Pikaruuan suosio kasvoi alkuvuonna selvästi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pikaruokaa kuluu yhä enemmän – "Enää pizza ei ole vain krapulamättöä"

Kuvituskuva
Julkaistu: 30.8.2016 6:00, Päivitetty 29.8.2016 18:35

Yhä useampi käy syömässä kaupungilla kulkiessaan tai nappaa kotimatkallaan ravintolasta ruokaa mukaansa. Tarjonnan monipuolistuminen ja kasvu sekä kaupungistuminen kiihdyttävät pikaruuan suosiota selvästi.

Pikaruokailun myynnin määrä paisui 5,8 prosenttia tammi–kesäkuussa. Matkailu- ja ravintolapalvelut Maran toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan suunta on jatkunut kesän aikana.

– Nopea syöminen on yksi trendi. Se kasvanut aika jyrkässä kulmassa jo pari vuotta, hän kertoo.

Maran tilastoissa näkyy vain järjestön jäsenten eli lähinnä suurten pikaruokaketjujen tilanne. Lappi huomauttaa, että niiden ulkopuolinen tarjonta on lisääntynyt viime vuosina paljon.

OP:n analyytikon Niclas Catanin mukaan ruokakulttuuri on muuttunut ja ruuan merkitys on kasvanut, mikä on lisännyt tarjontaa.

– Osa tätä ilmiötä ovat Ravintolapäivät ja katuruuan yleistyminen.

Kaupungistuminen lisää ulkona syömistä

Matalasuhdanne ja nihkeä ostovoiman kehitys ovat suosineet pikaruokailua. Catani ja Lappi kertovat, että sitä tukee paitsi aterioiden kohtuullinen hinta myös nuorten myönteinen suhtautuminen ravintolassa syömiseen, elämäntyylin kiireisyys ja sinkkujen määrän kasvu.

– Kaupungistuminen sataa ulkona syömisen laariin, Catani lisää.

Monelle pikaruuassa kyse on arjen helpottamisesta. Tavoite vähentää hävikkiruokaa EU:ssa on tuonut uusia asiakkaita, kun ravintolat ovat saaneet mahdollisuuden myydä sitä edullisesti.

Ruuan hankkimista ovat osaltaan helpottaneet uudet palvelut. Esimerkiksi kuljetuspalveluyhtiöt Wolt ja Foodora tuovat ruuat ravintolasta nopeasti kotiin.

Pikaruokayhtiö Kotipizzalla puolestaan on sovellus, jolla voi helposti tilata ruokaa ja ketjun ruuat voi halutessaan maksaa osamaksulla.

Etenkin nuoret ovat ottaneet innokkaasti uudet välineet käyttöön. Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen kertoo, että reilussa vuodessa digikaupan osuus yhtiön myynnistä on noussut kymmenekseen.

Pizzaa syödään yhä enemmän

Runsas vuosi sitten Helsingin pörssissä aloittaneella Kotipizzalla on muutenkin mennyt selvästi keskimääräistäkin kovempaa.

Yhtiö on kuukausi toisensa jälkeen julkistanut uusia myyntiennätyksiä. Tammi–heinäkuussa Kotipizzan myynti kasvoi 16 prosenttia ja heinäkuussa yli viidenneksen vuotta aiemmasta.

Pari viikkoa sitten yhtiö nosti koko vuoden tulosarviotaan ja ennakoi ketjumyynnin suurenevan yli kymmeneksen viime vuodesta.

Catani arvioi, että Kotipizzaa tukee vallitsevien trendien lisäksi kaksi asiaa.

– Listautuminen pörssiin on tuonut näkyvyyttä julkisuudessa ja yhtiö on uudistanut konseptiaan ja ravintoloitaan.

Syövätkö suomalaiset pizza yhä enemmän?

– Kyllä niin voi väittää, Tervanen sanoo.

Ei vain krapulamättöä

Kiinnostus pizzaa kohtaan on Tervasen mielestä kasvanut ja se elää jonkinlaista renessanssia.

– Enää pizza ei ole vain krapulamättöä tai nopeaa vatsan täytettä.

Tervanen huomauttaa, että yhtiö panostaa raaka-aineisiin. Kotipizza-ketju myy myös salaattia ja siihen kuuluu meksikolaista ruokaa tarjoava Chalupa-ketju.

Pikaruokailutrendiä kuvaakin hyvin ruokakirjon laajeneminen. Pikaruoka ei välttämättä tarkoita epäterveellistä ruokaa. Myös pahin hintakilpailu näyttää jääneen.

– En halua halpuuttaa, vaan pitää hinnan kohdallaan ja tarjota hyvää, terveellistä, elämyksellistä ruokaa, Tervanen kuvaa.

Yhä harvempi kokkaa kotona

Pikaruokailun yleistyminen ei juuri näytä rokottavan muuta ravintola-alaa.

Lappi kertoo, että ravintoloissa, jotka tarjoavat ruokaa ja alkoholia, myynti kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla liki neljä prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Alkoholista ei ole kyse, sillä sen ravintolamyynti on vähentynyt.

– Ravintolaruokailu kasvaa, ja kotona tehdyn ruuan syöminen vähenee, Lappi sanoo.

Kyseessä on pitkä trendi. 1950-luvun alussa kuluttajahintaindeksissä kaupparuuan osuus oli noin 42 prosenttia ja ravintolaruuan vajaa pari prosenttia. Kuusi vuotta sitten kaupparuuan osuus oli supistunut noin 14 prosenttiin ja ravintolaruuan osuus kohonnut viiteen prosenttiin.

– Toki on ruokakaupoilta pois, jos asiakkaat nappaavat kotiin mennessään ravintolasta valmista ruokaa, Catani sanoo.

Tervanen kertoo, että Yhdysvalloissa ravintoloiden myynnin määrä dollareissa on ylittänyt kauppojen myynnin määrän. Milloin näin käy Suomessa?

– Vaikea sanoa, käykö niin koskaan, hän miettii.

Tuoreimmat osastosta