Väsyttääkö? Älä haksahda näihin virheisiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Marraskuu viskoo naamaan sadetta ja päättäjät vaativat kiristämään vyötä – eikä päivä ole vielä edes lyhimmillään. Älä pahenna tilannetta, vaan karta näitä asioita.


1. Älä jämähdä sohvalle syömään herkkuja

Tiedetään, sohva ja makeat sekä rasvaiset herkut vetävät monia puoleensa marraskuun pimeinä päivinä. Moni tarvitsee syystalven pimeässä tavallista enemmän unta ja tahti voi hidastua – ja kehon vaateille on hyväkin antaa periksi. Turha pakkopinnistäminen ei tee hyvää sekään.

Kaamoksen aikaan on fiksua ottaa rennommin ja hidastaa – ja syödä sitä suklaata sohvan nurkassa. Yritä löytää pimeydestä mukavia asioita; anna itsellesi lupa löhötä ja jättää välillä iltalenkki väliin.

Älä kuitenkaan vedä syyshemmottelua överiksi. Siitä syntyy helposti kierre, jolla olo ei yleensä parane ja josta on vaikeampi pinnistää poispäin. Liikunta ja kohtuullisen terveellinen ruoka yksinkertaisesti tekevät ihmiselle hyvää.

2. Älä valvo viikonloppuna aamuyölle

Jäivätkö unet vähiin? Monien unentarve lisääntyy pimeän aikaan jopa tunnin verran. Älä väheksy unentarvetta ja sinnittele samalla tuntimäärällä kuin kesäkuussa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Älä myöskään lisää ensi maanantain ankeutta nautiskelemalla herätyskellon soimattomuudesta valvomalla viikonloppuna pitkälle aamuyöhön ja torkkumalla puolille päivin – etenkään jos viikolla kertyy univajetta. Univajeen korjaaminen toki kannattaa, mutta unirytmiä ei kannata sotkea entisestään.

Fiksua taas olisi pitää unirytmi mahdollisimman tasaisena, eli olla valvomatta viikonloppuisin huomattavasti arki-iltoja pidempään. Viikonlopun eteenpäin siirtynyttä rytmiä on hankalaa heilauttaa takaisin maanantain vastaisena yönä. Moni aamuihminen ei sitä paitsi pysty nukkumaan kovin paljon tavallista heräämisaikaansa pidempään, ja unet jäävät vähälle.

3. Älä ala kartella ulkoilmaa – vaikka räntää sataisikin

Märkä ja kylmä eivät välttämättä houkuttele ulos, ja moni jättää ulkoliikunnan kokonaan pois syksyn tullen. Se on virhe. Älä ala vältellä ulkoilmaa kurjasta säästä huolimatta, tai jätä liikuntaharrastuksia pois, vaikka sohva kuinka houkuttelisi.

Ulkoilma nostaa vireystasoa. Jos olet valoisaan aikaan töissä, mene vapaapäivinä ulkoilemaan päiväsaikaan. Työpäivinäkin voi piipahtaa toimistosta pihalle tai valita lounaspaikan, minne mennessä pääsee haukkaamaan happea edes muutaman sadan metrin verran.

Liikunta on tarpeen, sillä se tukee vuorokausirytmiä aamulla ja päivällä harrastettuna. Älä kuitenkaan rehki raskaasti illalla. Se voi työntää vuorokausirytmiä eteenpäin.

4. Älä hautaudu kotiin tai ala nipottaa

Talven tulo tarkoittaa, että Suomi sulkeutuu sisätiloihin. Älä silti vetäydy omiin oloihisi. Yritä olla aktiivinen ja näe kavereita, vaikka tapaamisten sopiminen tuntuisi vaativan tavallista enemmän energiaa.

Mene pikkujouluihin moikkaamaan ihmisiä. Vaikka yrittäisi elää pääpiirteissään terveellisesti, elämän ei tarvitse olla nipottamista. Yksittäiset vähemmän nukutut yöt eivät kokonaisuutta pilaa. Pikkujouluissa kannattaa toki hieman pohtia huomista päivää; jo pari kolme alkoholiannosta heikentävät unen laatua. Seuraavaan päivään saattaa kannattaa varata palautumisaikaa.

