Autonvalmistajien huijauksilla pitkä historia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin autonvalmistajat huijaavat testeissä: voiteita, teippejä, irrotettuja penkkejä

Volkswagenin viimeisin päästöskandaali on vain viimeisin käry pitkässä ketjussa.

24.9.2015 13:02

Yhdysvaltalaislehti New York Times on koonnut yhteen joitakin autonvalmistajien huijauksista 1970-luvun alusta lukien.

Vuosikymmenten varrella autoteollisuus on pyrkinyt vääristelemään kulutus- ja päästöarvoja. Autonvalmistajat ovat esimerkiksi teipanneet testiautojen kylkiä ja maskeja ilmanvastuksen pienentämiseksi. Ne ovat myös käyttäneet testiautoissa erityisvoiteluaineita, joiden ansiosta moottorit ovat pyörineet liukkaammin kuin ikinä normaaliolosuhteissa olisi mahdollista.

Autoista on jopa saatettu poistaa takapenkit, jotta testi voitaisiin ajaa tavallista keveämmällä kuormalla.

Yhdysvalloissa päästörajoituksia alettiin ottaa käyttöön 1970-luvulla. Heti vuonna 1972 Ford jäikin kiinni testiajojen aikaisista jatkuvista huoltotoimista, joiden ansiosta autot kulkivat todellisia olosuhteita paremmassa kunnossa. Yhtiö selvisi huijauksesta seitsemän miljoonan dollarin sakoilla.

Seuraavana vuonna vuorossa olikin Volkswagen, joka sai 120000 dollarin sakon asennettuaan autoihinsa laitteen, joka sulki päästöjä rajoittavan järjestelmän. Vuonna 1974 Chrysler joutui kutsumaan 800000 autoa korjattaviksi samanlaisen laitteen poistamiseksi.

Chrysler myi pomojen autoja uusina

Chrysler joutui häpeälliseen tilanteeseen myös vuonna 1987, kun kävi ilmi, että se oli kytkenyt matkamittarit pois käytöstä jopa 60000:sta johtonsa käytössä olleesta autosta ja myynyt ne sen jälkeen uusina.

Vuonna 1995 GM maksoi 45 miljoonan dollarin sakot ja kutsui puoli miljoonaa autoa korjattaviksi. Autojen tehojen parantamiseksi niissä ollut laite sulki päästöjen valvontajärjestelmän silloin, kun ilmastointilaite oli käynnissä.

Vuonna 1998 Yhdysvaltain ympäristöviranomainen EPA kertoi raskaan liikenteen moottorinvalmistajille määrätystä 1,5 miljoonan dollarin maksusta, koska niillä oli moottoreissaan samankaltainen ohjelmisto kuin Volkswagenia nyt ravistelee.

Viime vuonna korealaiset Hyundai ja Kia maksoivat 300 miljoonan dollarin sovittelumaksut Yhdysvalloissa ilmoitettuaan todellista alhaisempia kulutuslukuja. Myös Ford joutui korjaamaan kulutusarvojaan ylöspäin.

Vaikka vuosien varrella autojen kulutus- ja päästöarvot ovat parantuneet huomattavasti, vastaavaa kohennusta eri ole havaittavissa testiympäristön ulkopuolella todellisessa liikenteessä, sanoo aiempaa ympäristöystävällisen liikenteen puolesta toimiva European Federation for Transport and Environment.

Järjestön kokeiden mukaan dieselautojen päästöt ovat todellisuudessa viisi kertaa sallittua isommat. Jotkin BMW:n ja Opelin mallit tupruttelivat liikenteessä jopa kymmenen kertaa likaisempaa savua kuin testissä.

Tilanne on samalla aiempaa selvästi huonompi. Kun vuonna 2002 ero testien ja todellisuuden välillä oli kahdeksan prosenttia, oli se viime vuonna paisunut 40 prosenttiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?