Kapselissa meren ali puolessa tunnissa Tukholmaan – näin suurhanke etenee

Julkaistu:

Hyperloop on futuristiselta kuulostava joukkoliikkumisen teknologia, jossa ihmiset ja rahti kulkevat putken sisällä kapseleissa lähes äänen nopeudella. Korvaako se tulevaisuudessa Ruotsin-laivojen buffetpöydät ja pallomeret?
Yhdysvaltalainen teknoyhtiö Hyperloop One kehittää teknologiaan perustuvaa liikennettä tosissaan, ja Helsinki ja Tukholma kiinnostavat yhtiötä erityisen paljon. Entinen matkapuhelinkaupunki Salo haluaa kansainväliseksi hyperloop-keskukseksi.

Suurhanketta esitellään Helsingissä tänään perjantaina Hyperloop Onen varatoimitusjohtaja Alan Jamesin sekä suomalaisten yhteistyötahojen tilaisuudessa.

Hyperloop järjesti ensimmäisen avoimen testin Nevadan autiomaassa toukokuussa. Järjestelmän kaikkien osien uskotaan olevan valmiina vuoden lopussa. Tuubissa liikkuvissa kapseleissa matka taittuisi tuhannen kilometrin tuntivauhtia Helsingin ja Tukholman välillä eli noin puolessa tunnissa. Pisimmässä visiossa hyperloop-verkko tekee Itämerestä yhtenäisen talousalueen yhdistämällä Itämeren kaupunkeja toisiinsa.

Suomessa hanketta vetää ahvenanmaalainen FS Links -kumppaniyritys. Hyperloop One hakee parhaillaan parasta testipaikkaa kansainvälisessä haastekisassa, ja tarkoituksena on osoittaa, että Helsinki, Varsinais-Suomi ja Tukholman ympäristö sopisivat parhaiten maailman ensimäiseksi hyperloop-paikaksi. Suunnitelmissa on myös yhteys Salon, Helsingin ja lentokentän välille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Parisataa kiinnostunutta

Mukaan on ilmoittautunut kaikkiaan 210 kaupunkia tai aluetta, esimerkiksi Hollannista, Britanniasta ja Australiasta. Hyperloopin rakentamista selvitetään myös Los Angelesin ja San Franciscon välille. Yhtiö valitsee syksyllä finalistit ja ensi vuoden helmikuussa pari paikkaa, jonne yhteys lopulta rakennetaan.

– Tässä on kilpailuasetelmamme. Tällä hetkellä meillä on etumatkaa muihin, koska Salo on saanut aiesopimuksen Hyperloopin kanssa. FS Links on myös toistaiseksi ainoa yhtiö, johon Hyperloop on sijoittanut rahaa. Meillä on puoli vuotta aikaa tehdä hyvä tarjous, Ahvenanmaan yrittäjien puheenjohtaja, FS Linksin osakas Hans Mikael Holmström sanoo.

Salon kaupunginjohto toivoo, että Salo voisi hyödyntää vapaat kiinteistöt testiradan ja koetoimintakeskuksen rahoittamiseksi. Kaupungilla olisi valmiina tutkimus- ja kehittämisosaamista, koulutettuja insinöörejä ja tuotantotiloja keskustassa. Hyperloop Onen toimitusjohtaja Rob Lloyd kehui tiedotteessa Suomea ja Pohjoismaita korkeasta tekno-osaamisesta.

– Olette meidän mieleemme oleva paikka, ja haluaisimme teidän liittyvän meihin Hyperloopin rakentamiseksi Suomeen, Ruotsiin ja kaikkialle pohjoiseen, Cisco Systemsin entinen johtaja Lloyd sanoi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Rautatieyhtiöitä jo kumppaneina

Hyperloopin esitteli alun perin Tesla-sähköautoista tunnettu Elon Musk vuonna 2013. Teknologiaa ja sitä kehittäviä yhtiöitä on sittemmin esitelty teknojulkaisuissa tiuhaan. Kapseli saavutti 187 kilometrin tuntinopeuden toukokuussa Hyperloop-radalla Nevadan autiomaassa. Kyseessä oli magneettimoottoreiden työntövoimaa mittaava testi. Putkessa on lähes tyhjiö, ja sukkula leijuu sisällä magneettien avulla. Testissä käytettiin 2,5 G:tä, tavallisessa henkilökuljetuksessa suunnitellaan 0,5 G:tä.

Pisimmällä kehitystyössä on Hyperloop One (aiemmin Hyperloop Technologies), joka toukokuussa nimenvaihdon yhteydessä tiedotti saaneensa 80 miljoonaa dollaria pääomarahoitusta. Sijoittajien joukossa on rahastoja muiden muassa General Electricista sekä Ranskan valtionrautatiet. Kumppaneihin kuuluu Saksan rautatieyhtiö Deutsche Bahn.

