Rekkafirmoille kylmää kyytiä – "Suomi häviää tässä muutoksessa" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Rekkafirmoille kylmää kyytiä – "Suomi häviää tässä muutoksessa"

Kuvituskuva
Julkaistu: 18.12.2015 15:58, Päivitetty 18.12.2015 16:07

Hallitus esittää, että kabotaasin määritelmä Suomessa muutettaisiin vastaamaan EU:n määritelmää. Suomen kuljetusala vastustaa muutosta yhtenäisenä, koska pelkää sen vievän työt suomalaiskuljettajilta.

Suomi ja EU ovat eri mieltä siitä, mikä on yksi kuljetus ja kuinka usein niitä saa tehdä.

Kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta vieraassa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla. Ajatus on, että esimerkiksi Saksasta Helsinkiin kuorman tuova kuorma-auto voi ajaa tavaraa myös Helsingistä Ouluun, ennen kuin palaa uuden lastin kera Oulusta Saksaan.

Jos yhtä kuormaa puretaan kolmeen eri paikkaan, Suomessa se tulkitaan kolmeksi kuljetukseksi mutta EU:ssa vain yhdeksi.

Direktiivissä kabotaasi on tarkoitettu tilapäiseksi, mutta "tilapäisen" tulkinta on laveampi kuin Suomessa. EU-sääntöjen mukaan toisen maan rekisterissä oleva ajoneuvo saa ajaa kolme Suomen sisäistä kuljetusta viikon sisällä, ennen kuin sen täytyy poistua maasta. Suomessa ylärajaksi on asetettu vielä kymmenen kabotaasikuljetusta kolmessa kuukaudessa.

Muutoksen jälkeen ulkomainen yritys voi tehdä Suomessa kolme kuljetusta, käydä nopeasti Suomen ulkopuolella ja tulla tekemään toiset kolme. Ja niin edelleen.

Alalla pelätäänkin, että sääntöjen löysääminen johtaa kabotaasin lisääntymiseen ja ulkomaiset yritykset syrjäyttävät suomalaiset.

Lain mukaan ulkomaisille kuljettajille pitäisi maksaa Suomen työehtosopimusten mukaista palkkaa, mutta sääntöä rikotaan jatkuvasti, alalla uskotaan.

– Sen valvonta on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n toinen varapuheenjohtaja Harri Pasanen sanoo.

Pasasen mukaan esimerkiksi puolalaisten kuljettajien palkat ovat noin kolmannes suomalaisista.

Toinen huoli on harmaan talouden lisääntyminen.

– Suomi häviää kyllä tässä muutoksessa, Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen sanoo.

Ala menisi mieluummin oikeuteen

Valtioneuvoston mukaan EU-komissio haastaa Suomen EU-tuomioistuimeen, jos Suomi ei muuta säännöksiään.

Tähän asti komissio on lähettänyt vain tiedustelukirjeitä, mutta nyt komissio on vienyt asiaa eteenpäin, kertoo hallitusneuvos Jorma Hörkkö liikenneministeriöstä.

Kuljetusala kuitenkin selvittäisi asian mieluummin oikeudessa kuin muuttaisi sääntöjä vain komission vaatimuksesta.

Tähän menessä Tulli on pyrkinyt parhaansa mukaan valvomaan ulkomaisten yritysten kuljetuksia, yrityksiä edustavan Suomen kuljetus ja logistiikan (SKAL) toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo. Jos hallituksen esitys menee läpi, valvontaa pitää kuitenkin tehostaa.

SKAL aikoo esittää, että valvova viranomainen voisi tarkistaa rahtikirjoista, kuinka paljon kuljetuksia Suomessa on tehty.

Tuoreimmat osastosta