XXL:n markkinointi halutaan korkeimpaan oikeuteen: Mitä kuluttaja ymmärtää?

Julkaistu:

Korkein oikeus joutuu mahdollisesti pohtimaan, millainen on keskivertokuluttaja ja miten hän käyttäytyy.


Kuluttaja-asiamies hakee valituslupaa markkinaoikeuden päätökseen, joka koskee urheiluvälineliike XXL:n markkinointia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan XXL on käyttänyt markkinoinnissaan hintalupausta, jonka mukaan se pyrkii olemaan markkinoiden edullisin vaihtoehto ja hyvittämään hinnanerotuksen kuluttajalle, mikäli tämä löytää vastaavan tuotteen halvemmalla muualta. Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan hintalupauksen tarkoituksena on luoda mielikuva siitä, että XXL on markkinoiden edullisin toimija.

Markkinaoikeuden viime marraskuussa antaman ratkaisun mukaan XXL:n hintalupaus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritys väittäisi sillä olevan edullisimmat hinnat, eikä valistunut ja huolellinen keskivertokuluttajakaan ymmärrä hintalupausta niin. Markkinaoikeus hylkäsikin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen hintalupauksen käyttämisestä markkinoinnissa.

Oikeus kuitenkin kielsi kuluttaja-asiamiehen muiden vaatimusten mukaisesti XXL:ää antamasta harhaanjohtavaa vaikutelmaa tarjoustensa kestosta ja hintojensa edullisuudesta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin mukaan markkinoinnin harhaanjohtavuutta arvioidaan niin sanotun keskivertokuluttajan näkökulmasta. Käsite pohjautuu Euroopan unionin tuomioistuimen 1990-luvulla luomalle määritelmälle valistuneesta, kohtuullisen tarkkaavaisesta ja huolellisesta keskivertokuluttajasta, joka tutkii huolellisesti mainoksia ja tuotetietoja.

"Ihmiset eivät aina käyttäydy rationaalisesti"

Kuluttaja-asiamiehen mukaan käyttäytymistieteestä saadut tutkimustulokset ovat osoittaneet, että tosiasiassa ihmiset eivät käyttäydy aina rationaalisesti ja analysoi tietoa koneen kaltaisesti. Tämä on otettu huomioon myös komission antamissa direktiivin soveltamisohjeissa, joiden mukaan kansallisten tuomioistuinten ja hallintoviranomaisten on arvioitava harhaanjohtavuutta muun muassa kuluttajien käyttäytymisestä tehtyjen tuoreiden havaintojen perusteella.

Suomen kuluttajansuojalaissa ja ratkaisuissa markkinointia on perinteisesti arvioitu mainoksia nopeasti silmäilevän kuluttajan näkökulmasta. Tämä tarkastelutapa vastaa asiamiehen mukaan käyttäytymistaloustieteen tutkimustuloksia kuluttajan todellisesta käyttäytymisestä.

– Markkinaoikeus sen sijaan pitää päätöksessään kuluttajaa rationaalisena toimijana, joka tutustuu hintalupauksen sisältöön ja ymmärtää sen perusteella, että hinnat eivät ole aina markkinoiden edullisimmat, todetaan kuluttaja-asiamiehen tiedotteessa.

Nyt kilpailu- ja kuluttajavirasto pyrkii saamaan korkeimmalta oikeudelta ennakkoratkaisun keskivertokuluttajan käsitteestä.

– Keskeistä on, voidaanko arvioinnissa käyttää edelleen suomalaisessa oikeuskäytännössä omaksuttua kuluttajakäsitettä ja käyttäytymisen taloustieteessä saatuja tutkimustuloksia sen arvioimiseksi, miten keskivertokuluttaja ymmärtää XXL:n markkinoiman hintalupauksen ja johtaako se kuluttajaa harhaan, tiedotteessa muotoillaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    2. 2

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    3. 3

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    4. 4

      Radio Helsinki: Digelius-levykaupan Ilkka ”Emu” Lehtinen on kuollut

    5. 5

      ”Tekoäly kuin uusi sähkö” – Ministeri Lintilä: Kaksi vuotta sitten kukaan ei puhunut mitään

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    8. 8

      Omistajaohjausosaston päällikkö ei hae jatkokautta – ”Kohti uusia haasteita”

    9. 9

      Kiinan öljyn tarve saattaa olla luultua suurempi

    10. 10

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    3. 3

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    4. 4

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    5. 5

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    6. 6

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    7. 7

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    10. 10

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää