Näin Volkswagenin jättihuijaus paljastui - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin Volkswagenin jättihuijaus paljastui

Puhdasta liikennettä edistävän järjestön tarkoitus oli vakuuttaa eurooppalaiset dieselautojen mahdollisuuksista puhtaassa liikenteessä. Toisin kävi.

22.9.2015 14:02 | Päivitetty 22.9.2015 14:11

Volkswagenin dieselhuijaus paljastui osin sattumalta, kun vähän tunnettu puhdasta liikennettä edistävä järjestö alkoi ihmetellä Volkswagenin Passat- ja Jetta-dieselmallien ja BMW X5:n päästöjä. Testaajat pohtivat, miten päästöt ovat niin erilaiset laboratorio-olosuhteissa ja tiellä.

Ryhmä päätti tehdä samat testit vielä Yhdysvalloissa myytävillä malleilla, koska maassa on tiukemmat päästörajat kuin muualla. Järjestön työntekijät päättelivät, että Volkswagenin Yhdysvalloissa myytävät dieselmallit voisivat vakuuttaa eurooppalaiset siitä, että dieselautotkin voivat ajaa puhtaasti.

– Meillä ei ollut mitään syytä epäillä, International Council on Clean Transportationin Yhdysvaltain johtaja John German sanoo uutistoimisto Bloombergille.

Testeistä alkoi tapahtumasarja, joka johti Volkswagenin tunnustukseen huijauskoodin asentamisesta Yhdysvalloissa vuosina 2009-2015 myytyihin dieselautoihin. Koodinpätkä tunnisti, milloin auto oli päästötesteissä ja pienensi päästöjä huomattavasti verrattuna normaaliajoon.

German ja hänen ryhmänsä pyysivät Länsi-Virginian yliopistolta apua. Yliopiston käytössä oli oikea laitteisto päästöjen mittaukseen. Ryhmä ajoi autot San Diegosta Seattleen ja mittari päästöt.

Samaan aikaan kalifornialaisviranomaiset testasivat auton laboratoriossaan ja auto pääsi testeistä läpi.

Moninkertaisesti typpioksideja

Tulokset ällistyttivät tutkijat. Maantieajossa testattu Jetta ylitti Yhdysvaltain autoille asettamat typpioksidirajat 15-35-kertaisesti. Passatin päästöt ylittivät päästöt 5-20-kertaisesti. BMW X5 pääsi kokeista läpi.

– Se oli sokeeraavaa, German sanoo.

Kalifornian viranomaiset ja Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA aloittivat tutkimuksensa toukokuussa 2014. Yhtiö kertoi viranomaisille löytäneensä selityksen tavanomaista korkeampiin päästöihin ja ehdotti korjausta. Tämä johti lähes puolen miljoonan auton huoltokutsuun joulukuussa.

Samaan aikaan Yhdysvaltain viranomaiset harkitsivat myyntilupia Volkswagenin vuoden 2016 malleille. Viranomaiset kieltäytyivät myöntämästä lupia ellei Volkswagen ratkaise päästöongelmaansa.

Yhtiö esitti useita korjauksia, mutta mikään niistä ei tyydyttänyt viranomaisia. Vasta sen jälkeen Volkswagen myönsi, että se oli asentanut autoihin ohjelmiston, joka tunnisti auton olevan päästökokeissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?