Huoltamopomo nauraa: "Ei vielä haudata dieseliä" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Huoltamopomo nauraa: "Ei vielä haudata dieseliä"

Volkswagenin diesel-skandaali järkytti Teboil-johtaja Kari-Pekka Mannia.

6.10.2015 13:22 | Päivitetty 6.10.2015 16:09

Öljy- ja biopolttoainealan hallituksen puheenjohtaja Kari-Pekka Manni arvioi, että Volkswagen-kohu vaikuttaa ainakin lyhyellä tähtäimellä diesel-autojen ja diesel-polttoaineen kysyntään Suomessa. Kuluttajat ovat hämmentyneitä ja päästöhuijaus on herättänyt vahvoja reaktioita.

– Siihen nähden, millainen maine Volkswagen-konsernilla on ollut, niin olihan se henkilökohtaisestikin järkytys ja suuri yllätys. Olin kuvitellut, että sen kokoisessa konsernissa mennään rehellisten arvojen mukaan, Manni luonnehti Volkswagenin huijauksen paljastumista Taloussanomille. Hän osallistui tänään Öljy- ja biopolttoainealan energiaseminaariin Helsingissä.

Mannin mukaan lopulliset vaikutukset selviävät vasta, kun nähdään, miten Volkswagen kriisin käytännössä ratkaisee. Hän korostaa, että saksalaisjätin pitää selvittää tilanne nopeasti, avoimesti ja rehellisesti.

– Toinen kysymys tietysti on, onko Volkkari ainoa vai tuleeko vastaavia tapauksia lisää, totesi huoltoasemaketjustaan tunnetun Teboilin tuotehankinnan ja logistiikan johtajana työskentelevä Manni.

"Ei haudata vielä dieseliä"

Jos ongelmat rajautuvat Volkswageniin, Manni uskoo, että yhtiön autojen ja muidenkin diesel-autojen kysyntä vähenee lyhyellä tähtäimellä Suomessakin jonkin verran. Jos autonvaihto on nyt ajankohtaista, Volkswagen tai diesel ylipäätään saattaa epäilyttää.

– Veikkaisin, että pieni vaikutus saattaa olla, mutta jos tämä jää yksittäiseksi tapaukseksi, kyllä kysyntä tasaantuu jatkossa, arvioi Manni.

Hän sanoo itsekin ajavansa dieselillä, eikä Volkswagen-kohu ole vienyt uskoa.

– Ei vielä haudata dieseliä, naurahti Manni.

Sen sijaan esimerkiksi Ranskassa hallitus on jo väläyttänyt diesel-polttoaineen veroedusta luopumista ja dieselistä luopumista kokonaan jollakin aikavälillä.

Suomessa raskas liikenne käyttää noin 70 prosenttia diesel-polttoaineesta, joten dieselin kokonaiskulutukseen Volkswagen-kohu vaikuttaa joka tapauksessa rajallisesti. Henkilöautoista noin neljännes on dieseleitä.

Volkswagenin kriisi alkoi muutama viikko sitten, kun paljastui yhtiön huijanneen päästömittauksissa Yhdysvalloissa. Paljastus on järkyttänyt koko autoteollisuutta ja suistanut Volkswagenin osakekurssin rajuun laskuun.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?