Analyytikko Keskon alennuksista: Nyt taistellaan markkinaosuuksista - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

"Kesko taistelee markkinaosuuksista"

Kuvituskuva
Julkaistu: 18.1.2016 16:03, Päivitetty 18.1.2016 15:55

Pohjolan analyytikon Niclas Catanin mukaan päivittäistavarakaupassa ollaan lähellä hintasotaa.

Kauppakonserni Kesko ilmoitti aloittavansa alennuskampanjan. K-ruokakaupat laskevat 2 000 tuotteen hintaa, K-supermarketit noin 1 350 tuotteen ja K-marketit noin 550 tuotteen.

Kesko perustelee tiedotteessaan alennuskampanjaa raaka-aineiden hinnan laskulla ja kustannussäästöillä. OP:n analyytikon Niclas Catanin mukaan kampanjan taustalla on kuitenkin kilpailutilanne.

– Perusteluissa on paljon mikä pitää paikkansa, mutta suurin syy on se, että tässä taistellaan markkinaosuuksista. Kilpailutilanne on kireä. S-ryhmä starttasi hintakilpailun vuosi sitten, nyt ollaan lähellä hintasotaa. Jokainen on vuorotellen osallistunut tähän kirittämiseen, Catani sanoo.

Catanin mukaan on vaikea sanoa, miten hinnanalennukset tulevat osumaan Keskon päivittäistavarakaupan marginaaleihin. Hintakilpailun vaikutukset näkyivät jo viime vuonna.

– Nythän sanotaan, että K-ryhmän kaupat laskevat hintoja. Se on vielä kysymysmerkki, että kuka hinnanalennukset maksaa. Jo viime vuoden tulosten perusteella nähdään kuitenkin se, että Kesko on tukkuliikkeenä puristanut marginaalistaan, jotta kauppiaat voivat hinnoitella kilpailukykyisemmin. On vaikea sanoa, onko nyt nähty kannattavuuden pohjataso.

Catanin mukaan tulevaisuus riippuu siitä, miten kustannuselementeillä päästään kompensoimaan hinnanalennuksia.

– Keskollahan on myös 50 miljoonan euron tehostamisohjelma päällä.

Analyytikko kääntäisikin katseet kilpailijoiden suuntaan.

– On mielenkiintoista nähdä, mitä Lidl ja S-ryhmä tekevät. Esimerkiksi Lidl on aika selkeästi kommunikoinut, että he haluavat olla aina halvin.

Tuoreimmat osastosta