Finanssivalvoja: Selvittäkää riskit, kun sijoitatte

Finanssivalvonta ei kommentoi OP:n tuotto-osuuksien markkinointia. Yleisesti hyvien puolien korostaminen markkinoinnissa ei kuitenkaan ole tavatonta. Kuluttajan kannattaa siis kysellä paljon ja varmistaa ymmärtävänsä riskinsä.

11.1.2016 14:14 | Päivitetty 11.1.2016 15:02

Ammattisijoittajat arvostelivat aamun Helsingin Sanomissa (HS) OP-ryhmän myymiä tuotto-osuuksia huonoiksi sijoituksiksi esimerkiksi niihin sisältyvien riskien vuoksi. OP on HS:n mukaan rinnastanut tuotto-osuudet markkinoinnissaan talletuksiin, vaikka ammattisijoittajien mukaan niiden riski on lähempänä osakkeita.

Talletuksia koskee talletussuoja, joka suojaa tallettajaa. Tuotto-osuuteen taas liittyy sijoitusten menettämisen riski, jos pankki joutuisi talousvaikeuksiin.

Tuotto-osuus on osakkeiden kaltaista rahoitusta, ja HS:n mukaan niille on maksettu 3,25 prosentin vuotuista korkoa. OP:n jäsenpankit ovat myyneet tuotto-osuuksia noin kahdella miljardilla eurolla vuosina 2015 ja 2014, lehti kertoo.

Rahoitusmarkkinoita valvova Finanssivalvonta (Fiva) ei kommentoi yksittäisiä tapauksia, joten sääntelijän näkemystä OP:n markkinoinnista ei tiedetä.

Fiva sanoo kuitenkin seuraavansa tuotteiden markkinointia ja arvioivansa, ovatko tuotteista annetut tiedot asianmukaisia. OP:n tuotto-osuuksien kaltaisten tuotteiden kohdalla valvoja arvioi myös, onko kyseessä talletus vai ei. Ennakkovalvontaa ei ole, ja Fiva ottaa tapauksiin kantaa tarvittaessa jälkikäteen.

Fiva vaatii tasapuolista markkinointia

Onko Suomen markkinoilla yleisellä tasolla liikenteessä harmaalla alueella liikkuvia tuotteita?

– Yleisesti voi todeta, että ainahan tuotteiden markkinoinnissa pyritään nostamaan esiin positiivisempia puolia ja ehkä niitä hivenen negatiivisempia ei niin korosteta. Tiedot kyllä kerrotaan, mutta ei ehkä aivan samalla fonttikoolla, sanoo toimistopäällikkö Timo Peltonen Fivasta Taloussanomille.

Valvojan mielestä on tärkeää, että markkinointi on tasapuolista. Rahoitustuotteidenkin kohdalla markkinointiin kuuluu mielikuvia, ja valvontatyö onkin Peltosen mukaan välillä "pientä takaa-ajoa".

Peltosen mukaan viime vuosina on ollut tapauksia, joihin valvoja on ottanut kantaa ja pyytänyt selvityksiä sekä korjaavia toimenpiteitä. Hänen mukaansa joskus on voinut käydä niin, että markkinointikampanja on tässä vaiheessa jo päättymässä.

Kuluttajien kannattaa ottaa riskeistään kunnolla selvää. Peltosen mukaan sijoitustuotteista on hyvä selvittää, kuinka sijoituksesta pääsee eroon ja sisältyykö siihen pääoman menettämisen riskiä.

– Sijoitushetkellä kannattaa kysellä paljon, eikä ainakaan ajatella, että kysymykset olisivat tyhmiä. Itselle pitää tulla varma mieli, että tietää mitä on tekemässä eikä mennä niin myyjien ohjauksessa, Peltonen sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?