Ylipäätään nipottaminen unesta, liikunnasta ja ruuasta ei kannata. Kaamosväsymys ei välttämättä parane nukkumalla eikä muillakaan konsteilla. Hampaat irvessä pirteyteen pyrkiminenkään ei ole hyväksi.

5. Älä tuhahtele kirkasvalolampuille

Älä ylenkatso pimeyden voimaa ja tuhahtele kirkasvalolampuille. Kaamosajassa väsyttää valon vähyys, sillä pimeys sotkee ihmisten vuorokausirytmiä. Keho ei saa hämärässä selvää viestiä siitä, milloin on päivä ja milloin yö.

Jos väsyttää, kannattaa kokeilla kirkas- tai sarastusvalolamppua, joita suosittelee jopa Työterveyslaitos. Valo kertoo elimistölle aamulla, että nyt on aika herätä. Lampun käyttö ei ala tuntua hetkessä vaan siihen voi mennä parikin viikkoa.

Jos illalla väsyttää, jätä lamppu rauhaan; haluat nukkua yöllä. Samalla logiikalla pädit ja tietokoneet kannattaa napsauttaa kiinni loppuillasta, sillä niidenkin valo voi herätellä.

Juttua varten on haastateltu työterveyslaitoksen vanhempaa tutkijaa Sampsa Puttosta, johtavaa työterveyspsykologia Hanna Poskipartaa Diacorista ja työhyvinvointiin erikoistunutta dosenttia Marja-Liisa Mankaa Tampereen yliopistosta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Käteinen raha loppumassa Ilomantsissa – pitäjän ainoassa pankki­automaatissa aivan käsittämätön tukos

    2. 2

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    3. 3

      Asiantuntijoilta arvio synkästä väestöennusteesta: Näin paljon eläkemaksut nousevat

    4. 4

      Kiistelty yhdysvaltalaisfirma myy ikäihmisille nuorta verta suoneen – väittää nuoruudenlähteeksi

    5. 5

      Kaivosteollisuus uskoo kaivosveron tulevan – ”Olisi hyvä, että olisi ensin jotain verotettavaa”

    6. 6

      KKV:ltä ehdollinen hyväksyntä Postin ja Transvalin kaupalle

    7. 7

      HS-mielipide: Pikavipit syöksivät nuoren miehen syvemmälle huumehelvettiin – isä syyttää firmoja moraalittomasta rahanjaosta

    8. 8

      Tutkijan mukaan hyvinvointivaltio jarruttaa naisia – Perheen ja uran yhdistävä Annica hämmästyi: ”Tämä on todella hyvä diili”

    9. 9

      Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”

    10. 10

      Kotipizza-kauppa toteutumassa: Orkla sai kasaan vaaditut osakkeet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    2. 2

      Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”

    3. 3

      Asiantuntijoilta arvio synkästä väestöennusteesta: Näin paljon eläkemaksut nousevat

    4. 4

      Käteinen raha loppumassa Ilomantsissa – pitäjän ainoassa pankki­automaatissa aivan käsittämätön tukos

    5. 5

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    6. 6

      HS-mielipide: Pikavipit syöksivät nuoren miehen syvemmälle huumehelvettiin – isä syyttää firmoja moraalittomasta rahanjaosta

    7. 7

      Miksi naiset eivät etene uralla? Tutkija pitää hyvinvointivaltiota suurimpana ongelmana

    8. 8

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    9. 9

      Tutkijan mukaan hyvinvointivaltio jarruttaa naisia – Perheen ja uran yhdistävä Annica hämmästyi: ”Tämä on todella hyvä diili”

    10. 10

      Kansainväliseltä valuuttarahastolta tyly arvio: Suomen vienti onnahtelee, luotonanto kiristyy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    2. 2

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      ”Järkkykorkeat” vuokrat saivat yrittäjän sulkemaan liikkeen – Katso, tästä kuinka kallis Helsinki on kauppiaalle

    5. 5

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Myös OP alkaa periä maksuja ahkerilta käteisnostajilta

    10. 10

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää