Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"

Julkaistu: , Päivitetty:

Viime vuoden joulukuussa liikennöinnin Superbus-nimellä Virossa aloittanut bussifirma lopettaa tämän kuun lopussa. Busseja siirtyy Suomen maanteille.
Onnibusin tarina Virossa oli mutkikas alusta asti, kertoo Onnibus.comin ja virolaisen sisaryhtiön Superbus.comin johtaja Lauri Helke Taloussanomille.

Syy lopettamiseen löytyy hänen mukaansa byrokratiasta ja Viron maantievirastosta.

Ensimmäiset mutkat alkoivat Helken mukaan elokuussa, kun yhtiön hakemat joukkoliikenneluvat hylättiin. Yhtiö vei hylkäyspäätöksen oikeuteen ja haki samalla "huonompia" aikatauluja. Niille heltisi lupa, ja bussit läksivät liikenteeseen joulukuussa.

Oikeusjuttu taas ratkesi tämän vuoden kesäkuun puolivälissä Onnibusin eduksi. Helken mukaan oikeus totesi, että yhtiölle olisi pitänyt antaa sen hakemat luvat edellisenä vuonna. Yhtiö palasi neuvottelemaan tiehallinnon kanssa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Viranomaiset ilmoittivat, että yhtiö saisi aiemmin hakemansa luvat, mutta sillä olisi kahden vuoden liikennöintivelvoite joulukuussa saatuihin aikatauluihin.

– Se olisi tarkoittanut, että meidän olisi pitänyt tuplata kalustomäärä, Helke kertoo. Yhtiöllä on Viron liikenteessä 11 linja-autoa.

– Totesimme tästä syystä, että tunnelin päässä ei näy valoa. Meille ei ole tietenkään ongelma, että tappioita tulee jonkin aikaa, mutta tiehallinnon byrokratialle ei näy loppua, Helke kertoo.

Virossa käytössä olevista linja-autoista ainakin yhdeksän siirtyy Suomen liikenteeseen. Virossa työskennelleistä 30 kuskista kaksi on jo ollut Suomessa töissä, ja Helke uskoo, että heitä tulee lisää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Syy jää mysteeriksi

Hänen mukaansa sääntelyvaikeuksien syy on jäänyt yhtiölle mysteeriksi. Helke sanoo tavanneensa liikenne- ja oikeusministerit, kilpailuviraston pääjohtajan ja tiehallinnon pääjohtajan, ja he kaikki tuntuivat suhtautuvan linja-autobisnekseen positiivisesti.

Taloussanomat yritti tavoittaa Viron tiehallinnon joukkoliikenteestä vastaavan osaston johtajaa Kirke Williamsonia, muttei saanut tätä kiinni.

Helke kertoo, että Superbus.comilla oli Virossa hyvin matkustajia bussiliikenteen yleiseen tasoon nähden, mutta yhtiön halpoihin hintoihin perustuva malli vaatisi hyvin täysin busseja.

Viron-seikkailun tappioita ei Onnibusissa ole vielä Helken mukaan laskettu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kaupan alan osakkeet syöksyvät pörsseissä – verkkokauppa kertoi katastrofaalisesta joulukaupan alusta

    2. 2

      Seiska: Sedu Koskinen haki ravintolayrityksensä konkurssiin – velkoo Jethro Rostedtin kanssa yli 850 000 euron saatavia

    3. 3

      VM: Suomen talouskasvun kova vauhti hiipuu – kestävyysvaje uhkaa tulevaisuudessa

    4. 4

      Jaakko sai Pendolinon vessassa idean, joka kerää kohta amerikkalaisten haukut yhteen paikkaan

    5. 5

      Uusi lentoreitti avautuu – Turusta pääsee ensi kesänä suoraan Lontooseen

    6. 6

      Suomalaiset vakuutusyhtiöt läpäisivät Fivan stressitestit

    7. 7

      Nissanin hallitus ei päässyt yksimielisyyteen Ghosnin seuraajasta

    8. 8

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    9. 9

      Pohjois-Karjalan Kirjapainon yt-neuvottelut päättyivät – potkut 22 työntekijälle

    10. 10

      Palkasta on voinut saada vaikka tonnin etukäteen – tulorekisteri uhkaa sysätä förskotit historiaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Seiska: Sedu Koskinen haki ravintolayrityksensä konkurssiin – velkoo Jethro Rostedtin kanssa yli 850 000 euron saatavia

    2. 2

      Suomi lyhentää valtionvelkaansa – valtiovarainministeri yllättyi, Nordean pääekonomisti ei: ”Olen ihmetellyt ministeriön vaisua talousnäkymää”

    3. 3

      Palkasta on voinut saada vaikka tonnin etukäteen – tulorekisteri uhkaa sysätä förskotit historiaan

    4. 4

      Jaakko sai Pendolinon vessassa idean, joka kerää kohta amerikkalaisten haukut yhteen paikkaan

    5. 5

      VM: Suomen talouskasvun kova vauhti hiipuu – kestävyysvaje uhkaa tulevaisuudessa

    6. 6

      HS: Suomi lyhentää valtion­velkaa ensimmäistä kertaa 10 vuoteen – Orpo yllättyi

    7. 7

      Ekonomisti: Valtionvelan lyhennys, eli ”mukavat jouluterveiset” – nyt on aika kerätä puskuria

    8. 8

      Kotitalouksien varallisuudessa suuria alueellisia eroja – Katso vertailu: Tällä alueella on köyhimmät kodit

    9. 9

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    10. 10

      SAK:n kysely: Aktiivi­mallista kärsivät etenkin yli 55-vuotiaat työttömät – ”Eläke­kertymä­vuodet jäivät kokematta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa Veikon Koneen asiakkaista ei ole saanut tavaroitaan – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    2. 2

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    3. 3

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    4. 4

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    5. 5

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    6. 6

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    7. 7

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    8. 8

      Kotitalouksien varallisuudessa suuria alueellisia eroja – Katso vertailu: Tällä alueella on köyhimmät kodit

    9. 9

      Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

    10. 10

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    11. Näytä lisää