Milloin öljyale näkyy bensapumpulla? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Milloin öljyale näkyy bensapumpulla?

Julkaistu: 20.8.2015 14:12

Bensa-alea ei ole vielä kuulunut, vaikka öljytynnyri on halvimmillaan vuosikausiin. Miksi?

Raakaöljyn hinta on ollut maailmanmarkkinoilla jälleen laskussa. Suomessa bensiinin hinta on kuitenkin pysytellyt sitkeästi 1,50 euron tuntumassa, mikä harmittaa autoilijoita.

WTI-viitelaadun tynnyrihinta laski eilen alimmilleen sitten vuoden 2009 eli 40 dollariin. Kuluvan vuoden huipuista kesäkuussa on tultu alas jo 30 prosenttia.

Takavuosien ennätystasot ovat kuin unta. Heinäkuussa 2008 öljy kävi korkeimmillaan 147 dollarissa barrelilta.

Hintaa painaa öljyn ylitarjonta. Kansainvälinen energiajärjestö IEA ennakoi tilanteen jatkuvan ensi vuoden puolelle.

Miksi menovesi ei sitten ole halvempaa? Öljy- ja biopolttoainealan toimitusjohtaja Helena Vänskä kertoo, että muutos voi olla tulossa.

– Bensiinin maailmanmarkkihinnassa ei ole tapahtunut samanlaista pudotusta ennen kuin viime päivinä. Tämä lasku tulee todennäköisesti näkymään myös bensiinin kuluttajahinnassa, Vänskä toteaa Taloussanomille.

Vänskä muistuttaa, että Suomessa on jo nähty bensiinin halpenemista heinäkuuhun verrattuna. Tilanne vaihtelee kuitenkin paikkakunnittain. Paikoin jakeluasemien kilpailu painaa hintoja alemmaksi.

Kuluttajahintoja seuraavan Polttoaine.net -palvelun mukaan 95E10-bensiinin keskihinta oli Suomessa eilen 1,509 euroa. Halvinta bensaa saa nyt Tuurista, 1,399 euroa.

Dieselin keskihinta oli 1,289 euroa, joten dieselautoilija on päässyt vaihteeksi nauttimaan selvästi alemmista kustannuksista.

Raakaöljyn osuus bensiinin kuluttajahinnasta ei ole Suomessa suuren suuri. Verokarhu vie pumpulla suurimman osan eli yli 60 prosenttia.

Bensan jalostusmarginaali noussut

Viime kuukausina bensiinin kulutus on ollut etenkin Yhdysvalloissa kasvussa. Osa tästä johtuu perinteisestä lomakaudesta, osa taas talouden elpymisestä. Myös Intiassa ja Kiinassa bensa on käynyt kesällä kaupaksi.

Samaan aikaan raakaöljyn ja bensiinin välinen jalostusmarginaali on revähtänyt. Ero raakaöljyn ja dieselin väliseen marginaaliin verrattuna on ollut selvä.

– Bensiini on ollut hurjan kallista raaka-aineeseen verrattuna. Kokonaisjalostusmarginaali on ollut kymmenen dollarin tasoa, kun muutama vuosi sitten se oli kolmen dollarin luokkaa, toteaa Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä.

Bensiinin kulutus on kasvanut siellä, missä on vähemmän veroja, kuten juuri Yhdysvalloissa. Kun paikallisten jalostamojen toiminnassa on ollut häiriöitä, on bensiinin hinta kimmonnut ylöspäin.

Yhdysvaltain lomakauden päättyessä bensiinin hinta on yleensä halventunut, kun autoilijoiden kulutus tasaantuu.

– Voisi kuvitella, että näin kävisi tänäkin vuonna, Kärnä toteaa.

Ei tarvita kuitenkaan kuin hirmumyrskyjä Meksikonlahdella ja häiriöitä suurjalostamoilla, niin tilanne voi muuttua, kuten tapahtui pari vuotta sitten. Tällöin bensiini kallistui syksyllä.