Seitsemän minuuttia, 1,35 miljardin euron myynti - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Seitsemän minuuttia, 1,35 miljardin euron myynti

Kiinalainen ostosrieha sinkkupäivä hakkasi tänään odotetusti rikki omia myyntiennätyksiään. Viime vuoden 91,2 miljardin juanin kokonaismyynti saavutettiin tänään vajaassa 15,5 tunnissa. Tapahtuman kasvu on kuitenkin hidastumassa.

11.11.2016 16:56

Moni kiinalainen aloitti tämän vuorokauden sormet valmiina kännykän näytöllä päästäkseen käsiksi tämän vuoden sinkkupäivän parhaisiin tarjouksiin. Kymmenen miljardin juanin eli noin 1,35 miljardin euron myynti täyttyi seitsemässä minuutissa. Viime vuonna tähän meni 12 minuuttia. Summiin sisältyy ennakkoon valmiiksi tehtyjä tilauksia.

Monelta jäivät halutut ostokset silti sivu suun. Yksi näistä oli etunimellään esiintyvä Jing, joka oli kerännyt ostoskoriinsa valmiiksi 12 tuotetta puoltayötä odottamaan, sormi tilaa-näppäimellä. Tilaus oli hänen mukaansa mennyt läpi alle kymmenen sekuntia puolenyön jälkeen, mutta seitsemän tuotteista oli silti ennättänyt jo loppua.

”Ostin meikkejä ja vaatteita. Valvoin tarjouksien kanssa yhteen saakka”, hän kertoi Shanghaissa Taloussanomille.

Taloussanomat teki Shanghaissa pienen katugallupin, jossa puolet kymmenestä vastaajasta kertoi ostaneensa tarjoustuotteita verkosta perjantaina. Kotiin oli tilattu vaatteiden ja meikkien lisäksi ruokaa, koiran tarvikkeita, kyniä ja elokuvalippuja. Suuri osa vastaajista yliopiston naapurissa oli nuoria aikuisia, mikä lisää verkkoshoppailun todennäköisyyttä.

Sinkkupäivä on Kiinan tai oikeastaan verkkokauppajätti Alibaban versio Yhdysvaltain Black Fridaysta. Alkujaan sinkkupäivän keksivät opiskelijat 1990-luvun alussa ystävänpäivän vastineeksi. Verkkojätti Alibaba alkoi markkinoida sinkkupäivää vuonna 2009, jolloin mukana oli 27 vähittäiskauppaa. Tapahtuma on paisunut siitä lähtien, ja muut verkkokaupat ovat tulleet mukaan. Toinen Kiinan suurista verkkokauppiaista on JD.com.

Ensimmäisen tunnin aikana kirjattujen tilausten määrä oli kovimmillaan 175 000 tilausta sekunnissa, Alibaba kertoo blogissaan. Kovaa myivät esimerkiksi Applen puhelimet, Niken, ja Adidaksen urheiluvaatteet ja kengät, japanilaisyhtiö Uniqlon vaatteet ja isoja kodinkoneita valmistavan Haierin tuotteet.

Vähittäiskauppa vetää

Kiinan taloudesta kiinnostuneille sinkkupäivä ei ole pelkästään verkkoshoppailun hulabaloota. Ostosrieha kertoo vähittäismyynnin vedosta, verkkojätti Alibaban kunnosta ja verkkokaupan kehittymisestä Kiinassa, jonka talouskasvu on hidastunut.

Kotimainen kulutus on Kiinassa entistä tärkeämpää, sillä maa yrittää kammeta talouttaan vahvemmin palveluiden ja kotimaiden kulutuksen varaan ja pois päin teollisuustuotannosta, viennistä ja rakentamisesta. Vähittäiskauppa vahvistui syyskuussa 10,7 prosenttia, mikä on eniten tänä vuonna, kertoi uutistoimisto Bloomberg. Sinkkupäivän lopulliset myyntiluvut ovat vielä näkemättä, mutta eivät nekään kehnosta vähittäiskaupan vedosta kieli.

Ennusteiden mukaan sinkkupäivän myynti kasvaa tänä vuonna selvästi, mutta viimevuotista vähemmän.

Viime vuonna myynti kohosi noin 60 prosenttia 91,2 miljardiin juaniin eli 12,3 miljardiin euroon.

Kiinalainen talouslehti Caixin arvioi iltaseitsemältä Kiinan aikaa, että jos myynti jatkuu päivällä nähtyä tahtia, kauppa voi saavuttaa aiemmin ennakoidun 20 miljardin dollarin eli 18,3 miljardin euron rajan. Tämä olisi noin 50 prosentin kasvu viime vuodesta.

Tänä vuonna sinkkupäivän tilauksia tuli entistä enemmän maaseudulta, jonne Alibaba on perustanut yli 16 000 verkkokauppa Taobaon toimituspistettä.

Kuten Kiinassa usein, sinkkupäivänkin myyntiluvut ovat saaneet osakseen epäilyjä. Lisäksi sääntelijät ovat murahdelleet Alibaban verkkokauppa Taobaossa myynnissä olevista väärennetyistä tuotteista sekä tarjouksien suurentelusta siten, että hintoja on nostettu ennen tarjouspäivää, mikä saa alennukset näyttämään suuremmilta.

Lähettiarmeija liikkeelle

Kiina on verkkokaupan jättiläinen. Noin kymmenesosa vähittäiskaupan ostoista tehdään Kiinassa verkossa, kertoo Kiina-konsultti Duncan Clark kirjassaan Alibabasta ja tämän perustajasta Jack Masta. Vastaava luku on Yhdysvalloissa seitsemän prosenttia.

Verkkokaupan vedosta kertoo se, että Taobaon verkkosivu on Clarkin mukaan kävijämääriltään Kiinan kolmanneksi suosituin verkkosivu. Koko maailmassa se yltää viidenneksi.

Ensimmäinen toimitus oli tänään kiinalaismedian mukaan perillä noin puolessa tunnissa. Tänään ja lähipäivinä liikkeellä onkin melkoinen lähettien armeija, joka kiikuttaa ostoksia perille. Viime vuonna Sinkkupäivän kaupoista kertyi 467 miljoonaa pakettia, joiden perille toimittamiseen tarvittiin yli 1,7 miljoonaa lähettiä ja 400 000 kulkuvälinettä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?