Tällainen olisi ex-roviolaisen visioima Helsinki–Tallinna-tunneli – ”Ei kannata tehdä vain helppoja asioita”

Julkaistu:

Juna Tallinnaan lähtisi Helsinki–Vantaan lentokentältä ja pysähtyisi myös Espoossa. Ennen Tallinnaa juna nousisi maanpinnalle saaressa, Peter Vesterbacka kertoo suunnitellusta junayhteydestä.
Roviosta kesällä lähteneen Peter Vesterbackan mielessä Helsingin ja Tallinnan välillä kulkee ehkä jo vuonna 2024 junatunneli, jota pitkin matka kaupungista toiseen taittuu 20 minuutissa. Suomen päässä päätepysäkki on lentokentällä, toinen pysäkki Espoossa.

Ennen Tallinnaa juna kävisi vielä maanpinnalla saaressa, joka syntyy meren alta louhitusta kivestä. Tarkempaa linjausta ei ole karttoihin vielä piirretty.

Tunneleita on suunnitelmassa kolme. Kaksi junatunnelia ja yksi huoltotunneli. Matka-aikaa Helsingistä Tallinnaan kertyisi 20 minuuttia. Hintaa projektille tulee Vesterbackan laskelmissa 15 miljardia euroa, ja tätä rahaa hän hakee erityisesti Kiinasta.

Vesterbacka tahtoo, että tunneli rakennetaan viidessä vuodessa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Gotthardin tunnelin rakentaminen kesti 17 vuotta. Mutta se oli Alppien alla. Tämä on veden alla, ja rakentaminen on siksi helpompaa, hän sanoo.

Hän viittaa viime kesänä avattuun Gotthardin tunneliin, joka kulkee Sveitsin Alppien ali. 57 kilometriä pitkä tunneli on maailman pisin rautatietunneli.

Vesterbackan mukaan Suomenlahden ali kulkeva tunneli voitaisiin toteuttaa viidessä vuodessa, sillä tunnelia voidaan porata yhtä aikaa kuudesta kohtaa. Tässä auttaa hänen mukaansa Suomenlahden mataluus, se että vettä on paikoin vain 30–40 metriä. Ajatus on, että porat pudotetaan alas matalista kohdista, ja näin maaperään voidaan työstää monesta kohtaa yhtä aikaa.


Pöyry: Viisi vuotta on ”todella kova tavoite”

Aiemmin Rovion Mighty Eaglena tunnettu Vesterbacka on pohtinut tunnelia esimerkiksi konsultointi- ja suunnitteluyritys Pöyryn kanssa. Mitä siellä sanotaan aikataulusta?

Pöyryssä arvioidaan, että aloittamisaikataulu ja rakentamiseen tarvittavat aika riippuvat täysin luvituksesta, viranomaisvaatimuksista, laatutasosta, käytetyistä menetelmistä ja siitä, kuinka monesta kohtaa tunnelia päästään rakentamaan.

Jos louhintaa päästään tekemään vain molemmista päistä ja konventionaalisin menetelmin, viisi vuotta tuskin riittävät, yhtiöstä arvioidaan. Kokonaisaikatauluna viisi vuotta rakennustöille on yhtiön mukaan todella kova tavoite.

Mitä Vesterbacka sanoo siihen, että tavoiteaikaa pidetään Pöyryssä todella kovana?

– Totta kai se on, mutta ei kannata tehdä vain helppoja asioita, hän sanoo.

Tämä onkin yksi osa Vesterbackan ideaa: näyttää, että mahdottomiltakin tuntuvia asioita kannattaa yrittää. Kannattiko yrittää lähettää mies kuuhun tai yrittää tehdä Slushista maailman suurin startup-tapahtuma, hän kysyy. Kannatti, ja nyt hän tahtoo näyttää, että Suomessa voidaan tehdä lisääkin tällaisia asioita.

– Suomessa ei saada mitään aikaiseksi. Keskustellaan kuuden minuutin päivittäisen työajan lisäämisestä, eikä sitäkään saatu päätettyä alle vuodessa.

Miksi tunneli?

Vesterbackan mukaan hän on pohtinut tunnelia tiiviissä yhteistyössä esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan kaupunkien tunnelihankkeen kanssa. Tämä vain tapahtuisi nopeammin. Hän on ryhtynyt tunnelin puuhamieheksi, koska tahtoo herätellä Suomen ilmapiiriä ja koska siinä on hänestä taloudellista järkeä. Lisäksi se toisi hänen mukaansa talouskasvua.

Tunneli liittäisi Suomen paremmin globaaleihin liikenneverkkoihin. Kiina rakentaa parempia kuljetusteitä Eurooppaan, ja Tallinnasta Puolaan suunnitellaan pikajunarataa. Vesterbackan visioissa tunneli liittäisi pääkaupunkiseudun paremmin näihin kuvioihin. Lisäksi tunneli toisi Finnairillekin lisää mahdollisuuksia, etenkin, kun kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba on innostunut turistien tuomisesta Suomeen.

Yhden asemista Vesterbacka tahtoo Espoon ”Otakeilaan”, Otaniemen ja Keilalahden synteesiin, jotta syntyisi ”talenttipoolia” eli sitä, että Aalto-yliopisto, alueen yritykset ja Viron osaajat saadaan parempiin yhteyksiin.

Helsingin satama on Euroopan vilkkain matkustajasatama, ja Helsingin ja Tallinnan välisillä lautoilla tehdään vuosittain kahdeksan miljoonaa matkaa. Vesterbacka uskoo, että tunnelilla matkat voisivat lisääntyä 20 miljoonaan. Jos liput maksavat 50 euroa, tästä tulee jo miljardi, päälle rahdista tulevat tulot, Vesterbacka ynnäilee.

– Jos sitä pyörittää vähänkään tehokkaasti, siitä jää vähän yli. Tunneleita rakennetaan yleensä 120 vuodeksi. Jos takaisinmaksuja tehdään 40 vuotta ja korot ovat nollassa, niin se on ihan jees, Vesterbacka sanoo.

Uudenmaan liiton vetämä, Helsingin ja Tallinnan välistä tunnelia selvittävä FinEst Link -hanke sai kesällä EU:lta lähes miljoona euroa hankkeen selvitystöihin esimerkiksi sen kannattavuudesta, ympäristövaikutuksista ja turvallisuusasioista, kertoi Helsingin Sanomat. Selvityksen pitäisi olla valmis vuonna 2018. FinEst Link -hankkeessa ovat HS:n mukaan kumppaneina Suomen ja Viron liikenneministeriöt ja Helsingin sekä Tallinnan kaupungit.

Aiemman esiselvityksen mukaan hanke voisi olla kannattava, ja sen kustannukset olisivat 9–13 miljardia euroa. Helsingin kaupungin mukaan julkista rahoitustukea valtioilta ja EU:lta rakentamiseen tarvittaisiin 40–50 prosenttia. Esiselvityksen mukaan tunnelin tavoiteltu valmistumisvuosi olisi 2030.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    2. 2

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    5. 5

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    6. 6

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    7. 7

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    8. 8

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    9. 9

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    10. 10

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    3. 3

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    4. 4

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    6. 6

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    7. 7

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    8. 8

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    9. 9

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    10. 10

      Professori HS:ssa: ”Yhteiskunnan tehtävä ei ole tarjota koulutusta vastaavaa työtä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    3. 3

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    7. 7

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    10. 10

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    11. Näytä lisää