Trump luottaa tempauksiinsa – tv-yhtiöt kärsivät - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Trump luottaa tempauksiinsa – tv-yhtiöt kärsivät

Moni yhdysvaltalainen tv-yhtiö tuntuu luottaneen siihen, että presidenttiehdokkaat syytävät rahaa vaalimainontaan. Donald Trumpin vähämainoksinen strategia herättää kysymyksiä.

1.3.2016 21:14

Republikaanipuolueen johtava presidenttiehdokas Donald Trump on luottanut kampanjoinnissaan vahvasti ilmaiseen lähetysaikaan ja Twitteriin. Paikallista mainosaikaa hän sen sijaan on ostanut vähemmän.

Tämä on herättänyt epäilyjä, etteivät Yhdysvaltain marraskuiset presidentinvaalit voisi sittenkään johtaa odotettuihin, kuuden miljardin dollarin tv-mainostuloihin.

Trump ei esimerkiksi mainosta televisiossa ennen tämänpäiväistä supertiistaita. Yhdysvaltain republikaani- ja demokraattipuolueiden kannattajat äänestävät tänään esivaaleissa 11 osavaltiossa.

Jotkut sijoittajat ja analyytikot ovat kasvavassa määrin huolissaan siitä, että Trump voisi jatkaa samaa vähämainoksisista, tempausten saamaan julkisuuteen perustuvaa strategiaansa jopa silloin jos hänet nimetään republikaanipuolueen viralliseksi presidenttiehdokkaaksi.

Tämä olisi kolaus yhdysvaltalaisille tv-yhtiöille, jotka ovat laskeneet vahvan poliittisen mainonnan varaan. Monien yhtiöiden osakkeet ovat olleet selvässä laskussa.

Bush ehti käyttää eniten

Yhdysvaltalaisen Ad Age -lehden keräämien tietojen perusteella Trump on tähän mennessä käyttänyt mainontaan noin 11,5 miljoonaa dollaria, kun taas demokraattien ehdokkaan Hillary Clintonin vastaava summa on runsaat 38 miljoonaa dollaria.

Trumpin tapaan republikaanien ehdokkaaksi pyrkivällä Marco Rubiolla mainontaan on palanut 54 miljoonaa dollaria. Ehdokkuuden tavoittelusta helmikuussa luopunut Jeb Bush puolestaan ehti kuluttaa vaalimainontaan noin 80 miljoonaa dollaria.

Osaketutkimusyhtiö MoffettNathanson Researchin mediateollisuutta seuraava analyytikko Michael Nathanson huomauttaa uutistoimisto Reutersille Trumpin päättäneen käyttää käyttää kampanjointiin pääosin omia rahojaan. Hänen mielestään siksi on vaikea olettaa, että Trump käyttäytyisi kuin perinteinen ehdokas.

Toisaalta toiset analyytikot ovat huomauttaneet, että vaalisyklissä on vielä menossa suhteellisen aikainen vaihe, ja Trump todennäköisesti siirtyy mainospainotteisempaan kampanjaan, mikäli hänet valitaan puolueen ehdokkaaksi.

Poliittisen mainonnan menoja kaiken kaikkiaan voisi kasvattaa myös se, jos New Yorkin entinen pormestari, miljardööri Michael Bloomberg tai joku muu näkyvä hahmo päättäisi lähteä presidenttikisaan riippumattomana ehdokkaana.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?