Nytkö se alkoi, diesel-autojen lähtölaskenta?

Julkaistu:

Volkswagenin päästöhuijauksen paljastuminen on isku koko autoteollisuudelle. Sen merkitystä kerrannaisvaikutuksineen ei vielä tiedetä. Diesel-autot ovat suosittuja varsinkin Euroopassa, mutta kuinka kauan?


Saksalaisen Volkswagenin ohjausjärjestelmästä paljastuneen huijausohjelman aiheuttama skandaali riepottelee koko autoalaa. VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund arvioi, että jupakka on niin suuri, että se vaikuttaa markkinoihin.

– En usko, että dieseleiden taru silti päättyy tähän, hän lisää.

Liikennetekniikan professori Tapio Luttinen Aalto-yliopistosta huomauttaa, että ongelman laajuutta ei vielä tiedetä. Kyse on pitkälti siitä, miten luotettavina autonvalmistajia voidaan enää pitää.

– Vaikeus yltää päästörajoihin voi toki vaikuttaa dieseleiden suosioon, hän sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nylund huomauttaa, että kikkailun ansiosta auton moottorit ovat todennäköisesti toimineet paremmin kuin määräykset täyttävät olisivat toimineet. Jollei kuljettaja mieti päästöjä, hän ei kärsi tilanteesta.

– Tämä on ongelma kansalaisten terveyden ja yhteiskunnan kannalta.

Päästökeskustelussa on kiinnitetty paljon huomiota hiilidioksidiin ja ilmastovaikutuksiin. Koska hiilidioksidipäästöt kasvavat kulutuksen suuretessa, dieselautot ovat pärjänneet tässä suhteessa kohtuullisen hyvin.

Dieselautojen ongelma ovat typen oksidit ja hiukkaspäästöt. Ne ärsyttävät hengitysteitä ja voivat aiheuttaa astmaa ja jopa syöpää.

Miksei kaupunkien ilma parane?

Diesel-Volkswageneihin on asetettu ohjelma, joka on tunnistanut, milloin päästöjä mitataan ja vähentänyt niitä. Huijaus koskee yhtiön mukaan noin 11 miljoonaa autoa eri puolilla maailmaa.

Muitakin valmistajia on alettu epäillä. Maanantaina Audi myönsi asentaneensa huijausohjelmiston 2,1 miljoonaan ajoneuvoon eri puolilla maailmaa.

Euroopan unionin sisämarkkina- ja teollisuuskomissaari Elzbieta Bienkowska on vaatinut, että jäsenmaiden täytyy selvittää, pitävätkö niissä valmistettujen autojen päästötiedot paikkansa.

Volkswagenin vilunki paljastui Yhdysvalloissa, mutta sen merkitys on suurempi Euroopassa, koska täällä dieseleillä ajelu on paikoin maailman yleisintä. Monessa Euroopan maassa yli puolet autoista on dieseleitä, Yhdysvalloissa joka neljäs. Esimerkiksi kiinalaiset eivät juuri dieseleillä ajele.

Suomen henkilöautoista dieseleitä on liki neljännes, mutta uusista autoista niitä on miltei 40 prosenttia.

– Euroopassa on ihmetelty, miksi kaupunkien ilman laatu ei parane selvästi, vaikka päästörajoja on kiristetty, Nylund kertoo.

Helsingissä typpidioksidirajat ylittyvät pitkin vuotta tietyissä katukuiluissa. Pariisissa ongelma on vielä suurempi, sillä Eurostatin mukaan neljä viidestä Ranskassa vuonna 2012 rekisteröidystä henkiöautosta oli dieselkäyttöisiä. Sunnuntaina Pariisi kielsi keskustaliikenteen päiväksi.

Kukaan ei aja testiajon tapaan

Ei ole uusi asia, että normaaliajossa päästöt ovat suuremmat kuin testattaessa. Autoja testataan laboratorio-oloissa, jossa tiet ovat sileät, renkaat pullollaan ja ilmanvastus minimoitu. Talvikäynnistys on oloille täysin vieras. Nylundin mielestä järjestelmä on älytön.

