Tällainen olisi ex-roviolaisen visioima Helsinki–Tallinna-tunneli – ”Ei kannata tehdä vain helppoja asioita”

Julkaistu:

Juna Tallinnaan lähtisi Helsinki–Vantaan lentokentältä ja pysähtyisi myös Espoossa. Ennen Tallinnaa juna nousisi maanpinnalle saaressa, Peter Vesterbacka kertoo suunnitellusta junayhteydestä.
Roviosta kesällä lähteneen Peter Vesterbackan mielessä Helsingin ja Tallinnan välillä kulkee ehkä jo vuonna 2024 junatunneli, jota pitkin matka kaupungista toiseen taittuu 20 minuutissa. Suomen päässä päätepysäkki on lentokentällä, toinen pysäkki Espoossa.

Ennen Tallinnaa juna kävisi vielä maanpinnalla saaressa, joka syntyy meren alta louhitusta kivestä. Tarkempaa linjausta ei ole karttoihin vielä piirretty.

Tunneleita on suunnitelmassa kolme. Kaksi junatunnelia ja yksi huoltotunneli. Matka-aikaa Helsingistä Tallinnaan kertyisi 20 minuuttia. Hintaa projektille tulee Vesterbackan laskelmissa 15 miljardia euroa, ja tätä rahaa hän hakee erityisesti Kiinasta.

Vesterbacka tahtoo, että tunneli rakennetaan viidessä vuodessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Gotthardin tunnelin rakentaminen kesti 17 vuotta. Mutta se oli Alppien alla. Tämä on veden alla, ja rakentaminen on siksi helpompaa, hän sanoo.

Hän viittaa viime kesänä avattuun Gotthardin tunneliin, joka kulkee Sveitsin Alppien ali. 57 kilometriä pitkä tunneli on maailman pisin rautatietunneli.

Vesterbackan mukaan Suomenlahden ali kulkeva tunneli voitaisiin toteuttaa viidessä vuodessa, sillä tunnelia voidaan porata yhtä aikaa kuudesta kohtaa. Tässä auttaa hänen mukaansa Suomenlahden mataluus, se että vettä on paikoin vain 30–40 metriä. Ajatus on, että porat pudotetaan alas matalista kohdista, ja näin maaperään voidaan työstää monesta kohtaa yhtä aikaa.


Pöyry: Viisi vuotta on ”todella kova tavoite”

Aiemmin Rovion Mighty Eaglena tunnettu Vesterbacka on pohtinut tunnelia esimerkiksi konsultointi- ja suunnitteluyritys Pöyryn kanssa. Mitä siellä sanotaan aikataulusta?

Pöyryssä arvioidaan, että aloittamisaikataulu ja rakentamiseen tarvittavat aika riippuvat täysin luvituksesta, viranomaisvaatimuksista, laatutasosta, käytetyistä menetelmistä ja siitä, kuinka monesta kohtaa tunnelia päästään rakentamaan.

Jos louhintaa päästään tekemään vain molemmista päistä ja konventionaalisin menetelmin, viisi vuotta tuskin riittävät, yhtiöstä arvioidaan. Kokonaisaikatauluna viisi vuotta rakennustöille on yhtiön mukaan todella kova tavoite.

Mitä Vesterbacka sanoo siihen, että tavoiteaikaa pidetään Pöyryssä todella kovana?

– Totta kai se on, mutta ei kannata tehdä vain helppoja asioita, hän sanoo.

Tämä onkin yksi osa Vesterbackan ideaa: näyttää, että mahdottomiltakin tuntuvia asioita kannattaa yrittää. Kannattiko yrittää lähettää mies kuuhun tai yrittää tehdä Slushista maailman suurin startup-tapahtuma, hän kysyy. Kannatti, ja nyt hän tahtoo näyttää, että Suomessa voidaan tehdä lisääkin tällaisia asioita.

– Suomessa ei saada mitään aikaiseksi. Keskustellaan kuuden minuutin päivittäisen työajan lisäämisestä, eikä sitäkään saatu päätettyä alle vuodessa.

Miksi tunneli?

Vesterbackan mukaan hän on pohtinut tunnelia tiiviissä yhteistyössä esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan kaupunkien tunnelihankkeen kanssa. Tämä vain tapahtuisi nopeammin. Hän on ryhtynyt tunnelin puuhamieheksi, koska tahtoo herätellä Suomen ilmapiiriä ja koska siinä on hänestä taloudellista järkeä. Lisäksi se toisi hänen mukaansa talouskasvua.

Tunneli liittäisi Suomen paremmin globaaleihin liikenneverkkoihin. Kiina rakentaa parempia kuljetusteitä Eurooppaan, ja Tallinnasta Puolaan suunnitellaan pikajunarataa. Vesterbackan visioissa tunneli liittäisi pääkaupunkiseudun paremmin näihin kuvioihin. Lisäksi tunneli toisi Finnairillekin lisää mahdollisuuksia, etenkin, kun kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba on innostunut turistien tuomisesta Suomeen.

Yhden asemista Vesterbacka tahtoo Espoon ”Otakeilaan”, Otaniemen ja Keilalahden synteesiin, jotta syntyisi ”talenttipoolia” eli sitä, että Aalto-yliopisto, alueen yritykset ja Viron osaajat saadaan parempiin yhteyksiin.

Helsingin satama on Euroopan vilkkain matkustajasatama, ja Helsingin ja Tallinnan välisillä lautoilla tehdään vuosittain kahdeksan miljoonaa matkaa. Vesterbacka uskoo, että tunnelilla matkat voisivat lisääntyä 20 miljoonaan. Jos liput maksavat 50 euroa, tästä tulee jo miljardi, päälle rahdista tulevat tulot, Vesterbacka ynnäilee.

