Montako tuntia nukut yössä? Saatat olla luonnonoikku tai turtunut väsymykseen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Montako tuntia nukut yössä? Saatat olla luonnonoikku tai turtunut väsymykseen

Kun töitä on paljon, unesta nipistetään ja jotkut pyytelevät jopa anteeksi sitä, että joutuvat välillä nukkumaan. Oikeasti unta tarvitsisi tavallista enemmän, kun työ on erityisen kuormittavaa.

30.10.2016 6:10

Jotkut pitävät edelleen sankaritekona paahtaa töitä aamukolmeen. Työkavereille voidaan lähettää sähköpostia, jotta muutkin näkevät että siihen aikaan tehdään vielä töitä. Toiset taas tarkistavat sähköpostit samalla, kun heräävät aamuyöstä käymään vessassa.

Tällaisia tarinoita tutkijat kuulivat, kun haastattelivat konsulttiyritysten tietotyöläisiä. Osa heistä pyyteli anteeksi tarvettaan nukkua, Helsingin yliopiston dosentti Mira Karjalainen kertoo.

Unia saatettiin pahoitella sanomalla, että ”valitettavasti tarvitsen nämä yöunet” tai ”olen aina ollut sellainen, että minun on pakko nukkua”. Eikä kyse ollut mistään iltapäivätorkuista, vaan normaaleista yöunista.

Toiset taas elävät samaan aikaan Euroopan, Aasian ja Amerikan aikaa, ja rytmittävät unensa sen mukaan.

Haastateltavat olivat toki keskimääräistä uraorientoituneempia. Vaativiin tehtäviin voi myös hakeutua tyyppejä, jotka kestävät univajetta keskimääräistä paremmin, Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Mikael Sallinen arvelee.

Esimerkiksi Yhdysvaltain entinen suurlähettiläs Bruce Oreck on kertonut nukkuvansa vain 3,5 tuntia yössä. Moni vähäunisuudellaan kehuskeleva ei tosin välttämättä edes muista, miltä tuntuu olla oikeasti virkeä. Sallisen mukaan vain muutama prosentti ihmisistä pärjää luontaisesti alle kuuden tunnin yöunilla.

– Luultavasti useimmat henkilöistä, jotka sanovat pärjäävänsä alle 6 tunnin vuorokautisella unella, ovat turtuneita väsymykseensä, Sallinen sanoo.

Kun tutkimuksissa koehenkilöiden unta on rajoitettu, he ovat eivät ole huomanneet väsymyksen lisääntyvän enää viiden vuorokauden jälkeen. Heidän toimintakykynsä on silti jatkanut laskuaan.

Kuormitus vain lisää unen tarvetta

Hyvinvointiajattelun myötä ihanne on muuttunut jonkin verran, kun unien uhraamisen sijaan arvostetaan itsestään huolehtimista, terveellistä syömistä, unta ja urheilua.

– Kukapa haluaisi toimintakykynsä olevan esimerkiksi 0,5 promillen humalaa vastaavalla tasolla tehdessään vaikkapa tarkkaavuutta ja päätöksentekokykyä vaativaa työtä, Sallinen sanoo.

Puolen promillen humalaa vastaavaan tilaan riittää yksi kokonaan uneton yö tai viisi vuorokautta neljän tunnin unilla.

Toisaalta ihanteet hyvinvoinnista voivat Karjalaisen mukaan myös kasata lisää paineita. Hyvinvoinnista huolehtiminen jätetään työntekijän omalle vastuulle, mutta siihen ei vain jää aikaa.

Unen tarpeeseen vaikuttavat perimä, elämäntilanne ja ikä. Suositusten mukaan työikäisten olisi hyvä nukkua 7–9 tuntia vuorokaudessa.

Kuormittava työ tai elämäntilanne lisäävät unentarvetta, vaikka stressi usein päin vastoin heikentää unen laatua eikä aikaa nukkumiseen edes tahdo löytyä. Uni voi toisaalta olla syvempää, jolloin unet eivät välttämättä olisikaan juuri tavallista pidempiä.

Kymmenenkin minuuttia auttaa

Kellojen siirtäminen sekoittaa monen rytmiä taas viikonloppuna.

Sallisen mukaan talviaikaan siirtymisestä kärsivät etenkin aamuvirkut, kesäaikaan siirtymisestä taas iltatyyppiset ihmiset. Ongelmat voivat voimistua iän myötä, koska biologinen kello ei tahdistu enää yhtä helposti.

Unen puute heikentää tarkkaavaisuutta, muistia ja uuden oppimista sekä luovaa ajattelua. Lisäksi se häiritsee sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa, monien hormonien erittymistä ja vastustuskykyä. Samalla tapaturmien ja sairauspoissaolojen todennäköisyys kasvaa.

Jos yöllä ei saa nukuttua tarpeeksi, Sallinen suosittelee nokosia. Jo kymmenen minuuttia yhtenäistä unta palauttaa jossain määrin, ja puolesta tunnista on jo merkittävä hyöty.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?