Kiitos, että ostit verkosta ja otit luottoa – vuosikorkosi jopa 2 220 % - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kiitos, että ostit verkosta ja otit luottoa – vuosikorkosi jopa 2 220 %

Kuluttaja-asiamies yrittää suitsia verkkokauppojen laskutuksen ja kulutusluottojen villejä käytäntöjä.

21.11.2016 17:02

Tuliko tehtyä verkkokaupassa nopea ostos? Pankkitunnuksia ei ole käsillä, mutta onneksi voi valita laskutusvaihtoehdon. Ostoksen jälkeen postista tulee kirjallinen luottosopimus kotiin: Kiitos että ostat meiltä. Todellinen vuosikorko loksauttaa leuan auki.

Tuore esimerkkiostos koski alle parinkympin laskua. Aloitusmaksu oli neljä euroa, joten luoton kokonaishinnaksi tuli 22 euroa.

Vaihtoehdoksi tarjotaan myös joustavaa erämaksua vuosikorkoineen. Se on 2 220,11 prosenttia. Luoton kokonaisinta hinta nousee 67,62 euroon. Huima vuosikorko muodostuu ääritapauksessa, jos valitsee pienimmän lyhennyksen, vain yhden prosentin kuussa (vähintään kuitenkin viisi euroa).

Kyseinen esimerkki on ruotsalaiselta Klarnalta, mutta vastaavantyyppisiä vaihtoehtoisia maksutapoja tarjoaa nykyään verkkokaupoissa useampi muukin yritys, kuten Svea, Collector ja Lindorff.

Kuluttajavirastossa useita tapauksia vireillä

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Paula Hannula kertoo, että virastossa on vireillä valvonta-asioita useamman yrityksen osalta. Kyseisistä yrityksistä, Klarna mukaan lukien, tulee kuluttajaneuvontaan jonkin verran yhteydenottoja.

– Sopimuksen solmimisprosessissa on ollut ongelmia useamman yritysten kanssa. Luottosopimus ja laskulla maksaminen sekoittuvat, eikä anneta selkeää tietoa, kummasta on kyse kaupantekohetkellä. Toinen on se, että kuluttaja sopii ensin laskuvaihtoehdosta, mutta hänelle tarjotaankin sitten myös osamaksuvaihtoehtoa.

– Tällainen ei noudata lain vaatimuksia. Tililuottosopimuksessa kuluttaja pitää tunnistaa vahvasti sähköisessä ympäristössä ja kuluttajan pitää tehdä sopimus. Hakea luottoa ja saada sopimus itselleen. Passiivisuuteen perustuva luottosopimus ei ole lain mukainen.

Hannulan mukaan kolmantena ongelmana on, että kaupan yhteydessä pitäisi selkeästi kertoa kaikki luoton hintaa koskevat tiedot. Näin ei aina tapahdu. Yritykset ovat tehneet jo muutoksia, mutta puutteita on yhä, kuten esimerkkitapaus osoittaa.

Kuluttaja-asiamies valmistelee parhaillaan myös yleisempää uutta ohjeistusta verkkokaupan maksamisesta. Lisäksi vastaava työ on meneillään kuluttajaluotoista. Niiden lausuntoaika päättyi marraskuun alkupuolella, ja virasto valmistelee parhaillaan uusia linjauksia.

2 000 euron luottojen korot ongelma

Hannula huomauttaa, että todellinen vuosikorko voi erityisessä tapauksessa nousta laskennallisesti huimaksi. Laitonta se ei ole, koska korkokattosääntely ei koske hyödykkeiden ostoon sidottuja luottoja, joissa ei ole rahan nostomahdollisuutta.

– Mainittu esimerkki on aika erityinen, koska se liittyy tilanteeseen, jossa maksaisi vain yhden prosentin kerrallaan.

– Vuosikorko on luotu siksi, että luottojen todellista kokonaishintaa voisi vertailla keskenään. Jos mennään hyvin pieneen luottoon, perustamiskustannukset nousevat isoiksi eikä vuosikorko kuvaa kovin hyvin hintaa.

Kuluttajaluotoissa viraston pahimpana päänsärkynä ovat noin 2 000 euron lainat. Niihinkään korkokatto ei päde. Alle parin tonnin lainoissa korko saa olla enintään viitekorko plus 50 prosenttia.

– Niissähän on yleisesti yli sataa, 200:ta, joillakin yli 400 prosenttia todelliset vuosikorot. Niiden luottotuotteiden osalta ollaan erittäin korkeissa luottokustannuksissa. Näistä on paljon erilaisia valvonta-asioita vireillä, Hannula sanoo.

– Meillä on ennätysmäärä maksuhäiriöitä tilastoissa. Erilaiset luotot ja verkkokauppojen laskusaatavat näkyvät kyllä niissäkin. Ne ovat yksi velkaantumisen lähde.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?