Autoalan Rissa: Kaksi syytä myynnin notkahdukselle – kymmeniä miljoonia tuottanut romutuspalkkio takaisin

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa uskoo, että heinäkuun sää oli liian hyvä autokaupoille. Autoala patistaa valtiota jatkamaan romutuspalkkiokokeilua.

1.8.2016 15:51 | Päivitetty 1.8.2016 16:13

Viime kesää paremmat kelit rokottivat heinäkuussa uusien autojen myyntiä. Näin sanoo Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

– Viime vuoden heinäkuu oli erittäin kylmä, mutta juuri päättynyt kuukausi säiltään kohtuullinen. Auton oston sijaan ihmiset ovat viihtyneet järvien ja merten rannoilla, Rissa kuvailee.

Rissa uskoo, että myös viime vuoden heinäkuussa alkanut romutuspalkkiokokeilu nosti myyntiä. Kokeilu kesti viime vuoden loppuun.

Autoalan tiedotuskeskus kertoi tänään, että heinäkuussa rekisteröitiin 8 340 henkilöautoa, mikä on 4,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa.

Heinäkuun lukujen perusteella ei Rissan mukaan kannata tehdä johtopäätöksiä autojen myynnin kehityksestä. Koko alkuvuonna myynti on kasvanut selvästi viime vuodesta.

– Jos katsoo seitsemää viime kuukautta, kasvu on ollut todella positiivista. Myös koko vuoden osalta suunta on ylöspäin.

Kauppaa on vauhdittanut vuoden vaihteessa voimaan astunut autoveron alennus, joka koskee keski- ja pienipäästöisiä autoja. Myös kuluttajien luottamus talouteen on kohentunut.

Autoala patistaa hallitusta jatkamaan romutuspalkkiota

Helsingin Sanomat kertoi tänään, että hallitus pohtii elokuun lopun budjettiriihessään jatkoa romutuspalkkiokokeilulle. Autoala patistaa hallitusta jatkamaan kokeilua.

– Kokeilu oli erittäin onnistunut. Myös valtiovallan täytyy olla tyytyväinen, koska se tuotti autoveroeuroja merkittävästi, Rissa sanoo.

Romutuspalkkiokokeilun tarkoituksena oli uudistaa Suomen iäkästä autokantaa. Uuden vähäpäästöisen henkilöauton ostaja sai 1 500 euron alennuksen, kun hän romutti vanhan autonsa.

Romutuspalkkiolla tilattiin 8 000 uutta autoa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi arvioi keväällä, että valtio sai 17 miljoonaa euroa autoverotuloa ja 16,5 miljoonaa euroa arvonlisäverotuloa autoista, joita ei olisi hankittu ilman kokeilua.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?