Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät – "Homma lähti lapasesta"

Julkaistu:

Hinausautoilla on riittänyt töitä paukkupakkasten ja lumikaaoksen takia. Taloussanomat kertoo, mitä autoja hinataan useimmin.


Hinauspalveluyhtiöissä ei ole koettu viime päivien tapaista avunpyyntöjen tulvaa aiemmin.

Loppiaisen paukkupakkasten aikaan hinauspalveluyhtiö Falckiin tuli puheluita yli kaksikymmenkertainen määrä normaaliin talvipäivään verrattuna.

Pakkasia seuranneesta lumikaaoksesta huolimatta onnettomuudet, ulosajot ja jumiin jäämiset ovat muodostaneet tapauksista vain pienen osan. 89 prosenttia on liittynyt teknisiin vikoihin. Hyytyvätkö nykyautot aiempaa herkemmin? Entä mitä automerkkejä hinataan eniten?

Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston Taloussanomien pyynnöstä. Tilasto sisältää myös esimerkiksi ulosajot, mutta valtaosassa tapauksista taustalla on käynnistys- tai muita teknisiä ongelmia. Merkkien käyttöerot on leivottu tilastoon sisään. Hinausriskiä voivat selittää muutkin kuin laatuerot.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Merkkikohtaiset erot ovat isoja. Japanilainen Toyota pärjäsi parhaiten eli jätti harvimmin tielle suhteessa autojen määrään. Ero kakkoseen Volkswageniin oli viidennes.

Noin kaksi kertaa Toyotaa herkemmin hyytyivät Mercedes-Benz, Honda ja Audi.

Pohjoisiin oloihin valmistettu Saab pärjäsi yllättävän heikosti, sillä niitä hinattiin kahdeksan kertaa useammin kuin Toyotoja.

Hyytymisongelmia valtavasti

Hinausyhtiö Sjöbergin toimitusjohtaja Sten-Eric Sjöbergin mukaan tilanne on ollut jo aikamoisen kaoottinen viime päivinä.

– Kaikkia emme vain ole ehtineet palvella. Loppiaisesta se homma lähti lapasesta, kun avunpyytäjiä oli vain kerta kaikkiaan liikaa, ja palvelu ruuhkautui pahoin.

– Tämä pakkasjakso on ollut 15-vuotisen työurani kiireisin, ja suurin osa tapauksista on ollut apukäynnistyksiä tai muita akkuongelmia, Falckin operatiivinen johtaja Miika Leppänen kertoo.

Hetkelliset kovat pakkaslukemat eivät sinänsä ole harvinaisia etelässäkään, ja hinauspalveluissa on pohdittu syitä autojen poikkeukselliseen hyytymiseen.

Nykyautot ovat täynnä sähkötekniikkaa, joka on altis pakkasesta johtuville häiriöille. Moni autoilija pohtii, ovatko nykyautojen akut ja laturit alimitoitettuja pakkaseen ja sähkönkulutukseen nähden?

Falckin Leppänen muistuttaa, että suurin sähkösyöppö ovat penkin- ja lasinlämmittimet, jotka ovat jo vanha keksintö. Viihde- ja hyötyelektroniikka kuluttaa varsin vähän virtaa.

– Yksittäisenä virrankuluttajana voisi nostaa esiin polttoainetoimiset lisälämmittimet. Vaikka lisälämmitin sinänsä helpottaa ja parantaa auton käynnistämistä, ne ovat jossain tapauksissa "syöneet" akusta sen verran virtaa, ettei se enää käynnisty.

Autojen hyytymispiikkiä selittänee liikkeiden mukaan myös tietynlaisen patouman purkautuminen. Parista aiemmasta Etelä-Suomen leudosta talvesta selvinneet vanhenevat akut sanovat nyt sopimuksia irti. Akku on yleisin syy käynnistymättömyyteen.

Suodattimet jäässä

Tien päälle jäämisissä kyse on valtaosin polttoaineensuodattimen jäätymisestä tukkoon. Diesel-autoissa suodatin todennäköisesti jää tukkoon ja on vaihdettava, vaikka auton saisi lämpimäänkin.

Toisessa tyyppitapauksessa auto hyytyy siten, ettei jäätynyt osa varsinaisesti selviä. Tehot vain laskevat ja esimerkiksi moottorin merkkivalo syttyy. Autoa kannattaa näissä tapauksissa käyttää tyhjäkäynnillä vartin verran ja käynnistää uudestaan. Tyhjäkäynnillä moottorin lämpö pääsee sulattamaan jäätyneen osan.

Falckista kerrotaan, että uusia autoja hinataan jonkin verran vanhempia enemmän. Se johtuu pääasiassa siitä, että uusissa autoissa on usein automerkin tarjoama palvelu tai kaskovakuutus. Miika Leppänen ei usko, että uusien autojen pakkaskestävyys olisi heikentynyt.

Sten-Eric Sjöberg on sen sijaan miettinyt, olisiko osa uusista autoista aiempaa herkempiä koville pakkasille. Hän on pannut merkille, että kovana pakkaspäivänä moottoritielle on hyytynyt uusia arvoautoja, mutta "vanhat ovat porskuttaneet menemään".

Automerkkien hinausten yleisyydessä on isoja eroja
Hinaustapahtumat 0–3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010–2015

Merkki Ero Toyotaan
TOYOTA 100 %
VOLKSWAGEN 120 %
SKODA 140 %
NISSAN 150 %
MERCEDES-BENZ 200 %
HONDA 200 %
AUDI 220 %
MAZDA 230 %
VOLVO 230 %
FORD 240 %
HYUNDAI 240 %
KIA 250 %
BMW 250 %
OPEL 280 %
PEUGEOT 310 %
CITROEN 320 %
SEAT 430 %
RENAULT 450 %
MITSUBISHI 450 %
FIAT 490 %
SUBARU 500 %
SUZUKI 510 %
CHEVROLET 540 %
DACIA 720 %
CHRYSLER 850 %
SAAB 890 %
Lähde: Pohjola


Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    3. 3

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    6. 6

      Suomalaisyhtiöt puuttuvat yhä NGM-pörssistä – ”Ei ole mennyt ihan suunnitellusti”

    7. 7

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    8. 8

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    9. 9

      Nord Stream 2 hakee lupaa rakentaa Suomen vesille 374 kilometriä maakaasuputkea

    10. 10

      Suomen Pankin Rehn: Euroalueen kansalliset talletussuojat ovat riittämättömiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    6. 6

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    7. 7

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    10. 10

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää