Ikea on kiinalaisten olohuone: päivätorkkuja ja tv:n katselua

Julkaistu:

Ruotsalainen huonekalujätti Ikea laajentaa vauhdikkaasti Kiinassa. Yhä useammalla kiinalaisella on varaa Ikean tuotteisiin ja kiinnostus sisustamiseen kasvaa. Huonekalukaupassa käydään yhä myös päivätorkuilla.
Kaksi nuorehkoa naista tuijottaa tiiviisti sohvan eteen pöydälle aseteltua tablettitietotokonetta. Ruudulla pyörii todennäköisesti tv-sarja.

Ohi valuu ihmisiä huonekaluostoksilla. Nuoret ovat saattaneet tuijottaa televisiota yhdessä Shanghain kolmesta Ikeasta vartin tai kaksi tuntia – täällä tuskin moista lasketaan.

Ei, sillä Kiinan Ikeoissa ei häiriinnytä edes testipedeissä päivätorkkuja vetävistä asiakkaista. Kiinalaiset tapaavat tulla Ikeaan ajan kanssa, katselemaan, viihtymään ja syömään. Tämä sopii huonekalujätille, vaikka sänkyosastolla pitääkin vaihtaa lakanoita taajaan torkkujien takia – ja vaikka kävijät eivät ostaisi mitään.

Kiinan Ikean pr-johtajan Linda Xun mukaan asiassa on kaksi puolta: kulut ja mahdolliset häiriöt, toisaalta se, että kaikki ovat potentiaalisia asiakkaita.

– He pitävät Ikeasta ja viettävät siksi täällä aikaa. Ja jonakin päivänä kun he tarvitsevat jotakin, Ikea voi olla ensimmäinen liike, joka heille tulee mieleen, Xu sanoo Shanghain ranskalaisen alueen lähistöllä olevan Ikean toimistotornissa.

Mitä tekeekin, se ei saa haitata muita asiakkaita, jotka tahtovat kokeilla huonekaluja, Xu kertoo. Hän painottaa, että Kiinan Ikea ei ole koskaan kieltänyt päivätorkkumista, vaikka länsimedioissa näin viime vuonna kerrottiinkin.

Nyt, arki-iltapäivänä, huonekaluosastoilla on rauhallista, eikä päivätorkkujia näy. Viikonloppuisin liikkeen läpi parveilee 25 000–35 000 ihmistä päivässä.

Kiina kasvaa markkinoista kovimmin

Asiakkaita riittää muissakin Kiinan 18 Ikeassa. Yhtiö on laajentanut Kiinassa kolmen liikkeen vuositahtia vuodesta 2012 lähtien. Lisää on tulossa, ainakin kolmen, ehkä jossakin vaiheessa neljän tai viiden liikkeen vauhtia vuodessa.

Kiinan viime vuosina hidastunut talouskasvu ei näy Ikean liiketoimissa. Huhtikuussa julkistettujen lukujen mukaan Kiinan talous kasvoi tammi–maaliskuussa 6,7 prosenttia.

– Sen vaikutusta ei ole tunnettu Ikeassa, ei lainkaan, Xu sanoo kasvun hidastumisesta.

Ikean päähaasteita Kiinassa on kiinteistömarkkinoiden nopea kehitys. Tämä on tehnyt sopivien liikepaikkojen löytämisestä vaikeampaa, Xu selittää.

Kaikesta huolimatta Kiina on Ikean nopeiten kasvava markkina-alue. Myynti paisui viime vuonna 18 prosenttia, ja Kiina kuuluu kymmenen suurimman markkinan joukkoon. Yhtiö ei kerro tarkemmin markkinaosuuksia.

Vauhtia myynnille Kiinassa antavat kaupungistuminen, ihmisten nousevat tulot ja lisääntyvä kiinnostus kodin sisustamiseen. Yhä useammalla ihmisellä on nyt varaa Ikean tuotteisiin, etenkin kun Ikea on laskenut hintojaan. Kun yhtiön kohderyhmä oli aiemmin enemmän keskiluokka, nykyään vähävaraisemmatkin tulevat Ikeaan, etenkin nuorempi väki.

Kauppaa auttaa se, että pohjoismaisilla yrityksillä on erittäin hyvä maine Kiinassa. Xun mukaan ruotsalaisuus tarkoittaa kiinalaisille puhtautta, laatua ja vastuullisuutta.

Alku oli tahmea – voittoa vasta viime vuonna

Jo oli aikakin, Ikeassa varmaankin ajatellaan viime vuosien kasvusta. Vuonna 1998 kaksi ensimmäistä liikettään Kiinaan avannut yhtiö avasi kolmantensa vasta vuonna 2005. Voittoa yhtiö taas teki ensimmäistä kertaa viime vuonna.

