Miksi emme saa halvempia autoja? "Asiat kehitetään kymmenen kertaa" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Miksi emme saa halvempia autoja? "Asiat kehitetään kymmenen kertaa"

Autonvalmistajat kilpailevat keskenään verisesti, mutta onko se aina autonostajan etu? Automotive News analysoi autoalan kuluja.

17.8.2015 19:20 | Päivitetty 17.8.2015 19:09

Kilpailevalla autonvalmistajalla on pieni, kolmesylinterinen moottori. Mekin tarvitsemme sellaisen, insinöörit töihin!

Näin autonvalmistajien enemmistö tuntuu ajattelevan. Kolmisylinterinen moottori on hyvä esimerkki tekniikasta, jota ovat kehittäneet rinnakkain useat valmistajat. Niitä löytyy muun muassa Fordilta, BMW:ltä, Daimlerilta ja Volvolta.

Samalla kolmisylinterinen moottori on mainio osoitus turhasta työstä. Se löytyy useimmiten pienistä autoista, joiden ostajille moottorin yksityiskohdat ovat sivuseikka. Silti jokainen autonvalmistaja on halunnut kehittää moottorista oman versionsa ja varjella työtään mustasukkaisesti.

Tiukasti kilpaillulla alalla ilmiö on sekä ymmärrettävä että vahingollinen. Omia valtteja halutaan suojella, mutta samaan aikaan kilpailijoiden innovaatioita pyritään kopioimaan. Matkiminen maksaa.

– Autoteollisuus kehittää samat asiat kymmeneen kertaan, Opelin toimitusjohtaja Karl-Thomas Neumann sanoo Automotive Newsin mukaan.

Esimerkiksi kolmisylinteristen kehittäminen on maksanut 10–12 miljardia dollaria, Automotive News laskee.

Fiat-Chryslerin toimitusjohtaja Sergio Marchionne on varoittanut, että päällekkäinen kehitystyö uhkaa autoyhtiöiden taloutta. Marchionnen mukaan autoteollisuus käyttää kehitystyöhön neljässä vuodessa yhtiöiden arvon verran rahaa. Lääketeollisuudella menee samaan 18 vuotta ja ilmailu- ja puolustusvälineteollisuudella 19 vuotta.

Marchionnen mukaan 45–50 prosenttia kehitetyistä osista on lopulta niin samanlaisia, ettei sillä ole autonostajalle väliä.

Kalliita kehityskuluja on vaikea perustella. Silti ne luovat paineita pikemminkin nostaa kuin laskea autojen hintoja. Automotive Newsin kauppiaille tekemässä verkkokyselyssä moni kauppias oli huolissaan autojen hintojen noususta. He uskoivat, että jos hinnat nousevat, se näkyy myös myynnissä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?