– Ei kukaan aja siten normaalisti.

Vaikka päästörajojen paukkuminen on kaikille yhteistä, Volkswagen ja Audi ovat pyrkineet tietoisesti sumuttamaan järjestelmää.

Rajojen rikkominen tuskin johtui teknisen osaamisen puutteesta, sillä bussien ja kuorma-autojen typpipäästöjä on pystytty kutistamaan. Niitä on vuodesta 2014 testattu todellista ajamista vastaavalla järjestelmällä, ja päästöt ovat pudonneet 10 grammasta kilometrillä jopa 0,1 grammaan kilometrillä.

– Täyskokoisesta bussista tulee jopa vähemmän päästöjä kuin henkilöautosta, Nylund kertoo.

Autoteollisuus on vastustanut tällaisen testausjärjestelmän ulottamista henkilöautoihin. Nylund arvioi, että taloudellisista syistä, koska tarvittava kalibrointi nostaa kustannuksia.

Sähköautot yleistyvät hiljalleen

Skandaali on iso moraalinen tahra, mutta asiantuntijat ennakoivat, että dieselit selviävät siitä.

Luttinen uskoo, että niin sen kuin bensiinikäyttöisenkin auton paineet tulevat vastaisuudessa yhä enemmän vaihtoehtoisten tekniikoiden suunnalta, sillä hiilidioksidipäästörajat kiristyvät jälleen kuuden vuoden päästä.

– Sähköauton rooli kasvaa varmasti. Joskus sähkö on hallitseva voiman lähde, mutta on vaikea sanoa, miten pitkä siirtymäaika on.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Sairaanhoitaja Eveliina, 40, vaihtoi kuljetusalalle – ”Siinä ei ole mitään palkitsevaa, kun ei ehdi tehdä työtään kunnolla”

    2. 2

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    3. 3

      Tuhansia hoitajia on paennut muille aloille – ”Työajan pitäisi mennä hoitamiseen, mutta...”

    4. 4

      Suomalaisia ensihoitajia värvätään Tukholmaan – palkka jopa 1 500 euroa parempi

    5. 5

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    6. 6

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: EVM-kiista on vasta lämmittelyä – vielä isompi mullistus tulossa

    8. 8

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    9. 9

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    10. 10

      Tällaisia palkkoja hoiva-alalla maksetaan – kunnissa isommat palkat ja pidemmät lomat, erot yksityisiin jopa satoja euroja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    2. 2

      Tuhansia hoitajia on paennut muille aloille – ”Työajan pitäisi mennä hoitamiseen, mutta...”

    3. 3

      Sairaanhoitaja Eveliina, 40, vaihtoi kuljetusalalle – ”Siinä ei ole mitään palkitsevaa, kun ei ehdi tehdä työtään kunnolla”

    4. 4

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: EVM-kiista on vasta lämmittelyä – vielä isompi mullistus tulossa

    6. 6

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    7. 7

      Suomalaisia ensihoitajia värvätään Tukholmaan – palkka jopa 1 500 euroa parempi

    8. 8

      Jan Hurrin kommentti: Suomi alistumassa yhä kaksinaamaisempaan europolitiikkaan

    9. 9

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    10. 10

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    2. 2

      Kulta Katriina mainosti herkällä kuvalla – somessa puhkesi täysi myrsky

    3. 3

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    4. 4

      Ravintolabisnes vei Janin, 44, konkurssiin ja vuosikausien ulosottoon – teki juuri miljoonakaupat

    5. 5

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    6. 6

      Hyvätuloinen pariskunta vietti komeat häät lainarahalla – lopulta käsiin levisi 430 000 euron velkapotti

    7. 7

      Lento myöhästyi 3 tuntia, eikä Ulla, 53, ehtinyt pitkälle jatkolennolleen – OP tai Finnair eivät korvaa yli 700 euron lisäkuluja

    8. 8

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    9. 9

      Kohutun hoivayhtiö Attendon osake syöksyy – tulos alitti alhaisimmatkin ennusteet

    10. 10

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    11. Näytä lisää