– Tarvitsimme muutaman ensimmäisen vuoden markkinan ja kiinalaisen kotielämän ymmärtämiseen. Meidän piti myös nähdä, kuinka saamme kiinalaiset kuluttajat hyväksymään Ikean bisnesidean ja tuotteet, Xu kertoo.

Se ei ollutkaan aivan helppoa. Huonekalujen kokoaminen itse ei nimittäin sopinut kulttuuriin lainkaan, eikä myöskään painavien pakettien raahaaminen kotiin. Asiakkaat eivät ymmärtäneet ajatusta. Kiinassa oletetaan, että kuljetus ja kokoonpano kuuluvat hintaan.

Ikealta meni vuosia sen selittämiseen, että kokoonpano tuskin on ilmaista muuallakaan, Ikea ei vain laskuta kokoonpanosta muita kuin niitä, jotka tahtovat tuotteensa valmiina.

Tuotteet olivat aluksi myös liian kalliita. Ikea sääti hintatasoaan reippaasti alaspäin ensimmäisen kymmenen vuotensa aikana. Kuuluisa Klippan-sohva esimerkiksi maksoi noin 3000 juania vuonna 1999. Nyt hinta on pudonnut noin kolmannekseen, alle tuhanteen juaniin.

Hintojen pudottamisessa Ikeaa on auttanut tuotantoketjun kehitys. Kiinasta löytyy nykyään koko Ikean arvoketju suunnittelusta ja tuotannosta alkaen. Kun Ikea aloitti Kiinassa, sohvat tuotiin Ruotsista.

Kiinan Ikeoita erottaa eurooppalaisista liikkeistä liikkeiden sijainti. Autojen omistaminen on harvinaisempaa, ja sijainnit ovat siksi keskeisempiä, ja aina metrolinjan vieressä. Tavaratalojen mallikodeissa on huomioitu myös esimerkiksi se, että kiinalaiskodit ovat eurooppalaisia pienempiä.

Entä mikä Kiinassa myy? Samat asiat kuin muuallakin maailmassa, Xu kertoo. Ykköstuotteiden joukkoon kuuluvat Billy-kirjahylly, Ektorp-sohva ja Lack-pöytä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Alko myy viiniä, joka on peräisin mystisestä ”muusta alkuperämaasta” – taustalla järeä kansainvälinen konflikti

    2. 2

      Eläkkeellekö varhain? USA:sta lähtenyt ilmiö innostaa Suomessa: Jopa alle 30-vuotiaat ”firettävät”

    3. 3

      Eurooppaa piinaava helleaalto iskee rajusti Ranskan viinintuotantoon

    4. 4

      Superhelle tyhjentää taas kaupat tuulettimista – toimi näin, jos jäit ilman

    5. 5

      Kannattavuutta tehostavan Stora Enson tulos heikkeni – selvittää investointeja Tšekkiin ja Itävaltaan

    6. 6

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    7. 7

      Finnairin kurssi sakkasi yllättäen – Analyytikko: Tässä ovat syyt lentoyhtiön karuun syöksyyn

    8. 8

      Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

    9. 9

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    10. 10

      Rokkarit nostavat hurjia keikkapalkkioita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eläkkeellekö varhain? USA:sta lähtenyt ilmiö innostaa Suomessa: Jopa alle 30-vuotiaat ”firettävät”

    2. 2

      Alko myy viiniä, joka on peräisin mystisestä ”muusta alkuperämaasta” – taustalla järeä kansainvälinen konflikti

    3. 3

      Superhelle tyhjentää taas kaupat tuulettimista – toimi näin, jos jäit ilman

    4. 4

      Eurooppaa piinaava helleaalto iskee rajusti Ranskan viinintuotantoon

    5. 5

      Huoli vanhustenhoivasta on poikinut yli 40 selvityspyyntöä kuolemista

    6. 6

      Yrittäjä-Jarin pinna paloi tulorekisterin edessä: ”Jos tämä taakan lisääminen ei p..le lopu, niin sitten loppuu työnteko”

    7. 7

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    8. 8

      Kannattavuutta tehostavan Stora Enson tulos heikkeni – selvittää investointeja Tšekkiin ja Itävaltaan

    9. 9

      Attendon alkuvuosi on ollut ”varsin haastava”

    10. 10

      Tässä voi olla seuraava kaivostuska: Kanadan kaivosjättien miljardien korvausvaateet saattavat rysähtää Suomen niskaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    2. 2

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    3. 3

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    4. 4

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    5. 5

      Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

    6. 6

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    7. 7

      Näin ex-kansanedustajat hyödyntävät sopeutumisrahansa – opiskelua, mietiskelyä, sairaan äidin hoitamista...

    8. 8

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    9. 9

      Näin asennetaan paskalain vaatima jätevesi­järjestelmä – katso kuvat urakasta vaihe vaiheelta

    10. 10

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    11. Näytä lisää