Peliyhtiö Supercellin liikevaihto ja -voitto nousivat jälleen uuteen ennätykseen. Yhtiö teki viime vuonna 2,1 miljardin euron liikevaihdon, kun se vuonna 2014 oli noin 1,5 miljardia euroa.
Samalla yhtiön voitto verojen jälkeen nousi 693 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli ollut 426 miljoonaa euroa. Liikevoitto ennen veroja nousi 845 miljoonaan euroon.
Supercellin peleillä oli päivittäin yli 100 miljoonaa pelaajaa ympäri maailmaa. Määrä on saavutettu yhtiön Hay Day -, Boom Beach - sekä erityisesti Clash of Clans -peleillä.
Supercellin pelit ovat niin sanotttuja free-to-play -pelejä, eli niiden pelaaminen on ilmaista, mutta pelien aikana on mahdollista käyttää rahaa muun muassa pelihahmojen ominaisuuksien parantamiseen.
Yhtiö ei ole kertonut, mikä on rahaa käyttävien pelaajien osuus kaikista pelaajista. Toimitusjohtaja Paanasen mukaan Aasia ja erityisesti Kiina on ollut yhtiön suurin markkina-alue.
Supercell palkkasi viime vuoden aikana 24 uutta työntekijää, joten sen henkilöstömäärä nousi 176:een.
Yhtiön henkilöstökulut nousivat kuitenkin noin 60 miljoonalla eurolla.
– Kyseessä eivät ole historian suurimmat palkankorotukset, toimitusjohtaja Ilkka Paananen selvittää.
Yhtiö järjesti viime vuonna optioiden ja osakkeiden takaisinosto-ohjelman, jossa se antoi näitä omistaville työntekijöilleen mahdollisuuden myydä ne takaisin yhtiölle.
Supercell osti työntekijöidensä osakkeita ja optioita yli 114 miljoonalla eurolla, jotka kirjattiin Suomen lain mukaan palkkatuloiksi.
Paanasen mukaan yhtiön perustajat, johto ja suurin omistaja, japanilainen Softbank eivät osallistuneet takaisinosto-ohjelmaan.
Noin viikko sitten Supercell julkaisi uuden Clash Royale -nimisen pelin. Paanasen mukaan sen suosio varsinkin Kiinassa on yllättänyt. Clash Royale on noussut Kiinassa kakkoseksi tuottavimpien iPhone-pelien listalle, kun clash of Clans on 22. sijalla.
Peli on noussut ladatuimmaksi iPhone-peliksi 94 maassa sekä tuottavimmaksi 52 maassa.