Tuntivarauspalvelut murtavat perinteistä hotellibisnestä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Verkkopalvelu laajenee hotellien siveään tuntikäyttöön – myös Suomeen?

Julkaistu: 21.2.2016 13:11, Päivitetty 21.2.2016 12:05

Ranskalainen startup-yhtiö murtaa hotellien perinteistä varausmallia. Se on paketoinut päiväkäytön siistiksi verkkopalveluksi matkailijoille ja hotelleille. Palvelua ei ole Suomessa, mutta kiinnostusta kyllä.

Ranskalaisyhtiö Dayusen mukaan noin 70 prosenttia maailman hotellihuoneista on päiväsaikaan tyhjillään. Yritys lupaa hotelleille jopa kymmeneksen liikevaihdon kasvua, kun ne liittyvät sen päivävarausten verkkopalveluun.

Palvelu on levinnyt jo 14 maahan, kaupungeista esimerkiksi Lontooseen, Berliiniin ja New Yorkiin. Kulmakarvoja nostattava "tuntihotellipalvelu" on muuntumassa näin laatuhotelleiden tarjonnaksi monenlaisille asiakasryhmille.

Idea kiinnostaa Suomessa myös Restel-hotelliketjun Helsingin aluejohtajaa Gabor Pusztaita. Päiväasiakkaat ovat pieni ryhmä, mutta eivät mikään uusi ilmiö. Näin pitkälle konseptoitu päivävarausten palvelu sen sijaan on, Pusztai huomauttaa.

– Ilman muuta, aiomme harkita tätä. Siitä täytyy vain riisua pois määrätty sivumaku ja erottaa palvelu ei-toivotusta kysynnästä.

Dayusen hinnat ovat 30–70 prosenttia normaalihinnoista. Pusztain mukaan Restelin ketjun hotelleissa päivähuoneen voi saada noin puolella normaalihinnasta.

Vanha varausmalli jäykkä

Restelissa, kuten alalla muutoinkin, hotellipalveluiden kysynnän muutokset ovat erityisen tarkan tutkinnan alla, kun uudet asunnonvälityspalvelut valtaavat majoitusmarkkinaa. Pariisissa Airbnb-huoneiden määrä ylittää jo hotellien.

Kysyntää on nykyään monentyyppisiä, alkaen suihkun tarpeesta ja lyhyistä lepohetkistä, Pusztai sanoo.

– Uskon, että hotellipalveluiden tarjonta tulee laajenemaan. Vanha "yksi huone 150, ota tai jätä" -malli on mennyttä. Airbnb-palvelukin on leviämässä ja tuo osaltaan meille haasteita.

Ranskalaisyritys uskoo juuri vahvistavansa perinteisen hotellibisneksen kilpailuasemaa nostamalla hotellien käyttöastetta. Sijoittajatkin uskovat ideaan, sillä vuonna 2010 perustettu yhtiö aikoo tänä vuonna laajeta merkittävästi, uudella 15 miljoonan euron kasvurahoituksella, matkailusivusto Travelpulse kertoo.

Sydämiä ja käyttöehtoja

Ystävänpäivä näkyi Dayusen helmikuun tarjouksissa, pinkkiä ja sydämiä, kainon vihjailevasti. Britannian yleisradio BBC esittelee pariisilaisyhtiön palvelua suorasukaisemmin. "Vapaa markkinatalous yhdisti jälleen voimansa vapaaseen seksuaalisuuteen, tällä kertaa "iltapäivän ilojen" suosion kasvattamiseksi, BBC vitsaili.

– Tietysti on myös pariskuntia, jotka käyttävät Dayusea – ja heidätkin toivotamme tervetulleiksi. Mutta he eivät ole pääryhmämme, Dayusen liiketoimintajohtaja Lorenzo Sciotti linjaa BBC:lle.

Hänen mukaansa kohderyhmänä ovat bisnesmatkustajat, jotka haluavat levätä lentojen välillä, virkistyä spassa tai uima-altaalla tai käyttää huoneita vaikka liikeneuvotteluissa.

Mielikuvia ruokkii osaltaan, että huoneen voi varata ilman luottokorttia ja peruuttaa vapaasti. Mahdollisia kiusallisia todisteita hotellivarauksista ei siten jää.

Restelin Pusztai arvelee, että helppoudella yhtiö haluaa lähinnä tehdä tilaa markkinassa.

Dayuse toteaa sivuillaan, että se kieltää kaikenlaisen laittoman toiminnan, prostituution, pedofilian tai huumekaupan, tai muun Ranskan lainsäädännön vastaisen toiminnan.

– Tämä on tärkeä asia – ilman päivähuoneitakin. Laittomasta tai epäsopivasta toiminnasta on aina oltava tarkkana, ja antaahan tämä palvelu myös siihen mahdollisuuden, Pusztai sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?