Pienet robottibussit tulevat elokuussa Helsinkiin ja tarjoavat ilmaisia kyytejä

Metropolian ammattikorkeakoulun kokeiluhanke tuo automaattiset pienbussit ensin Helsingin Hernesaareen. Sieltä matka jatkuu Espooseen ja Tampereelle.

CityMobil2 demonstration in Vantaa, 2015

14.7.2016 19:19 | Päivitetty 14.7.2016 19:43

Kaksi pientä robottibussia aloittaa elokuun alussa liikennöinnin Helsingin Hernesaareen rakennetun uuden saunan Löylyn ja venesataman välillä.

Nimellä Sohjoa kulkevaa kokeiluhanketta koordinoi ja busseja operoi ammattikorkeakoulu Metropolia.

Robottibussit saapuvat Suomeen 10 päivän päästä ja aloittavat liikennöinnin elokuun alussa. Tarkkaa päivää ei ole vielä lyöty lukkoon, kertoo hankkeen projektipäällikkö Harri Santamala Metropoliasta.

Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri juhlistaa robottibusseja Hernesaaren rannassa tiistaina 16. elokuuta, mutta liikennöinti alkaa jo ennen tätä.

Helsingin Hernesaaren jälkeen bussit menevät Espoon Otaniemeen elo-syyskuuksi ja loka-marraskuuksi Tampereen Hervantaan. Kokeilut jatkuvat taas keväällä 2017.

Piensähköbussien kapasiteetti on yhdeksän henkilöä ja kuka tahansa saa kulkea niillä ilmaiseksi. Busseissa on kuitenkin aina mukana henkilö, joka ohjaa ajoneuvoa ja pysäyttää sen tarvittaessa.

– Turvallisuus on kaikkein tärkein asia, Santamala painottaa.

Robottibussit kulkevat vain pienellä alueella syystä. Pienbusseilla ei ole tarkoitus korvata normaalia joukkoliikennettä, vaan tarjota kätevää tapaa liikkua pienellä rajatulla alueella. Se täydentää siten paikallisesti joukkoliikenteen harvempaa reittiverkkoa.

Kokeilun avulla pyritään löytämään kaupunkiliikenteen sujuvuuden, turvallisuuden sekä matkustajien käyttökokemuksen kannalta potentiaalisia kohteita robottibusseille.

Hankkeen päätavoite on luoda suomalaisille yrityksille "innovaatioalusta" eli mahdollisuus kehittää robottibussien ympärille uusia tuote- ja palveluideoita. Samalla se pyrkii haastamaan koko kaupunkia pohtimaan robottiajoneuvojen hyötyjä, haittoja ja mahdollisia riskejä.

Kokeiluhanketta koordinoi ja busseja operoi Metropolia Ammattikorkeakoulu. Hankkeeseen osallistuva Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt kokeiluluvat turvalliseen tieliikenteen automaation kokeiluun.

Mukana ovat myös Aalto-yliopisto, Tekes, Maanmittauslaitos ja Tampereen teknillinen yliopisto. Rahoittajan mukana on myös Euroopan aluekehitysrahasto.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?