Lidl pyytää anteeksi hämmentäviä maitomainoksia: ”Loukkaaviksi koetut lauseet korvataan” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lidl pyytää anteeksi hämmentäviä maitomainoksia: ”Loukkaaviksi koetut lauseet korvataan”

Lidl muuttaa kohutun mainoskampanjan lauseet ja pyytää anteeksi.

24.10.2016 16:19

Lidlin suomalaisen maidon brändiuudistukseen liittyvästä markkinointikampanjasta nousi sosiaalisessa mediassa kohu, kun mainoskampanjaa syytettiin vitsailusta transsukupuolisten kustannuksella.

Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä kertoo Taloussanomille, ettei mainosten lauseilla "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä" ja "Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista" ollut tarkoitus loukata ketään yksittäistä henkilöä tai ihmisryhmää.

– Tarkoituksemme ei ollut vitsailla seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä emmekä nähneet käyttämiemme fraasien loukkaavan ketään. Tässä olemme tehneet virhearvion. Pyydämme anteeksi kaikilta kampanjasta mielensä pahoittaneilta, Niemelä sanoo.

– Lidl on kansainvälinen ja ehdottomasti moniarvoisuutta ja kaikkea valinnan-, yksilön- ja ajattelunvapautta kannattava yritys. Henkilöstömme on monikansallista ja monikulttuurista työskennellen ympäri maailmaa. Jokainen työntekijämme ja asiakkaamme on meille yhtä arvostettu riippumatta hänen persoonastaan, Niemelä jatkaa sähköpostiviestissään.

En oikeen tiiä mitä mieltä tästä lidlin mainostuksesta pitäis olla pic.twitter.com/r2SAtvWRJ5— Tuukka (@dfndtuukka) 22. lokakuuta 2016

Jos twiitti ei näy, voit katsoa sen täältä.

Brändiuudistuksessa aiemmin kotimaiset Milbonan merkillä markkinoidut tuotteet muuttuivat Pohjolan meijeri -nimisen brändin alle.

Niemelän mukaan kampanjaa suunnitellessaan Lidlin lähtökohtana oli maito ja sen kotimaisuus.

– Halusimme kuvailla tilannetta, jossa kotimainen maito oli purkissa, jonka kyljessä oli vieraskielinen tuotemerkki Milbona. Ulkomaista alkuperää olevilla elintarvikkeilla on Suomessa edelleen epäilijänsä, Niemelä kertoo.

Hänen mukaansa vieraskielinen tuotemerkki on hämännyt joitakin Lidlin asiakkaita pitämään myös sisältöä ulkomaisena, minkä vuoksi maito on voinut jäädä kaappiin.

Palautteen vuoksi Lidl vaihtoi viikonlopun aikana Facebook-tilinsä kansikuvan.

– Muokkaamme kampanjaamme siltä osin, että loukkaaviksi koetut lauseet korvataan mahdollisuuksien mukaan toisilla. Poistamme kritisoidut mainoslauseet sisältävät markkinointimateriaalit myymälöistämme. Ensi viikolla ilmestyvä mainoslehtemme on kuitenkin jo painettu ja siellä toinen kritisoiduista mainoslauseista esiintyy, Niemelä sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?