Yhä enemmän vikoja – katso, onko autosi rautaa vai romua - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yhä enemmän vikoja – katso, onko autosi rautaa vai romua

Kestääkö autosi ajan hampaan, vai hajoaako se allesi parissa vuodessa? Asian voi tarkistaa Taloussanomien hakukoneesta, johon on koottu koko Suomen katsastustilastot. Katso, millaisia vikoja esiintyy omassasi tai naapurisi autossa.

15.8.2015 5:01 | Päivitetty 21.8.2015 13:26

Jos hakukone ei näy laitteessasi, voit tutustua siihen täällä.

Suomessa katsastettavista autoista löytyy katsastuksissa yhä enemmän vikoja.

Suomen suurimman katsastusyhtiön A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka kertoo, että yhtiön keräämien tilastojen perusteella sataa autoa kohti vikoja löytyi viime vuonna 111, kun esimerkiksi vuonna 2009 vastaava luku oli 108.

Kasvu on ollut pientä, mutta yllättävää.

– Vikojen määrän on odotettu kääntyvän laskuun, mutta jostain syystä niin ei ole tapahtunut, Pellikka sanoo.

Hänen mukaansa kehitystä saattaa selittää esimerkiksi se, että palaneiden ajovalojen polttimoiden vaihtaminen on tehty yhä vaikeammaksi.

Koska pikavaihtopaikkoja ei ole yhtä tiheään kuin ennen, ihmiset joutuvat teettämään perustoimenpiteen korjaamolla, minkä takia asia saattaa jäädä roikkumaan.

Yleisiä vikoja löytyy myös uusista malleista

Suomessa katsastetuista autoista noin joka neljäs hylätään. Vaihtelut eri mallien välillä ovat suuria: joistain autoista hylätään yli puolet, toisista ei yhtäkään.

Todennäköisyys hylkäykselle luonnollisesti kasvaa auton kerätessä ikää, mutta myös joissain melko uusissa malleissa esiintyy yleisiä tyyppivikoja.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin kokoamista koko maan tilastoista käy ilmi, että esimerkiksi ranskalaismerkkien Renaultin, Peugeotin ja Citroënin useissa malleissa on esiintynyt runsaasti hylkäykseen johtaneita vikoja jo kolmen tai viiden vuoden käytön jälkeen.

Yleisimmät syyt ranskalaisautojen ja monien muiden uusien mallien hylkäyksiin ovat viat etuakselistossa ja ohjauslaitteissa.

– Voi olla, että kaikkien mallien akselistoa ja niveliä ei ole suunniteltu kestämään Suomen kuormittavaa ilmastoa, jossa lämpötilat vaihtelevat suuresti nollan molemmin puolin, Hannu Pellikka sanoo.

On kuitenkin huomattava, että esimerkiksi Renaultin hylkäysprosentit ovat vuonna 2011 käyttöön otetuilla malleilla tippuneet huomattavasti edellisistä vuosista. Pellikan mukaan se kertoo siitä, että valmistajat pyrkivät jatkuvasti korjaamaan edellisten mallien vikoja.

Katsastusta ennen kannattaa tarkistaa perusasiat

Akseliston tai ohjauslaitteiden löystymistä voi olla hyvin vaikea huomata itse, ja sama koskee monia muitakin hylkäykseen johtavia vikoja.

Esimerkiksi päästöviat selviävät vasta katsastuksessa, Hannu Pellikka kertoo. Katsastukseen valmistautumiseen hän antaakin yksinkertaiset ohjeet.

– Kun laittaa valot päälle, kiertää autoa ja katsoo samalla renkaita, sillä pääsee jo aika pitkälle.

Eri automallien hylkäysprosentit ja yleisimmät viat vuodelta 2014 voi helposti katsoa alta löytyvästä koneesta, jonka Taloussanomat on rakentanut Trafin tilastojen pohjalta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?