– Jos sitä pyörittää vähänkään tehokkaasti, siitä jää vähän yli. Tunneleita rakennetaan yleensä 120 vuodeksi. Jos takaisinmaksuja tehdään 40 vuotta ja korot ovat nollassa, niin se on ihan jees, Vesterbacka sanoo.

Uudenmaan liiton vetämä, Helsingin ja Tallinnan välistä tunnelia selvittävä FinEst Link -hanke sai kesällä EU:lta lähes miljoona euroa hankkeen selvitystöihin esimerkiksi sen kannattavuudesta, ympäristövaikutuksista ja turvallisuusasioista, kertoi Helsingin Sanomat. Selvityksen pitäisi olla valmis vuonna 2018. FinEst Link -hankkeessa ovat HS:n mukaan kumppaneina Suomen ja Viron liikenneministeriöt ja Helsingin sekä Tallinnan kaupungit.

Aiemman esiselvityksen mukaan hanke voisi olla kannattava, ja sen kustannukset olisivat 9–13 miljardia euroa. Helsingin kaupungin mukaan julkista rahoitustukea valtioilta ja EU:lta rakentamiseen tarvittaisiin 40–50 prosenttia. Esiselvityksen mukaan tunnelin tavoiteltu valmistumisvuosi olisi 2030.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Uudenkaupungin autotehtaalla hikoiltiin 30 asteessa – laki ei määrää rajoja työpaikkojen lämpötiloille

    2. 2

      Suomen vaarallisimmat ammatit listattu – synkimmällä alalla 11 982 tapaturmaa vuodessa, 5 kuollutta

    3. 3

      Hannele ja Mikael hyppäsivät oravanpyörästä erämaahotelliin – ”Hiljaisuuden rikkoo korkeintaan kuikka”

    4. 4

      Porin Mäntyluodon telakka siirtyi suomalaisomistukseen –  lomautettuja kutsutaan töihin

    5. 5

      Soluasunnot eivät tahdo kelvata opiskelijoille – uusin houkutin on ilmainen auto

    6. 6

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    7. 7

      Varakas ikämies ymmärsi avioehdon väärin: 19 vuotta nuorempi vaimo sai erossa puolet 2 asunnosta

    8. 8

      EU:n Juncker tapaa Yhdysvaltoissa Trumpin – pyrkii löytämään ratkaisun kauppakiistoihin

    9. 9

      Goldman Sachs: Telian osakkeella alansa korkein kurssipotentiaali

    10. 10

      Hotelliyön hinta on nyt halvimmillaan Suomessa – Lapissa lähes 100 euron pudotus talveen verrattuna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS: Heidin ostolakko on jatkunut jo yli 300 päivää, Riikka säästi kymppitonnin vuodessa samalla konstilla – oletko sinä kokeillut?

    2. 2

      Varakas ikämies ymmärsi avioehdon väärin: 19 vuotta nuorempi vaimo sai erossa puolet 2 asunnosta

    3. 3

      Suomen vaarallisimmat ammatit listattu – synkimmällä alalla 11 982 tapaturmaa vuodessa, 5 kuollutta

    4. 4

      Hannele ja Mikael hyppäsivät oravanpyörästä erämaahotelliin – ”Hiljaisuuden rikkoo korkeintaan kuikka”

    5. 5

      Tunnetut sijoittajat paljastavat: Näihin kannattaa sijoittaa 1000 euroa juuri nyt, mikäli mielii saada rahansa poikimaan

    6. 6

      G20-maat ajautuivat umpikujaan – Ranska Yhdysvalloille: ”Kieltäydymme neuvottelemasta ase ohimollamme”

    7. 7

      Hotelliyön hinta on nyt halvimmillaan Suomessa – Lapissa lähes 100 euron pudotus talveen verrattuna

    8. 8

      Uudenkaupungin autotehtaalla hikoiltiin 30 asteessa – laki ei määrää rajoja työpaikkojen lämpötiloille

    9. 9

      Helle vie ihmisiä huvipuistoista – ”maagisen hellerajan” ylitys karsi kävijöistä 20-30 prosenttia

    10. 10

      Poliisi: Alkoholiuudistus sai aikaan muutoksen – nyt nyrkki heiluu aamuvarhaisella

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläisnaisen Visa-kortin käyttö loppui tylyyn viestiin – syypää löytyy pankkien ulkopuolelta

    2. 2

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    3. 3

      Tunnetut sijoittajat paljastavat: Näihin kannattaa sijoittaa 1000 euroa juuri nyt, mikäli mielii saada rahansa poikimaan

    4. 4

      Kuolinpesän myymä talo oli valtava katastrofi – Oikeus purki kaupan, 90 000 euron kulut perillisille

    5. 5

      Kokousvieraat hehkuttivat suomalaisia mansikoita ja herneitä – kesätyöntekijä Emman nopea toiminta ratkaisi kaiken

    6. 6

      Varakas ikämies ymmärsi avioehdon väärin: 19 vuotta nuorempi vaimo sai erossa puolet 2 asunnosta

    7. 7

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    8. 8

      HS: Heidin ostolakko on jatkunut jo yli 300 päivää, Riikka säästi kymppitonnin vuodessa samalla konstilla – oletko sinä kokeillut?

    9. 9

      Korkeat kulut tuskastuttavat bensapumpulla – Öljyjohtaja: Tähän suuntaan bensan hinta kehittyy

    10. 10

      Suomen vaarallisimmat ammatit listattu – synkimmällä alalla 11 982 tapaturmaa vuodessa, 5 kuollutta

    11. Näytä lisää