edelleen enemmän kuin kilpailijansa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?