Miljardien kustannusarvio

Esiselvitys Helsingin ja Tukholman välistä julkistetaan maanantaina. Silloin selviää hankkeen alustava kustannusarvio. Helsingin ja Turun hyperyhteys olisi miljardien eurojen hanke, ja meriyhteys vielä paljon kalliimpi. Holmström huomauttaa, että toisaalta Helsingin ja Tukholman yhdistävä putki olisi halkaisijaltaan pienempi kuin noin 10 miljardin junatunneli Helsingistä Tallinnaan.

Meriyhteyteen liittyy todennäköisesti kustannusten lisäksi raskaita ympäristövaikutusten prosesseja. Yhteys koostuisi 14 tunnelipätkästä, joihin olisi saariston kautta yhteyksiä.

– Uskon, että tulojen kautta tämä on sijoitus, eikä kustannus. Kiinnostusta on ollut valtavasti sekä Suomen että Ruotsin teollisuudesta, mutta saamme nähdä mitä tapahtuu, kun aloitamme neuvottelut.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kommentti: Ihmisten raha-asiat ovat valtavassa solmussa – pahimmillaan vanhemmat ottavat pikavippejä lastensa nimissä

    2. 2

      Joulu voi iskeä pahan loven suomalaisten saldoon – huonoimmat ratkaisut saatetaan tehdä vasta pyhien jälkeen

    3. 3

      Carunan toimitusjohtaja tuskastui puheisiin sähkönsiirrosta – vertaa kossupullon hakuun Alkosta

    4. 4

      1,4 miljardin investointi Aasiaan on Nesteen historian suurin – ”Tulemme olemaan se, joka johtaa muutosta”

    5. 5

      Veikon Koneen asiakkaat eivät ole saaneet tavaroitaan ja epäilevät konkurssia – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    6. 6

      Joulupostimerkin hinta melkein kaksinkertaistui 10 vuodessa – Postijohtaja: ”Sähköposti on halvin tapa lähettää joulukortti”

    7. 7

      Luke: Tällaiset ovat Suomen lähivuosien hiilinielut – Luonnonsuojeluliitto suhtautuu epäilevästi

    8. 8

      Jan Hurrin kommentti: Talous- ja sijoitusnäkymät ovat kymmeneen vuoteen kehnoimmat

    9. 9

      Sanoma ostaa hollantilaisen oppimisratkaisutoimittajan – kauppahinta 277 miljoonaa euroa

    10. 10

      Amazon perustaa datakeskusalueen Ruotsiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Veikon Koneen asiakkaat eivät ole saaneet tavaroitaan ja epäilevät konkurssia – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    2. 2

      Carunan toimitusjohtaja tuskastui puheisiin sähkönsiirrosta – vertaa kossupullon hakuun Alkosta

    3. 3

      Ruotsin finanssivalvoja lyttäsi suomalaisten velanmaksun – Lukijat: Tämän vuoksi asuntolaina kannattaa maksaa pois

    4. 4

      Jarin ja Arin jätti­rekka Kenworth VW900A sai kylkiinsä 10 800 valoa – yli 20 vuotta vanha ilmiö Suomeen

    5. 5

      Kommentti: Ihmisten raha-asiat ovat valtavassa solmussa – pahimmillaan vanhemmat ottavat pikavippejä lastensa nimissä

    6. 6

      Jan Hurrin kommentti: Talous- ja sijoitusnäkymät ovat kymmeneen vuoteen kehnoimmat

    7. 7

      1,4 miljardin investointi Aasiaan on Nesteen historian suurin – ”Tulemme olemaan se, joka johtaa muutosta”

    8. 8

      Verkkojätti Amazon piti ison tiedotustilaisuuden Tukholmassa – kertoi datakeskushankkeesta

    9. 9

      Puolustus­voimat ostaa uusia koti­maisia kenttä­radioita

    10. 10

      Joulupostimerkin hinta melkein kaksinkertaistui 10 vuodessa – Postijohtaja: ”Sähköposti on halvin tapa lähettää joulukortti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alle 3 euron kulutuksesta 95 euron lasku – multialaiselta Matilta paloi käämi, kun sähkö­yhtiö muisti kirjeellä

    2. 2

      Veikon Koneen asiakkaat eivät ole saaneet tavaroitaan ja epäilevät konkurssia – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    3. 3

      Kuntotarkastaja vaikeni omakotitalon mittavista tuhoista – pariskunta luuli selviävänsä pelkällä pintaremontilla

    4. 4

      5 vuotta Caruna-kohuja – Näin vastaavat poliitikot: ”Vuosituhannen munaus”

    5. 5

      Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

    6. 6

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    7. 7

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    8. 8

      Tonttivuokran korotus 11-kertaiseksi koettelee tamperelaisen kerrostalon asukkaita – ”Joudunko vastedes jättämään päivän puuroannoksen syömättä?”

    9. 9

      Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

    10. 10

      Tilasto: Näin paljon sähkön siirtohinta on kallistunut sinun alueellasi – jopa 183 prosentin hinnannousu

    11. Näytä lisää