Handelsbankenin Helenius: Diesel-kriisillä voi olla samantyyppisiä vaikutuksia kuin finanssikriisillä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Volkswagen-kohu iskee "kuin finanssikriisi"

Volkswagenin päästöpeukalointi on moniulotteinen skandaali, jonka kaikki vaikutukset eivät ole vielä tiedossa, Handelsbankenin pääekonomisti Tiina Helenius sanoo. Saksan talouteenkin se vaikuttaa montaa reittiä, ja Helenius näkee tapauksessa yhtymäkohtia finanssikriisiin.

1.10.2015 18:07

Volkswagenin kärähtäminen päästötietojen vääristelystä voi iskeä Saksan talouteen montaa reittiä.

– Volkswagen on Saksalle samantyyppinen yhtiö kuin Nokia on ollut Suomelle, Tiina Helenius sanoo.

Volkswagen on maailman suurin autonvalmistaja. Sen osuus Saksan viennistä on Handelsbankenin arvion mukaan noin seitsemän prosenttia.

Yhtiöllä on 600 000 työntekijää, joista 270 000 Saksassa. Isona työnantajana se työllistää myös palvelusektoria ja ylläpitää välillisesti alueiden elinvoimaisuutta.

Koko ala saa tuntea seuraukset

Volkswagenin tuloksen pieneneminen vähentäisi valtion verotuloja. Ja tulokseen vaikuttavat varmasti miljoonien autojen korjaukset, miljardien dollareiden sakot ja oikeudenkäyntikulut. Säädösten noudattaminen jatkossa vaatinee mittavia investointeja tutkimukseen ja kehitykseen.

Samalla skandaali luonee uutta, tiukempaa sääntelyä ja varjostaa koko teollisuudenalaa pitkälle tulevaisuuteen, samalla tavoin kuin pankeille kävi finanssikriisin jälkeen.

– Pankkien toimintakenttä muuttui oleellisesti, ja sillä on ollut vaikutuksia pankkien tuloksiin, kannattavuuteen ja siihen, miten ne liiketoimintaansa harjoittavat.

Autoteollisuus on kuitenkin Saksassa niin tärkeä teollisuudenala ja vahva lobbaaja, että se tulee kyllä pitämään puoliansa, Helenius sanoo.

Lisäksi julkisen sektorin omistus yhtiössä on suuri. Ala-Saksin osavaltio omistaa siitä viidenneksen.

Volkswagenilla on myös oma rahoitusyhtiönsä, joka myöntää autolainoja. Sen liiketoiminta perustuu samaan malliin kuin joidenkin pankkien finanssikriisin alussa.

– Jos rahoitusyhtiö alkaa natista, tarvitaan varmaan julkista tukea.

Kärsiikö myös bensa-autojen myynti?

Kohun vaikutuksia Volkswagenin myyntiin on vielä vaikea arvioida. Eniten kärsisi luultavasti diesel-autojen kysyntä.

Saksassa on monia vahvoja brändejä, jotka perustuvat laatuun ja luotettavuuteen, Helenius muistuttaa.

– En tiedä, pystyisikö tämä rikkomaan Volkswagenin laatuimagoa. Varsinkin jos paljastuu, että päästörajoituksia on rikottu muissakin autoyhtiöissä.

Mutta jos Volkswagen oli ainoa syyllinen, se tahrii brändiä pahasti.

– Ja sen kiillottaminen ei ilmaista ole.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?