Autonvalmistajan jättihuijaus julki – "En ihmettele, jos muitakin paljastuisi" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autonvalmistajan jättihuijaus julki – "En ihmettele, jos muitakin paljastuisi"

Volkswagenin päästöhuijaus jää tuskin alalla viimeiseksi, arvioi alan asiantuntija. Paljastaminen voi kuitenkin olla vaikeaa.

21.9.2015 13:20 | Päivitetty 21.9.2015 13:21

Saksalainen autovalmistaja Volkswagen on joutunut myöntämään, että sen dieselautoihin on asennettu ohjelmisto, jolla pystytään kiertämään amerikkalaisia päästörajoituksia.

Yhdysvaltain ympäristöviranomainen EPA on syyttänyt konsernia päästömääräyksien kiertämisestä Audi- ja Volkswagen -merkkisissä dieselautoissa. Ohjelmisto säätelee päästöjä mittauksissa. Normaaliajossa päästöt voivat olla moninkertaiset.

Autotekniikan professori Matti Juhalan mukaan on todennäköistä, että samanlaiseen moottorinohjauksen peukalointiin ovat syyllistyneet myös muut valmistajat.

– Yhdysvalloissa oli jo muutama vuosi sitten julkisuudessa vastaava tapaus, jossa käry kävi raskaan liikenteen puolella, Juhala toteaa Taloussanomille.

Hänen mukaansa tällöin kuorma-autoja ajettiin eri säädöillä normaalissa liikenteessä ja testeissä.

– Tietokone-ohjelmistossa voi olla kymmenen miljoonaa riviä ohjelmistokoodia, jolloin asian esille kaivaminen voi olla aika haasteellista, Juhala sanoo.

– En ihmettele, jos muitakin valmistajia paljastuisi, mutta paljastaminen voi olla aika hankalaa.

Juhala uskoo, että vilpillisyydet rajoittuvat dieseleihin. Bensiinimoottorit yltävät nykyisiin päästörajoihin muutenkin.

"Hyväksyntä muualta"

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin yksikönpäällikkö Otto Lahti toteaa, että rajankäynti moottorien suunnittelun ja päästörajojen välillä on jatkunut jo pitkään.

Suomessa ei törmätä vastaaviin ongelmiin kuin Yhdysvalloissa, sillä autotehtaat hakevat EU-tyyppihyväksyntänsä muualta.

– Pääsääntöisesti teollisuus hakee hyväksyntänsä kotimaastaan. Joissain tapauksissa se voidaan hakea myös naapurimaasta, Lahti sanoo.

– Esimerkiksi Volvo ei hae hyväksyntää Ruotsista, vaan enimmäkseen Hollannista. Euroopassa valmistajat voivat kilpailuttaa, minkä maan viranomaisilta hyväksyntä haetaan. Tähän vaikuttavat aikataulu, toimintatapa ja kustannukset.

Lahti huomauttaa, että päästöjen hyväksyntätestit ovat erilaisia Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Lisäksi Volkswagen jäi kiinni juuri Kaliforniassa, missä päästönormit ovat kaikkein tiukimmat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?