Työntekijät freelancereita – ruokakauppa kaatui nopeasti

Saksalainen ruokaverkkokauppa Shopwings karahti kiville kymmenessä kuukaudessa. Se yritti uudenlaista mallia, jossa "shopperit" olivat eräänlaisia freelancereita.

Rocket Internetin toimitusjohtaja Oliver Samwer.

15.8.2015 7:10 | Päivitetty 14.8.2015 12:36

Eikö saksalaisille maita verkkoruoka? Alan uuden yrittäjän, ruokatavaran verkkokauppa Shopwingsin räväkästi mainostettu toiminta päätyi mahalaskuun jo alkuunsa, kymmenen kuukauden jälkeen. On väitetty, että se kertoisi kaupan suurten ketjujen ylittämättömästä mahdista, mutta myös siitä, että uuden yrityksen härski työllistämismalli on korvapuusti kuluttajille kansalaisina.

Saksassa ei kukaan silti epäile, etteikö elintarvikkeiden kauppa kasvaisi nettikanavan kautta. Nythän sen osuus on täkäläisestä elintarvikekaupasta vasta alle prosentin, kun se monissa maissa on jo useampia prosentteja. Siksi saksalaisten Samwerin veljesten sijoitusyhtiö Rocket Internet on satsannut Shopwingsin lisäksi useampiin muihinkin ruoan nettihankkeisiin.

– Meillä ei ole koskaan ollut parempia mahdollisuuksia kuin nyt elintarvikealalla, hehkutti taannoin Oliver Samwer.

Muualta kopioituja hankkeita Rocketilla ovat kotikokkailuun raaka-aineita toimittava Hello Fresh (mallina Matkasse Ruotsista), valmisruokien toimituspalvelu Eat First (Spoon Rocket USA:sta) ja tuoreita "torivalikoimia" toimittava Bonativo (Good Eggs USA:sta).

Isoin hanke on kuitenkin jo 29 maassa toimiva Delivery Hero, jonka toiminimiä ovat esimerkiksi Saksassa Lieferheld ja Pizza.de, Espanjassa La Nevera Roja, Italiassa Pizzabo ja Suomessa Pizza.online.di. Rocket osti viime joulukuussa 30 prosenttia tästä ruotsalaisten vuonna 2011 perustamasta yrityksestä 500 miljoonalla eurolla ja on nyttemmin nostanut osuutensa jo 39 prosenttiin.

Pointtina ei ole tarjota vain pizzaa, vaan kaikenlaisten valmisruokien nettitilauspalvelua. Pizzapalvelut ovat sormiharjoittelua markkinoiden valtaamisessa, sillä tavoitteena on globaali "online takeaway group". Kun toimitusjärjestelmää laajennetaan ja hiotaan, tarjonta voi laajentua: Rocketin Zalando aloitti kengillä, Amazon aloitti kirjoilla ja on jo ruokakaupassakin.

Työntekijät freelancereita

Shopwingsin piti olla se hanke, jolla Rocket valtaa sillanpääaseman päivittäistavaran verkkokaupassa, esikuvanaan InstaCart Yhdysvalloissa. Se erosi muista saksalaisista verkkoruokakaupoista, kuten edeka24:stä, Rewe onlinesta, Allyouneed.comista, Food.dsta ja Amazon.desta, siinä, että se tarjosi elintarvikkeiden haku- ja toimituspalvelua eri ketjujen supermarketeista lähistöllä.

Berliinissä ja Münchenissä toiminut palvelu tarjosi asiakkailleen lähes 20 000 tuotteen valikoimaa Aldin, Alnaturan, Edekan ja Lidlin marketeista. Asiakkaan piti tehdä Shopwingsin kokoamalta ja hinnoittelemalta tuotelistalta vähintään 20 euron arvoinen tilaus ja maksaa parhaimmillaan kahden tunnin sisällä tapahtuvasta toimituksesta 4,90 euroa. Juomakoreista piti maksaa erikseen enemmän.

Shopwings vetosi asiakkaisiinsa tunnuksella "Nur Deppen schleppen" (vain hölmöläiset kantavat itse). Antakaa siis firman pestaamien kuormajuhtien hoitaa homma. Hölmöä tai ei, he ovat valmiit huhkimaan ilman työsuhteista palkkaa ja sosiaaliturvaa. Ja maksamaan itse bensat, nettiyhteydet, sairausvakuutukset, eläkemaksut ja lomarahat ja jäämään sairaana täysin ansioitta.

Yritys rekrytoi "shoppereiksi" kutsumiaan työntekijöitä säänneltyjen työmarkkinoiden ulkopuolelta niin sanotulla joukkopestauksella (crowd work). Näin työntekijöitä voidaan kohdella freelancereina ja itsellisinä yrittäjinä, joille maksetaan vain heidän palvelusuorituksistaan. Tämä on uutta tilaustaloutta (on-demand-economy), jota Saksassa kavahdetaan sosiaalisen markkinatalouden haudankaivajana.

Asiakkaita kehotettiin maksamaan juomarahaa

Uhkana on digitaalinen feodalismi, varoittaa esimerkiksi Manager-magazin. Samalla täällä tajutaan, että joukkopestaus voi myös tarjota uusia mahdollisuuksia itse kunkin työllistymiseen. Sitä vain on säänneltävä, ja ainakin valvottava, niin kuin IG Metall, täkäläinen metallityöväenliitto saitillaan, jossa nettipestaajien tarjoamaa sosiaaliturvaa ja reiluutta pisteytetään.

Shopwings pestasi palvelukseensa väkeä, jolla on suuri tarve lisäansioihin ja mahdollisuus tehdä työtä sivutoimisesti ja joustavasti, kuten opiskelijoita ja eläkeläisiä. Yritys tunnusti saitillaan kuitenkin itsekin välillisesti, että nämä eivät ilmeisestikään saa vaivastaan kunnon korvausta ja vetosi asiakkaisiin, että he voisivat antaa kelpo shoppereilleen vähän juomarahaakin.

Se halusi nipistää nimenomaan työntekijöidensä nahasta, mutta ei onnistunut siltikään pudottamaan hintojaan kylliksi. Tätä on haluttu pitää verkkobisneksen piireissä syynä sen häviöön. Samalla on voitu veisata sitä vanhaa virttä, että saksalaiset olisivat vain nuukia, eivätkä olisi muka valmiita maksamaan kunnon palveluista. Ja sulkea silmät siltä, että he ostavat jo niitä, mutta muilta.

Tosiasiassa suuretkin ketjut Saksassa, Rewe etunenässä, ovat alkaneet satsata ruoan verkkokauppaan, ja kokeilla erilaisia toimituspalveluja. Se on asiakaspalvelua toimitusmaksuineen, mutta ei oman henkilöstön kustannuksella. Kuljetushenkilöstö on kaupan vakituisia työntekijöitä, jotka tuntevat satunnaisia shoppereita paremmin tuotevalikoimat, mitä asiakkaat osaavat varmasti arvostaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?