ADAC: Dieselautojen todelliset päästöt moninkertaiset testeihin verrattuna - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Toyota, Volvo ja moni muu pantiin testiin – käry kävi

Mercedes-Benz, Renault, Toyota, Jeep, Opel, Volvo, Citroen, Seat, Skoda ja monet muut ylittävät päästörajansa roimasti, kertovat autojärjestö ADAC:n testit.

2.10.2015 10:55 | Päivitetty 2.10.2015 11:26

Saksalainen autoilun mahtijärjestö ADAC on testeissään todennut, että hyvin monet uudet dieselautot ylittävät sallitut päästörajansa jopa moninkertaisesti. Virallisten testien mukaan nämä autot kuitenkin täyttävät päästövaatimukset.

ADAC on tutkinut autojen pakokaasupäästöjä vuodesta 2003 lähtien. Vuosittain ADAC testaa noin 150 eri automallia.

Järjestön käyttämä EcoTest-menetelmä jäljittelee todellisia ajo-olosuhteita todenmukaisemmin kuin Euroopan unionissa virallisessa käytössä oleva NEDC-testi. Virallisia mittauksia on jo vuosia syytetty siitä, että niissä saadaan tulokseksi huomattavasti pienempiä arvoja kuin todellisessa ajossa syntyy.

ADAC:n taulukko antaa karun kuvan asiasta. Testissä kehnoimmin suoriutui automaattivaihteinen Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Multijet Summit, jonka typen oksidien päästöt olivat jopa 17-kertaiset sallittuun verrattuna. Euro 5 -vaatimusten mukaan testatuista 41 autosta vain kahden päästöt pysyivät sallituissa rajoissa.

Tiukemmat Euro 6 -vaatimukset täytti useampi automalli, mutta myös tässä luokassa hajonta oli erittäin suurta. ADAC:n mukaan tämä kertoo siitä, että eri pakokaasunpuhdistusmenetelmillä pystytään pitämään typen oksidien päästöt alhaisina kaikissa olosuhteissa. Ratkaisevaa on niiden oikea soveltaminen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?