Lidl muuttaa linjaansa – papereita ei enää aina kysytä, vaikka tuote sisältäisi alkoholia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lidlin linja alkoholiin muuttuu – "kahdesta pahasta pienempi"

Asiakas joutui näyttämään paperit ostaessaan Lidlistä sipsejä. Asiasta noussut haloo sai kauppaketjun höllentämään tiukkaa ikärajalinjaansa.

21.10.2015 20:21 | Päivitetty 21.10.2015 21:50

Kauppaketju Lidl muuttaa Suomessa linjaustaan ikärajavalvonnassa. Kauppaketju ei ole myynyt alaikäisille elintarvikkeita eikä tuotteita, jos niissä on vähänkin alkoholia.

Lidlille viimeinen pisara oli tällä viikolla julkisuutta saanut tapaus, jossa Lidlin kassa kysyi papereita viinietikkasipsejä ostaneelta mieheltä.

Ainesosaluettelon mukaan kyseisten sipsien valmistukseen on nimittäin käytetty sherryä. Kun tuote sisältää alkoholia, kassasysteemi pyytää Lidlin mukaan tarkistamaan ostajan iän. Julkista keskustelua ovat lisäksi aiemmin herättäneet liköörikonvehdit, punaviinisilakat ja vappusima, joiden ainesosaluettelossa on mainittu alkoholia.

– Kassalaite hälyttää kaikki alkoholia sisältävät tuotteet riippumatta siitä, kuinka paljon alkoholia tuote sisältää ja onko kyseessä kiinteä vai nestemäinen tuote, Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen selvittää.

Palaute meni perille

Suomessa yleinen mielipide on muuttunut kriittiseksi sääntelyä kohtaan. Asiakaspalautteen perustella Lidl muuttaa linjaustaan niin, että ikärajavalvonta koskee kiinteissä elintarvikkeissa ainoastaan niitä tuotteita, joissa alkoholipitoisuus on yli 2,8 painoprosenttia.

Juomissa Lidl kysyy paperit vast'edeskin, jos tuotteessa on pisarakin alkoholia ja myy hyvin mietojakin alkoholijuomia vain vähintään 18-vuotiaille.

Aiemman tiukan linjauksen takana oli asiakaspalaute ja julkinen huomio. Asiakkaat olivat Riikosen mukaan kysyneet kaupan vastuuta kassoilla, jotta esimerkiksi alkoholia sisältäviä makeisia, jälkiruokia ja jäätelöitä ei epähuomiossa myytäisi lapsille.

– Suosituksia tiukempi linjaus on ollut tietoinen valinta, joka on nähty kahdesta pahasta pienempänä, kun toisessa vaakakupissa on alkoholia sisältävien tuotteiden myynti alaikäiselle ja siitä yritykselle mahdollisesti aiheutuvat mainehaitat, Kaisa Koivuranta Lidlin viestinnästä kommentoi Taloussanomille.

Muut kauppaketjut noudattavat alan etujärjestön Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeita. Etujärjestö on listannut kaikki ikärajatuotteet. Alkoholin ja tupakan lisäksi alaikäisille ei saa myydä esimerkiksi rahapelejä, ilotulitteita tai pornolehtiä.

Päivittäistavarakauppa ry suosittelee 18 vuoden ikärajaa muun muassa simalle ja muille vastaaville tuotteille, joissa on alle 1,2 prosenttia alkoholia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?