Kotimaiset sijoittajat ja valtion Rauman telakan pääomistajiksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Valtiokin lähti mukaan Rauman telakkaan

Julkaistu: 16.12.2015 12:17, Päivitetty 16.12.2015 16:38

Raumalaisten telakan pelastusoperaatio sai tänään merkittävää tukea, kun yhtiö ilmoitti valtion ja sijoittajien mukaantulosta.

Suomen STX-telakoiden pelastusoperaation aikaan pari vuotta sitten valtion vetkuttelu ja passiivisuus puhutti. Tänään telakkayhtiö Rauma Marine Constructionsin (RMC) tiedotustilaisuudessa, jossa kerrottiin omistuspohjan laajenemisesta, valtion mukaan tuloa ei enää kainosteltu.

Suomen valtio tulee viime vuonna perustetun telakkayhtiön uudeksi osakkaaksi 18 prosentin omistusosuudella. Sijoitusyhtiö Taaleritehdas nousee telakan suurimmaksi osakkaaksi 21 prosentin siivulla.

– Niin kuin liikeyritykset, miksei valtiokin voisi pyrkiä olemaan jossain alueella maailman paras. Arktisessa merenkulussa, meriteollisuudessa, Suomi voi näyttää olevansa paras, RMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen sanoi.

Valtion rahoituksen kanavoivalta Teollisuussijoitukselta ja kotimaisilta sijoittajatahoilta, Taaleritehtaalta ja it-alan sijoitusyhtiö Findalta, uutta rahoitusta tulee kaikkiaan 19 miljoonaa euroa. Sen turvin raumalaistelakan osakepääoma kasvaa 25 miljoonaan euroon.

– Suomi tarvitsee erittäin vahvaa ja sitoutunutta suomalaista omistajuutta meriteollisuuteen. Olemme olleet hyvässä ja pahassa meriteollisuuden siirtomaa vuosia. Se että meillä on kasvollinen ja sitoutunut omistaja, joka haluaa kehittää meriteollisuutta, on tärkeää sen nostamiseksi, Pöntynen sanoi.

Hänen mukaansa telakkateollisuuden nimeä pilataan usein tukitoimilla ja -rahoilla.

– Tässä tapauksessa voin sanoa, että puhutaan täysin markkinaehtoisesta maailmasta.

Tilausneuvottelut käynnissä

Uudella omistajapohjalla yhtiö voi hakea erityisrahoitusyhtiö Finnveran takausta laivatilaukselle. Sellaista ei kovasta yrityksestä huolimatta ole vielä ole saatu Raumalle, mutta telakkaa on työllistänyt muiden muassa yhteistyökumppanin Arctia Shippingin Otso-murtajan muuntotyö arktisiin tehtäviin.

Telakalla on täystyöllisyys ensi vuodeksi. RMC tekee 18 miljoonan euron liikevaihdon ensimmäisenä vuonna ja positiivisen tuloksen. Aiesopimus on Ruotsin merivoimien tiedustelulaivasta, ja telakointeja suunnitteilla ensi vuodeksi.

Luottamusta telakkateollisuuden nousuun pönkitettiin kertomalla, että yhtiö voi jopa harkita pörssiin listautumista jollakin aikavälillä.

Valtion kalustohankintoja

RMC:n muut osakkaat ovat raumalais- ja turkulaisyhtiöt Olderman ja Satu Invest 15 prosentin osuudella molemmat, it-yhtiöihin aiemmin sijoittanut Finda (14) sekä Aboea Venture ja Aksoni vajaan kymmeneksen osuudella. Taaleritehdas sijoittaa telakkayhtiöön sekä omaa että sijoittajien rahaa.

RMC on erikoistunut monitoimimurtajien ja matkustaja-autolauttojen rakentamiseen ja huoltoon. Jäänmurtajat ja merivoimien kalusto ovat pääliiketoimintaa.

Käytännössä Rauma on myös ainoa paikka kansallisesti tärkeiden murtajien ja sotalaivojen rakentamiselle, sillä Meyerin Turun telakka rakentaa risteilijöitä, ja sen tilauskirjat ovat lähivuosina täynnä. Venäläisomisteisella Helsingin telakalla niitä ei myöskään voi rakentaa.

RMC on mukana Patrian kanssa Puolustusvoimien Laivue 2020 -hankkeessa, jossa uudistetaan merivoimien kalustoa.

Työpaikkoja kolmannes takaisin

Rauman kaupunki otti siipiensä alle telakan, tontin ja alueen meriteollisuusyritykset alkaessaan rakentaa uutta telakkayhtiötä STX:n vetäydyttyä laivanrakennuksesta Raumalta kaksi vuotta sitten.

Perustamisensa aikoihin yhtiö ilmoitti, että Uudenkaupungin ja Rauman telakoiden yhteisenä uutena tavoitteena on saavuttaa 200 miljoonan euron liikevaihto, jonka kotimaisuusaste on 80–90 prosenttia.

Työmääränä se merkitsisi suoraan 800–1000 henkilötyövuotta. STX:n lähdön myötä työpaikkoja hävisi kaikkiaan 1 200. Tällä hetkellä niistä on saatu takaisin noin 400.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?